مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: آب‌های زیرزمینی مسجد جامع تاریخی سبزوار را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۶۲۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ 12 July 2018

به گزارش تابناک : محمد علایی اظهار داشت: میانگین بارندگی سال زراعی جاری این استان 129 میلی‌متر بود که نسبت به سال زراعی گذشته 28 درصد و نسبت به میانگین دوره بلند مدت 35 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه  منابع آبی در خراسان رضوی حدود چهار میلیارد و 450 میلیون مترمکعب تخمین زده شده است، گفت: حدود 6 میلیارد مترمکعب آب در این استان مصرف می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه از مجموع 37 دشت خراسان رضوی 34 دشت ممنوعه و بحرانی و با کاهش آب‌های زیرزمینی روبه رو هستند، ادامه داد: در برخی از شهرهای استان مانند سبزوار با مشکل بالا آمدگی آب روبه رو هستیم. برای نمونه مشکل بالا آمدگی سطح آب‌های زیرزمینی 85 درصد حوزه خدمات شهری سبزوار را در برگرفته و مسجد جامع تاریخی این شهر را نیز تهدید می‌کند.

علایی افزود: براساس آمارها 13 رشته قنات از شمال شهر سبزوار وارد حوزه خدمات شهری می‌شود که 10 رشته آن تخریب شده است.

وی گفت: در شهر سبزوار به سبب ضخامت اندک آب‌رفت امکان جذب فاضلاب وجود ندارد لذا بخشی از آب قنوات که وارد محدوده خدمات شهری می‌شود به علت نفوذناپذیری مشکلاتی را ایجاد کرده است.

علایی افزود: سالانه 24 میلیون متر مکعب آب در شهر سبزوار به مصرف شرب، خدمات و بهداشت می رسد و 20میلیون مترمکعب فاضلاب تولید می شود که شرکت آب و فاضلاب استان 85 درصد شبکه جمع آوری فاضلاب در این شهر را ایجاد کرده و هم اکنون 90 درصد خانه های مسکونی آن به انشعاب فاضلاب متصل شده است.مطالعات ساماندهی قنوات و حفاظت از مسجد جامع سبزوار با اولویت ویژه در دست بررسی است.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار