مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی همچون ذرت و سویا باعث شده است تا مرغداری‌ها رغبتی برای جوجه‌ریزی و تولید نداشته باشد.
کد خبر: ۶۲۸۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 10 July 2018

به گزارش تابناک : در روزهای اخیر قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد با نوسان و افزایش مواجه شده و به کیلویی بالغ بر 8000 تومان رسیده است، به طوری که از پنجشنبه تا امروز هر کیلو گوشت مرغ در بازار بیشتر از یک هزار تومان افزایش یافته است.

به این بهانه به بازار مشهد و میدان استقلال می‌رویم تا وضعیت قیمت گوشت مرغ را در بازار بررسی کنیم.

قیمت درج شده بر سر در اغلب مغازه‌ها 7800 تومان تا 8000 است اما اینکه آیا واقعا به این قیمت می‌فروشند و یا اینکه موجودی کافی دارند موضوعی است که باعث می‌شود تا داخل یکی از فروشگاه‌ها بروم.

از فروشنده که سوال کردم پاسخ داد: امروز مرغ نداریم و این مرغ‌ها از روز گذشته مانده است؛ علت را که جویا شدم، پاسخ داد که افزایش قیمت باعث شده است تا برای خرید دست نگه دارم.

از فروشگاه بیرون آمده و به سراغ مردم رفتم. 

دیگر مرغ هم نمی‌توانیم بخوریم

یکی از شهروندان در رابطه با افزایش قیمت مرغ می‌گوید: دیگر مرغ هم نمی‌توانیم بخوریم.

صادق کاظمی در ادامه به فارس می‌افزاید: من برای خانواده پنج نفریم در طول یک ماه 4 عدد مرغ می‌خریدم اما اکنون با این قیمت‌ها بیشتر از یک مرغ نمی‌توانم بخرم.

وی تصریح می‌کند: بازار طلا و ارز که نوسانات قیمتی داشت به خانواده‌ام گفتم این موضوع به تدریج بر کالاهای معیشتی هم تاثیر خودش را می‌گذارد و سفره مردم را کوچکتر می‌کند که این موضوع امروز رخ داده است و مردم پس از گرانی گوشت گوسفند اکنون دیگر گوشت مرغ هم نمی‌توانند بخورند.

تاثیر نوسانات ارزی بر گوشت مرغ

یکی از تولیدکنندگان در این زمینه به فارس می‌گوید: نوسانات ارزی در ماه‌های گذشته باعث شده است تا جرات نکنیم جوجه‌ریزی خود را افزایش دهیم و کمبود گوشت مرغ سبب شده تا بازار آن تحت تاثیر این نوسانات و مشکلات قرار گیرد.

مجتبی حسینی با بیان این نکته که واردکنندگان سویا و ذرت اعلام می‌کنند که این نهاده‌های بسیار کم تولید شده و در بازار موجود نیست، می‌افزاید: افزایش هزینه حمل و نقل، افزایش دمای هوا و استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی و کمبود دانه‌ها از جمله مواردی هستند که باعث شده هزینه تمام شده برای یک کیلو گوشت تولیدی مرغ افزایش پیدا کند.

افزایش قیمت نهاده‌ها علت افزایش گوشت مرغ

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با افزایش قیمت مرغ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی همچون ذرت و سویا باعث شده است تا مرغداری‌ها رغبتی برای جوجه‌ریزی و تولید نداشته باشد.

سیدحمیدرضا جوادی با اشاره به اینکه در یک فعالیت اقتصادی به تناسب قیمت نهاده‌ها، قیمت نهایی مشخص می‌شود؛ می‌افزاید: ارزیابی ما از مدتی پیش بر این بود که قیمت مرغ افزایش پیدا می‌کند، زیرا طبق اطلاعات و آماری که در اختیار داشتیم کاهش تولید در این محصول را انتظار داشتیم زیرا برای تولیدکننده با قیمت‌های بالای نهاده‌های در حال حاضر صرفه اقتصادی ندارد.

وی تصریح  می‌کند: قیمت بین 8000 تا 8500 تومان برای هر کیلو گوشت گرم مرغ در بازار منطقی است، زیرا اگر تولید دارای سود اقتصادی نباشد به تدریج باعث تعطیلی و کاهش اشتغال در جامعه می‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: سعی ما نیز بر این است که با توزیع مرغ منجمد در بازار قیمت‌ها را ثابت نگه داریم.

پس از افزایش قیمت‌ها در بازار برخی کالاها، اکنون نوبت گوشت مرغ است تا به تدریج از سفره مردم کمیاب شود و یا اینکه همچون گوشت قرمز که به‌تدریج  گوشت‌های استرالیایی مهمان ناخوانده سفره‌های مردم استان شدند، حالا نوبت به گوشت‌های منجمد مرغ است، اینکه چه افرادی در این زمینه مقصر هستند یا چه دلایلی باعث این موضوع شده است، نیاز به تشکیل جلسه توسط دولت دارد تا از درون کش‌و‌قوس‌های فراوان و افشاگری مسؤولان علیه یکدیگر مردم از راز این افزایش قیمت باخبر شوند.

 

 

منبع : فارس

برچسب ها: قیمت مرغ ، بازار مشهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار