معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری خراسان رضوی مبنی بر اینکه آیا اعمال خاموشی در مشهد به کم‌آبی ارتباط دارد، عنوان کرد: اعمال خاموشی در مشهد هیچگونه ارتباطی با کم‌آبی ندارد و اگر مردم حد امکان در منازل خود از یک کولر استفاده کنند، کمک بزرگی به مصرف درست کرده‌اند.
کد خبر: ۶۲۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 04 July 2018
به گزارش تابناک : محمد مقدوری ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در استانداری خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت منابع موجود آبی استان اظهار کرد: میزان متوسط بارندگی استان در سال‌های زراعی 96 و 97 تا تاریخ 9 تیر ماه سال جاری، برابر با 134.2 میلی متر است که در مقایسه با متوسط 187.1 میلی‌متری سال گذشته، 28 درصد کاهش بارندگی را نشان می دهد.
 
وی با بیان اینکه نسبت به دوره آماری بلند مدت با 206.8 میلی‌متر 35 درصد کاهش در سال جاری آبی و زراعی شاهد بودیم، عنوان کرد: میزان بارندگی در ایستگاه‌های باران‌سنجی ما نسبت به سال گذشته منفی است. در استان ما 48 ایستگاه باران‌سنجی وجود دارد که 35 مورد آن مربوط به شرکت آب منطقه‌ای استان و 13 مورد آن مربوط به اداره هواشناسی استان است.
 
خراسان رضوی هشتمین استان خشک کشور
 
معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در هیچ ایستگاهی میزان بارندگی ما در سال جاری نسبت به سال قبل بیشتر نبوده و همه به صورت منفی است، خاطرنشان کرد: با آمار اعلام شده، استان ما به لحاظ خشکی و خشکسالی در سال جاری زراعی، هشتمین استان کشور است. همچنین 7 استان دیگر داریم که از لحاظ آماری وضعیت آن‌ها از استان ما بدتر است.
 
مقدوری بیان کرد: حجم مخازن سدهای استان تا تاریخ 6 تیر ماه سال جاری 334 میلیون مترمکعب بوده که 21.2 درصد از حجم کل است.
 
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه وابستگی 78 درصدی آب ما در استان به منابع زیرزمینی است، 15 دشت از 37 دشت موجود در استان ما وضعیت بحرانی دارند. ما سالانه یک میلیارد و 80 میلیون مترمکعب اضافه برداشت آب داریم، یعنی میزان تخلیه آب نسبت به تغذیه آن بیشتر است.
 
استان نوزدهمین سال خشکسالی پیاپی را پشت سر می گذارد
 
معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: شروع خشکسالی در استان ما از سال 77 آغاز شده و ما نوزدهمین سال‌های خشکسالی پی در پی را پشت سر گذاشته‌ایم. در حال حاضر نزدیک به دو دهه است که در استان با شرایط خشکالی مواجه شده‌ایم.
 
مقدوری گفت: بر اساس شاخص‌های آماری در شرایط فعلی در سال‌های زراعی 96 و 97، 1.7 درصد از مساحت استان با خشکسالی بسیار شاید، 84.7 درصد از مساحت خشکسالی شدید و 13.6 مساحت استان با خشکالی ضفیف روبه‌رو شده است.
 
وی اضافه کرد: وضعیت خشکسالی و میانگین حجم روان آب ما تا آخر خرداد ماه سال جاری بر اساس مقدار روان‌آب‌ها در جریان‌های رودخانه‌ای براساس شاخص‌های آماری و آمار ایستگاه‌های استان نسبت به دوره دراز مدت، 45 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در شرایط کنونی وضعیت موجود نشان می‌دهد که با یک تغییر اقلیمی کاملا محسوس نسبت به دوره‌های قبل مواجه هستیم به نحوی که در گذشته میزان بارندگی دوره 40 ساله ما 221 میلی‌متر بود اما در دوره 10 ساله اخیر این رقم به 205 میلی‌متر و در دوره 5 ساله اخیر این رقم به صورت متوسط به 198 میلی‌متر رسیده است.
 
مقدوری با بیان اینکه بنابراین ما با یک تغییر اقلیم کاملا روشن مواجه هستیم و باید خود را با این شرایط تطبیق دهیم، افزود: در حال حاضر در شرایط خاصی از جهت تامین منابع آب شرب که بخواهد مشکلی ویژه‌ای را برای ما ایجاد کند نیستیم و این موضوع به خوبی در حال مدیریت شدن است.
 
30 شهرستان استان در تنش آبی است
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 30 شهرستان ما در حد تنش آبی است، اظهار کرد: تنش آبی یعنی میزان تولید با میزان مصرف برابر است. همچنین در حال حاضر 480 روستای استان با تانکر آب رسانی می‌شود که این رقم در 4 سال گذشته 920 روستا بوده است. روند اقدامات همکاران ما در شرکت‌های آب منطقه‎ای و آب و فاضلاب، وضعیت ما را نسبت به گذشته بهتر کرده است. 
 
 معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در بخش تهیه و تنظیم برنامه‌ها و راه‌های نرم‌افزاری که انجام شده، بارها اعلام کرده‌ایم که برنامه‌های مدیریت منابع آب و برنامه‌های تولید و مصرف با افق 25 ساله یعنی سال 1420  تهیه و تنظیم شده و به تصویب رسیده است. این برنامه‌ها از سه جهت کوتاه‎مدت، میان‎مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده تا در 25 سال آینده مشکلی را از جهت تامین منابع آب نداشته باشیم.
 
مقدوری ادامه داد: گام بعدی ما برای مدیریت این مساله اقدامات نرم‎افزاری و تهیه برنامه‌های عملیاتی برای بخش‌های مصر‌ف است؛ یعنی باید حداقل کاهش مصرف خود را لحاظ کنیم. در این راستا نیز برنامه جامعی برای مبارزه با کم‌آبی تدوین شده است.  
 
وی افزود: همچنین در جلسات انتقال آب ارتفاعات هزار مسجد را مورد بررسی قرار داده‌ایم و راه‌هایی را برای جلوگیری از آب‌های مرزی از آن ناحیه در نظر گرفته‌ایم.
 
معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر 4 سد قره‌تیکان، چهچهه، بار و ارداک را به اتمام رسانده‌ و در زمینه انتقال آب مه‌ولات به تربت حیدریه نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است. 
 
نصب 10 هزار کنتور هوشمند در چاه های استان
 
مقدوری در زمینه انسداد چاه‌های غیرمجاز گفت: از سال 92 تاکنون 7511 چاه غیرمجاز در استان مسدود شده و قریب به 10 هزار کنتور هوشمند از ابتدای شروع طرح تاکنون نصب شده است. چاه‌های مجازی که در بخش‌های مختلف استان فعال است، 16 هزار حلقه چاه مجاز بوده که حدود 10 هزار مورد آن مربوط به بخش کشاورزی و باقی در بخش خدمات، آب شرب و صنعت است.
 
وی ادامه داد: میزان اضافه برداشت‌هایی که از سال 92 تاکنون کنترل شده، 122 میلیون مترمکعب بوده و در نتیجه حجم آب صرفه‌جویی‌شده از سال 92 تا 96، 838 میلیون مترمکعب بوده است. در نتیجه به طور متوسط سالانه 167 میلیون مترمکعب ذخیره یا ممانعت از برداشت آب داشته‌ایم.    
 
معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری خراسان رضوی  بیان کرد: در بخش کشاورزی نیز سعی شده حداقل صرفه‌جویی آبی را لحاظ کنیم. در بخش عمرانی عمده تکیه استان به دو پروژه انتقال آب دریای عمان و شمال شرق است. در سال جاری نیز در خصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز مسدود شدن 2000 حلقه چاه در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر این موارد برنامه‌هایی در خصوص صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی از جمله کشت گلخانه‌ای را لحاظ شده که در سال 97 این عملیات با سرعت بیشتری روند خود را ادامه می‌دهد. 
 
مقدوری با بیان اینکه توصیه جدی ما برای صرفه‌جویی در مصرف آب، فرهنگ‌سازی است، عنوان کرد: در طرح جامع سازگاری با کم‌آبی در استان 9 دستگاه مسئولیت ویژه دارند که به صورت خاص متولیان اصلی بخش تولید و مصرف هستند. شرکت آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهری، آب و فاضلاب روستایی، شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهادکشاورزی، اداره کل محیط‌زیست استان و شهرداری مشهد از جمله این دستگاه هاست.
 
وی افزود: در طرح جامع مبارزه با کم‌آبی اهداف مشخصی معین شده که مستلزم رعایت آن هستیم؛ از جمله این وظایف می‌توان به این اشاره کرد که شهرداری‌ها مکلف هستند 30 درصد از مصرف آب فضای شهر را کاهش دهند. کاهش مصرف در مصارف عمومی از دیگر برنامه‌های ماست که باید در این زمینه فرهنگسازی‌های لازم صورت گیرد.
 
معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری خراسان رضوی یادآور شد: در راستای حمایت از کشت گلخانه‌ای متقاضیان می‌توانند برای اخذ مجوز به سازمان جهادکشاورزی استان مراجعه کنند و لازم نیست به کارگروه مربوطه مراجعه نمایند.
 
پشت طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد بحث های کارشناسی فوق العاده ای قرار دارد
 
وی در خصوص اظهارات مشاور وزیر نیرو در مورد انتقال آب از دریای عمان به مشهد بیان کرد: سخنان دکتر فاضلی، مشاور وزیر، که برای یک سخنرانی در دانشگاه دعوت شده بودند، برای مخالفت با موضوع طرح‌های انتقال و از جمله انتقال آب دریای عمان به عنوان یک نظر محترم است اما ما آن را قبول نداریم. این موضوعات بحث‌های کارشناسی فوق‌العاده حساس و مهمی را پشت سر دارد؛ برای همین نیز یک هفته بعد از اینکه خدمت وزیر نیرو رسیدیم، استاندار با همین صراحت به وزیر اعلام کردند که ما گلایه‌مند هستیم. مشاور شما با دعوت دانشگاه سخنرانی کردند که ما اصلا سخنرانی و نظرات ایشان را قبول نداریم. 
 
معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: ایشان موضوعی که ما سه سال درگیر آن هستیم و مطالعات در حال انجام است را رد کردند. ما باید مدیریت منابع و مصارف را همزمان اعمال کنیم. ما نیاز به یک حرکت جامع و چندوجهی و چندبعدی برای تامین منابع آبی خود داریم. 
 
مقدوری در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه آیا اعمال خاموشی در مشهد به کم‌آبی ارتباط دارد، عنوان کرد: اعمال خاموشی در مشهد هیچگونه ارتباطی با کم‌آبی ندارد و اگر مردم حد امکان در منازل خود از یک کولر استفاده کنند، کمک بزرگی به مصرف درست کرده‌اند.
 
 
 
منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار