معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: براساس آمارها حدود ۴۰ درصد مدارس خراسان رضوی فرسوده است.
کد خبر: ۶۲۸۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 10 July 2018

به گزارش تابناک : آموزش و پرورش خراسان رضوی با مشکلاتی در زمینه معوقات فرهنگیان، کمبود نیروی انسانی، عدم توزیع شیر مدارس و کمبود فضا و تجهیزات مواجه است و علی ابری اول به عنوان معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی اداره‌کل آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای تفصیلی به پاسخگویی در زمینه مشکلات و نیازهای آموزش و پرورش خراسان رضوی پرداخت.

یکی از مشکلات فرهنگیان خراسان رضوی در زمینه مطالبات معوقه است. در زمینه پرداخت این مطالبات و آخرین وضعیت آن توضیح دهید.

ابری اول: متاسفانه مطالبات فرهنگیان آموزش و پرورش خراسان‌رضوی در چند سال اخیر مقدار زیادی روی هم انباشته شده به طوری که تا چند ماه گذشته حدود 1470 میلیارد تومان فقط در خراسان بدهی و مطالبات برآورد شده بود، اما خوشبختانه با پرداخت اضافه کار تا پایان اسفند ماه گذشته رقم بدهی‌های آموزش و پرورش به حدود 1100 میلیارد تومان کاهش یافته و ان شاءالله با پرداخت پاداش بازنشستگان به زیر500 میلیارد می‌رسد.

پرداخت مطالبات فرهنگیان از سمت وزارتخانه اعمال و برای کل کشور است و برخی اوقات استان خراسان رضوی به دلایل ارتباطات مالی قوی که با نهادها دارد ممکن است توانایی پرداخت برخی مطالبات فرهنگیان را داشته باشد اما برای جلوگیری از دوگانگی مجبور به صبوری است.

در سال تحصیلی گذشته توزیع شیر در مدارس به مشکل برخورد کرد، آیا در سال تحصیلی جدید هم توزیع شیر صورت نمی‌گیرد؟

ابری اول: در سال تحصیلی گذشته شیر دانش‌آموزی تا آبان ماه توزیع شد اما به دلیل عدم تامین منابع مالی، توزیع در آذرماه متوقف شد. چندی پیش برای سامان دهی وضعیت توزیع شیر در مدارس جلسه‌ای با حضور مدیران پشتیبانی کل کشور در ارومیه برگزار و در این جلسه قرار شد تا با تامین منابع در سال تحصیلی جدید توزیع شیر مدارس ادامه یابد.

کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی 98-97 در آموزش و پرورش خراسان رضوی چه میزان است و چگونه مدیریت می‌شود؟

ابری اول: امسال آموزش و پرورش استان با بزرگترین مشکل نیروی انسانی مواجه است. مشکلات عمده ما در سال تحصیلی جدید این است که در شش سال گذشته هر سال تحصیلی، یکی از پایه‌های تحصیلی نظام جدید می‌آمد و یک پایه تحصیلی بالاتر حذف می شد اما امسال در حالی با استقرار پایه دوازدهم مواجه هستیم که هیچ پایه‌ای حذف نمی‌شود.

همچنین تا سال‌های گذشته پیش دانشگاهی با 24 ساعت درس در هفته ارائه می‌شد ولی امسال پیش دانشگاهی حذف و به پایه دوازدهم تبدیل شده و با کلاس‌های 35ساعتی بسته می‌شود که امیدواریم مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش آن را به 24ساعت تقلیل دهد. از طرفی برای نخستین بار هنرستان‌های ایران سه پایه می‌شوند و نیاز به کارگاه، مهندس، تمهیدات و تجهیزات بیشتری خواهیم داشت.

علاوه بر این موارد، در سال جاری استان خراسان رضوی با حدود پنج هزار پرسنل دارای شرایط بازنشستگی مواجه است و همین جا از این عزیزان خواهش داریم اگر شرایطشان اجازه می‌دهد از بازنشستگی خودداری و با استمرار خدمت کمک حال آموزش و پرورش باشند.

این مشکلات به مفهوم نگرانی خانواده‌ها نیست و با تدابیر اتخاذ شده به یاری خدا بر مشکلات فائق خواهیم آمد. به عنوان مثال می‌توان به این راه حل‌ها اشاره کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد ساعت اضافه کاری، ورود نومعلمان دانشگاه فرهنگیان، استفاده هوشمند از طرح خرید خدمات، طرح سربازمعلم، سربازطلبه، ورودی استخدامی با آزمون و دیگر اقدامات کمبود نیروی انسانی را جبران خواهیم کرد.از دیگر مشکلات بزرگ امسال آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی فنی، تامین فضای کافی و تامین تجهیزات برای هنرستان‌ها است.

با توجه به استقرار پایه دوازدهم آیا بودجه خاصی برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته شده یا خیر؟

ابری اول: جریان بودجه‌ای سال‌ها تا حدی به روال عادی خود پیش نرفته و در دو سال گذشته سرانه‌ای به مدارس پرداخت نشده است. با این حال کمک‌های مردمی و اولیای عزیز به مدارس و به ویژه هنرستان‌ها قابل ستایش بوده است. در سال جدید با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها با ضعف تجهیزات و کمبود کارگاه مواجه هستیم.به همین جهت برای جبران کمبود فضای هنرستانی و تجهیزات آن راه حل‌هایی داریم. از جمله استفاده از خدمات سایر دستگاه‌ها یا برون سپاری، تکمیل ظرفیت خالی کلاس‌ها، افتتاح هنرستان‌های ساخته شده و ترمیم شده و...

منطقه تبادکان بزرگترین منطقه آموزشی کشور است، مدرسه‌سازی در حاشیه شهر مشهد و منطقه تبادکان در چه وضعیتی قرار دارد؟

ابری اول: طبق آمار اعلامی اداره نوسازی حدود 40 درصد مدارس استان فرسوده هستند؛ حاشیه شهر مشهد یکی از بزرگترین حواشی کشور است که حدود 800 هزار سکنه دارد و این اتفاق به دلیل مهاجرت سال‌ها از روستا به شهر، انبوه سازی‌ها و... به وجود آمده و رشد تا هشت درصدی دانش آموزان را به دنبال داشته است. با وجود کمک و ساخت فضاهای جدید دولتی و کمک‌های خیران باز هم با کمبود فضا مواجه است.

منطقه تبادکان باحدود 125 هزار دانش آموز و بیش از 750 کد آموزشی بزرگترین منطقه آموزش و پرورش کشور است و در این منطقه پهن پیکر بین 24 تا 30 کلاس کانکسی وجود دارد که به علت نداشتن زمین برای توسعه برخی مدارس و یا عدم استقامت بنا برای افزودن طبقات جدید است و مجموعا در کل استان حدود 70 کلاس کانکسی داریم که امیدواریم ان شاءا... امسال حذف شوند.

یکی از مشکلاتی که در ساخت فضاهای آموزشی با آن مواجه هستیم، عدم تعیین و مرغوب بودن زمین از لحاظ بودن درحریم تاسیسات برای ساخت بوده و این در حالی است که گاه نوسازی و هم خیر برای ساخت آماده‌اند.

فضا و سرانه ورزشی هر دانش آموز تبادکانی حدود دو سانتی متر بود که با همکاری یکی از خیرین بزرگوار و سرمایه‌گذاری دولتی ان شاءا... ارتقا سرانه را شاهد خواهیم بود. با شروع ساخت هشت سالن سرپوشیده در استان که پنج مورد آن در منطقه تبادکان و نواحی مشهد است امیدواریم تا عید نوروز سرانه ورزشی دانش آموزان تبادکان و استان به شش سانتی متر برسد.

وضعیت سرانه آموزشی استان چگونه است؟

ابری اول: سرانه آموزشی در کشور حدود 3.4 متر است اما در حاشیه شهر به دلیل رشد ناگهانی دانش‌آموزان بین 1.4 تا 2.5 متر نوسان دارد و با ساخت فضاهای جدید و در دست ساخت امیدواریم کمبودها جبران شود. مکان‌هایی همانند بلوار توس، گلهشر و اطراف آرامگاه خواجه ربیع مشکل خیر و اعتبار دولتی ندارد مشکل آن جاست که زمین برای ساخت و ساز وجود ندارد و انتظار داریم نهادهایی مثل آستان قدس رضوی، شهرداری و اوقاف،... زمین‌هایی با کاربری آموزشی را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم ظرف یک سال مشکلات کمبود فضای آموزشی را در مناطق فوق برطرف کنیم.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار