رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شیراز: اعتیاد و مواد مخدر به‌عنوان نخستین اولویت در بین پنج آسیب اجتماعی کشور شامل طلاق، حاشیه‌نشینی، فساد اخلاقی و مناطق حاد و بحرانی است، ودراین راستا 90 درصد مردم کشور نسبت به مواد افیونی ابراز نگرانی می‌کنند.
کد خبر: ۶۲۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷ 26 June 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:علی ناصری اظهار داشت: گردش مالی و اقتصادی قاچاق مواد مخدر در جهان و سود سرسام‌آور آن بستر را برای فعالیت بیش از یک‌میلیون نفر ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پیوند میان قاچاق مواد مخدر و تروریسم، ترویج جرائم سازمان‌یافته و نیز نفوذ شبکه‌های قاچاق در کشور‌های درحال‌توسعه ضربات جبران‌ناپذیری را به کشور‌ها وارد کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه با آهنگ سریع تحولات و تغییرات شتابان در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژی و منظومه خانواده در حال تغییر مواجه هستیم، افزود: به قرن دگرگونی‌های فزاینده و پیچیده وارد‌شده و نوجوانان و جوانان کشور‌ها بدون هرگونه آمادگی برای فرود به قرن جدید با ترافیک رنگین‌کمانی از خرده‌فرهنگ‌ها و نیز طیف وسیعی از شوک‌های اجتماعی و فرهنگی روبه‌رو و نیاز به تغییر در الگوی ساختاری است.

ناصری خاطرنشان کرد: مواد مخدر و روان‌گردان‌ها ازجمله شوک‌هایی به‌عنوان زلزله خاموش ویکی از ابزار‌های جنگ نرم سبب شده که در زمره یکی از مهم‌ترین بحران‌های عرصه جهانی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به‌طور میانگین 355 میلیون نفر و به‌عبارتی‌دیگر 5.3 درصد از جمعیت 15 تا 63 جهان حداقل یک‌بار از انواع مواد مخدر یا روان‌گردان‌ها را در سال 2015 میلادی مصرف کرده‌اند.

رئیس کمیسیون سلامت شورا شهر شیراز بیان داشت: رشد 700 درصدی تقاضای مواد مخدر در سال 2017 میلادی نسبت به سال 2009 میلادی ونیز کاهش سن و رشد شیوع مصرف در زنان، افراد شاغل و تحصیل‌کرده به چرخه اعتیاد از دیگر معضل افزایش ناهنجار‌ها و بحران‌های اجتماعی است.

ناصری اضافه کرد: افزایش تولید مواد صنعتی و شیمیایی و تغییر الگوی مصرف، نوع، تولید مواد جدید روان‌گردان، شرایط مصرف و تمایل به مصرف هم‌زمان و ترکیبی گونه‌های مختلف، افزایش میزان مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش‌ازحد ناخالصی مواد سبب پیچیدگی این عرصه در ابعاد مختلف شده است.

وی ابراز داشت: بهره‌گیری از شبکه‌های سایبری و ماهواره‌ها به‌منظور ترویج و گسترش باور‌ها و نگرش‌های غلط باهدف فریب فرهنگی و جذب مشتریان جدید سبب افزایش تمایل نوجوانان و جوانان جوامع به مصرف مواد شده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز اظهار داشت: نشانه‌روی نهاد خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها و نیز کارکنان محیط‌های صنعتی و کارگری از اهداف جدی سیستم هوشمند اعتیاد برای نابودی نسل‌ها است.

ناصری خاطرنشان کرد: رشد چهار هزار و 212 درصدی سطح زیر کشت خشخاش در سال 2017 نسبت به سال 2001 میلادی در کشور افغانستان، تولید تریاک با رشد 4 هزار و 765 درصدی حاکی از جنایت و نقش آمریکائی‌ها در این کشور و جوامع بشری است.

وی با تأکید به هم‌جواری با کشور افغانستان از یک‌سو و نقش وسیع تهاجم فرهنگی و اجتماعی از سوی دشمنان نظام از طریق نفوذ و هجوم نرم و خاموش در حصار فرهنگی جامعه و نیز عوامل ساختاری معیوب در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، افزود: فقر، بیکاری، مهاجرت، عدم پاسخگویی کامل به نیاز‌های اجتماعی نوجوانان و جوانان، کمبود نشاط اجتماعی، فقر غنی‌سازی اوقات فراغت از عوامل دیگر اعتیاد است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز تصریح کرد: عوامل سیاسی از طریق توطئه استکبار به‌منظور بروز خسارت به اقتصاد کشور، جلوگیری از رشد و پیشرفت و تلاش جدی برای انحطاط نسل نوجوان و جوان و نیز عوامل روان‌شناختی اختلال، اضطراب، افسردگی، توهم و هذیان، بحران هویت و هیجان جویی در گسترش اعتیاد تأثیر بسیاری داشته است.

ناصری بیان داشت: سبک جدید زندگی، تضعیف مبانی مذهبی، ضعف میزان آگاهی از مخاطرات و تبعات سلامتی، ترویج باور‌های غلط برای جذب نوجوانان و جوانان ونیز کاهش سطح ارتباط مؤثر بین اعضای خانواده، ضعف کنترل و مدیریت فرزندان، اعمال خشونت در منزل، تعارض و دوگانگی در ارزش‌ها و الگوهای خانوادگی، نداشتن مهارت زندگی عامل فرهنگی و خانوادگی، اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان را درجامعه هدف افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: اعتیاد و مواد مخدر به‌عنوان نخستین اولویت در بین پنج آسیب اجتماعی کشور شامل طلاق، حاشیه‌نشینی، فساد اخلاقی و مناطق حاد و بحرانی است، ودراین راستا 90 درصد مردم کشور نسبت به مواد افیونی ابراز نگرانی می‌کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار