کد خبر: ۶۲۸۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵ 11 July 2018
به گزارش جام جم، همه ما بخوبی می‌دانیم مصرف مواد اسیدی، مواد غذایی شیرین، جویدن مواد غذایی سفت، خوردن موادی که ذرات ریز و چسبنده دارند و مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار داغ یا بسیار سرد، به دندان آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌زند، اما برخی مواد غذایی مفید و مضر برای دندان هستند که شاید اهمیت آنها چندان به نظر نرسد، اما تاثیر بسیار مهمی در سلامت دندان می‌گذارند. بنابراین بهتر است در رژیم غذایی به مصرف کردن یا نکردن این مواد غذایی بیشتر اهمیت دهیم.
در رژیم غذایی معمول ما غذاهایی وجود دارد که می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند و باعث خوردگی آن شود و در مقابل غذاهایی هستند که می‌توانند از دندان حفاظت کنند. برای مثال غذاهای سرشار از کلسیم، ویتامین D، فسفر و فیبر غذاهایی مناسب برای تقویت دندان‌ها هستند. ماهی یکی از مواد غذایی توصیه شده برای سلامت دندان است و به دلیل داشتن اسید چرب امگا3، فسفر و ویتامین D به حفظ مینای دندان و کاهش بیماری‌های لثه کمک می‌کند. لبنیات نیز مواد غذایی سرشار از کلسیم و برای حفظ سلامت دندان‌ها لازم هستند. روغن نارگیل یکی از مواد غذایی است که هم بوی بد دهان را کم می‌کند و هم به سفید شدن دندان‌ها به مرور زمان کمک می‌کند. به این ترتیب با از بین بردن برخی باکتری‌های دهان و کاهش جرم روی دندان، مثل یک خمیر دندان طبیعی سلامت دهان و دندان را افزایش می‌دهد.
سبزیجات بجوید
برگ‌های بسیاری از سبزیجات سرشار از فیبر است و علاوه بر مفید بودن این فیبر برای دندان، جویدن این برگ‌ها مثل لایه‌بردار برای دندان‌ها عمل می‌کند. هنگامی که برگ‌های سبزیجات را می‌جوید، بزاق دهان ترشح می‌شود و ذرات بسیار ریز که ممکن است روی دندان چسبیده باشد، نیز از بین می‌رود.
کرفس برگی است که بسیاری از افراد برای چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌خورند. اما جالب است بدانید جویدن کرفس فواید بسیاری برای دندان دارد و باعث به جریان افتادن بزاق دهان و در نتیجه حفظ بافت‌های دهان و دندان می‌شود. با این وجود اگر تمایل به جویدن کرفس ندارید، هویج، خیار و بیشتر سبزیجات خام می‌توانند این نقش را برای ترشح بزاق بر عهده بگیرند.
مزایای میوه تازه در برابر معایب میوه خشک
مصرف میوه و سبزیجات تازه برای بدن مفید و قرار دادن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی هر فردی ضروری است. اما محصولی ماننده میوه خشک شده که به نظر تنقلاتی مفید می‌رسد، می‌تواند آسیب‌هایی به مراتب بیشتر برای بدن داشته باشد. معمولا میوه‌های خشک شده حتی اگر شکر به آنها اضافه نشده باشد، مقدار شکر بیشتر از میوه‌های معمول دارند و به اندازه مواد قندی به دندان‌ها آسیب می‌رسانند. به همین دلیل مصرف میوه خشک زیاد فضای دهان را برای رشد باکتری‌ها مساعد می‌سازد و باعث خرابی دندان می‌شود. علاوه بر این میوه خشک حالت چسبندگی پیدا می‌کند و ذرات ریز آن روی دندان می‌چسبد و گاهی حتی بعد از مسواک زدن نیز از بین نمی‌رود. اگر میوه خشک به عنوان خوراکی روزانه در رژیم غذایی شما جای دارد، برای حفظ سلامت دندان میزان مصرف آن را بسیار کم کنید.
محیط دهان اسیدی نماند
مواد غذایی اسیدی به‌طور مستقیم به مینای دندان آسیب می‌رسانند و می‌توانند دندان را بسرعت نابود کنند. البته نمی‌توان گفت از مصرف آب لیمو یا پرتقال که خواص بسیاری دارند، خودداری کنید. اما بهتر است قبل و بعد از مواد اسیدی و بخصوص نوشیدنی‌ها که همه فضای دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند به نکاتی دقت کنید.
قبل از نوشیدن آب لیمو یا پرتقال و خوردن خوراکی‌های مشابه مسواک نزنید و بعد از مصرف این مواد غذایی حتما آب بنوشید یا قرقره کنید تا اثرات ماده اسیدی روی دندان‌ها باقی نماند. همچنین برای حفظ سلامت دندان‌ها به هیچ عنوان یخ را نجوید. ممکن است یخ به ظاهر ماده چندان سختی نباشد، اما براحتی باعث شکستن دندان می‌شود. این نکته را فراموش نکنید که نوشیدن آب بعد از مصرف هر نوع مواد غذایی مضر برای دندان، بسیار تاثیرگذار و گاهی از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیز بهتر است.
نوشیدنی‌های دردسرساز

نوشیدن قهوه و چای به تنهایی مشکلی برای دندان‌ها ایجاد نمی‌کند، اما نباید این نوشیدنی‌ها را دست‌کم گرفت. معمولا افراد قهوه و چای را با شکر می‌نوشند که شیرینی آن مستقیم به دندان‌ها آسیب می‌رساند. علاوه بر این بعد از نوشیدن چای و قهوه دهان خشک شده و بزاق دهان کمتر ترشح می‌شود. برای مثال اگر پیش از خواب و بعد از مسواک زدن چای بنوشید، تصور این‌که مشکلی برای دندان‌ها نخواهد داشت، اشتباه است و بهتر است بعد از نوشیدن چای و قهوه آب فراوان بنوشید تا دهان خشک نماند.
در مورد نوشابه‌های گازدار که نوشیدنی‌های شیرین، کافئین‌دار و اسیدی هستند نیز نیاز به توضیح بیشتر نیست و باید هرچه زودتر از رژیم غذایی حذف شوند!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار