مدیر دفتر مطالعات پایه آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی گفت: متاسفانه سدهای استان خراسان‌رضوی در معرض خشکسالی کامل است.
کد خبر: ۶۳۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶ 15 July 2018

به گزارش تابناک : احمد قندهاری اظهار داشت: آب‌های زیرزمینی به دو بخش شور و شیرین تقسیم شده‌اند که هر دوی آن‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند، در صورت برداشت بیش از اندازه آب شیرین، آب شور به‌سمت آب شیرین باقی مانده رفته و جای خالی آب شیرین برداشت شده را پر می‌کند، به این اتفاق "جبهه آب شور" می‌گویند.

مدیر دفتر مطالعات پایه آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: به این صورت آب شور و شیرین با یکدیگر آمیخته می‌شوند و کیفیت آب کاهش می‌یابد، بسیاری از دشت‌های استان در شهرستان‌هایی چون مشهد، نیشابور، سبزوار، بجستان و نظایر آن دچار این مشکل شده‌اند، دلیل آن برداشت بیش از حد آب شیرین بوده که تتمه آب شیرین نیز بی‌کیفیت می‌شود.

قندهاری با اشاره به این که قریب به پنج درصد از منابع آبی مورد استفاده به‌ویژه در بخش کشاورزی جزو آب‌های شور و بی‌کیفیت هستند، خاطرنشان کرد: باید در موضوع حفظ آب برنامه‌ریزی و تشکیل سلسله انجام شود، در این راستا باید تدابیری صورت پذیرد، تنها با حرف‌زدن مشکلات آبی برطرف نمی‌شود، باید از عمل کمک گرفت.

وی با اشاره به حمله خشکسالی و فقدان آب در کوتاه‌مدت در صورت اتمام منابع آب‌های زیر‌زمینی، تصریح کرد: دولت از کشاورزی حتی یک ریال اخذ نمی‌کند و آب کشاورزی به‌صورت رایگان در اختیار این قشر قرار می‌گیرد، کشاورزان ایرانی از درک بالایی برخوردارند و باید در این حوزه صرفه‌جویی صورت بگیرد.

قندهاری عنوان کرد: باید در مورد این مبحث نیز برنامه ریزی شود و بودجه‌ای به این بخش اختصاص یابد تا بتوان از ارزش بالای آب در کشور آگاه بود، منابع آبی در استان و کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، همچنین سدهای استان در معرض خشکسالی کامل است، باید کمبود آب در آینده را جدی گرفت.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار