اکثر فقها می‌گویند: شخص میهمان با یک شب، نان‌خور محسوب نمی‌شود، اما برخی از مراجع، میهمان در یک شب را هم نان‌خور شمرده و چنانچه قبل از غروب، وارد منزل صاحبخانه شده باشد، زکات فطره وی را بر عهده صاحب‌خانه می‌دانند.
کد خبر: ۶۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۵ 16 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، یکی از سؤالاتی که در باب زکات فطره مطرح می‌شود این است که فطریه مهمانی که فقط شب عید فطر مهمان شده است، به عهده کیست؟ یا اینکه فطریه مهمانی که چند روز قبل از شب عید و شب عید مهمان است به عهده چه کسی است؟ پاسخ به این دو پرسش در ادامه می‌آید:

مراجع تقلید می‌گویند، در شب عید فطر شخصی که نان‌خور صاحبخانه است، فطریه‌اش بر عهده صاحبخانه است، اما درباره‌ اینکه نان‌خور به چه کسی گفته می‌شود بین فقها اختلاف نظر است.
به گزارش فارس، اکثر فقها می‌گویند: شخص میهمان با یک شب، نان‌خور محسوب نمی‌شود، اما برخی از مراجع، میهمان در یک شب را هم نان‌خور شمرده و چنانچه قبل از غروب، وارد منزل صاحبخانه شده باشد، زکات فطره وی را بر عهده صاحب‌خانه می‌دانند.

پاسخ تعدادی از مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال چنین است:

*حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
میهمان اگر نان‌خور صاحب‌خانه محسوب شود، کفاره او به عهده‌ میزبان است، مگر اینکه میهمان فطریه را به وکالت از طرف او پرداخت نماید. توجه داشته باشید میهمان با یک شب نان‌خور محسوب نمی‌شود و فطریه به عهده خودش می‌باشد.

*آیت‌الله مکارم شیرازی:
فطره میهمان بر عهده صاحبخانه نیست، مگر اینکه برای چند شب میهمان او باشد، به طوری که نان‌خور او محسوب شود.

*آیت‌الله سیستانی:
کسی که تنها براى افطار شب عید دعوت شده نان خور به حساب نمى‌آید و فطره‌اش بر صاحبخانه نیست.
اگر مهمان شب نزد میزبان‌ بماند و نان خور - هرچند موقتا - حساب شود، فطره اش بر میزبان واجب است.

*آیت‌الله نوری همدانی:
چنانچه میهمان قبل از غروب وارد بر صاحبخانه شود و آن شب نانخور وی باشد زکات فطره اش بر عهده میزبان است.
اگر میزبان شب عید فطر در خانه،‌ مسجد، سالنهای پذیرایی یا هر جای دیگر طعام دهد، فطره هم بر عهده اوست.

*آیت‌الله صافی گلپایگانی:
در هر دو فرض بر عهده صاحبخانه است.

آیت الله فاضل لنکرانی: به مجرد صرف یک افطاری فطره بر میزبان‌ واجب نیست.

آیت الله وحید خراسانی: فطره میهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و در وقت وجوب زکات فطره نان خور او حساب می شود،‌ بر میزبان واجب است.

گفتنی است دفتر آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که فطریه سربازانى كه به طور رايگان از غذاى دولتى استفاده مي‌كنند، بر عهده چه كسى است؟ گفت: اگر تمكن مالى دارد، بنابر احتياط واجب خودش بپردازد.

لازم به ذکر است زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آن‌چه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این‌ها را بدهد کافى است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار