کد خبر: ۶۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶ 15 July 2015

تب ساخت‍‌‎و‌ساز مجتمع های آبی درمشهد خیلی بالاتر از سایر شهرهای کشور است تا جایی‌که در حال حاضر این پارک‌های آبی به یکی از ظرفیت‌های گردشگری این شهر تبدیل شده است!

این البته می تواند برای شهری که سالانه بیش از 20 میلیون زائر دارد فرصتی مناسب باشد تا در کنار شرایط معنوی که برای زیارت زائران امام رضا(ع) فراهم می شود، آنها از ورزش و تفریحات سالم شهر نیز بهره ببرند.

اما نکته اساسی این است آیا مجتمع های آبی احداث شده شرایط و امکانات لازم را برای پذیرش مراجعه کنندگان دارند و تجهیزات نصب شده دراین پارک های آبی، استاندارد لازم را دارند؟

ابتدا و قبل از هر چیزی و از قول معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی باید بگوییم از مجموع 4 پارک آبی فعلی یکی از آنها مجوز های استاندارد را تا قبل از این دارا بوده و یکی دیگر هم با پشت سر گذاشتن شرایط لازم مجوزش همین شنبه گذشته صادر شده و 2 پارک آبی دیگر هنوز مجوز های لازم برای استاندارد شدن را ندارند!

متأسفانه اخیراً این طور باب شده که هر زمان برای جایی یا کسی اتفاقی می افتد مسؤولان مربوطه  اعلام می کنند فعالیت این مکان غیر قانونی بوده و وجاهتی ندارد! و این بار این قضیه درمورد یکی از پارک های آبی 4 گانه در حال فعالیت در استان خراسان رضوی مصداق پیدا کرده است. شاید شما هم خبر قطع برق در پارک آبی موج های خروشان طرقبه را طی چند شب گذشته و مشکلاتی که برای مراجعه کنندگان این پارک آبی پیش آمده است را شنیده اید. خبر کوتاه اما تأمل برانگیز بود.    

قطع برق و اختلال در سیستم برق اضطراری در این مجموعه آبی (شنبه شب) به دلیل رعب و وحشت ایجاد شده و هجوم بانوان ورزشکار برای خروج از استخر منجر به وارد شدن صدمات و جراحات سطحی به برخی از بانوان ورزشکار شد.

ایجاد رعب و وحشت در این مجموعه آبی موجب شد تا برای کمک به حادثه دیدگان و جلوگیری از هر گونه اتفاق احتمالی در نهایت از سامانه امداد و نجات ۱۲۵ سازمان آتش نشانی کمک گرفته شود .

همچنین بنا به گزارشی که مهر منتشر کرد، در طی هفته گذشته نیز به دلیل تخلیه ناگهانی آب در یکی از حوضچه های این مجموعه ورزشی یک نوجوان ۱۰ ساله در محل تخلیه آب گرفتار شد که تلاش برای خروج این نوجوان پسر موجب وارد شدن صدمات و جراحات سطحی شد.

برای بررسی چند وچون شرایط پارک آبی موج های خروشان به سراغ حامد محمدی،معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی رفتیم تا نظر اداره مطبوع وی را در مورد استاندارد بودن تجهیزات این مجموعه جویا شویم.

 


معاون اداره کل استاندارد: فعالیت موج های خروشان غیرقانونی است

وی در ابتدا با بیان اینکه استانداردها و نظارتی که ما بر مجموعه های اینچنینی داریم فقط و فقط به تجهیزات از جمله سرسره ها و وسایل بازی مرتبط می شود در خصوص اینکه آیا مجوز های لازم برای موج های خروشان صادر شده است یا خیر اظهار داشت: هنوز هیچ گونه مجوزی از اداره استاندارد برای تجهیزات این مجموعه صادر نشده است و فعالیت موج های خروشان از این بابت غیر قانونی می باشد.

معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی در ادامه با بیان این مطلب که ما بیش از 10 بار از موج های خروشان بازدید کردیم و تذکر های لازم همسان سازی برای اخذ مجوز استاندارد را به مسؤولان آن دادیم و حتی کار به احضار و پلمب هم کشید اما متأسفانه هیچ اقدامی از طرف آنها صورت نگرفت و حتی پلمبی هم که شده بود فک شد که ما نیز با تشکیل پرونده های لازم و ارجاع آن به اداره تعزیرات حکومتی قضیه فک پلمب را به مراجع قضایی واگذار کردیم!

محمدی گفت: از نظر ما تا زمانی که موج های خروشان نتواند مجوزهای لازم برای  استاندارد را اخذ کند نمی تواند فعالیت کند و ادامه کارش غیر قانونی است.

وی همچنین از شهروندان و کسانی که تمایل به استفاده از پارک های آبی دارند درخواست نمود حتما به این مورد که وسایل و تجهیزات مورد استفاده در این گونه مجموعه ها استانداردهای لازم را دارد توجه خاصی داشته باشند تا برای آنها مشکل و حادثه ای پیش نیاید.

 موج‌های خروشان و سهل‌انگاری مسؤولان


رئیس اداره ورزش و جوانان طرقبه: موج های خروشان هیچ مشکلی ندارد

هاشم نعمتی، رئیس اداره ورزش وجوانان طرقبه با اعلام اینکه موج های خروشان تمامی مجوز های لازم را دارد و ما مدارک این مجموعه را برای تأیید به اداره کل ورزش و جوانان استان فرستادیم، گفت: از نظر  ما موج های خروشان هیچ مشکلی ندارد و می تواند فعالیت داشته باشد. وی در خصوص اتفاقات اخیری که در مجموعه موج های خروشان افتاد اظهارداشت: این مورد هم فقط قطع برق بود که البته به نظر می رسد بیشتر جنبه توطئه و تخریب داشته باشد. اینکه سیستم برق اضطراری مجموعه به یکباره از کار بیفتد نشانه هایی از دستکاری در آن دیده شود و نشان می‌دهد با برنامه ریزی این کار انجام شده است.

 

دبیر کمیسیون ماده 5: موج های خروشان پروانه ندارد


رستگار، دبیر کمیسیون ماده 5 اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز درباره مراحل رسیدگی به پرونده موج های خروشان و صدور پروانه فعالیت برای این مجموعه آبی گفت: دوستان ما دراداره ورزش و جوانان شهرستان بینالود پرونده موج های خروشان را تکمیل کرده و آن را برای کمیسیون فرستاده اند اما از آنجایی که این پرونده در دو نسخه است و یکی دراختیار حراست اداره کل برای تأیید قرار می گیرد و تا تأییدیه حراست نباشد ما نمی توانیم مجوز صدور پروانه بدهیم و چون هنوز حراست نظر خودش را ابلاغ نکرده است هنوز پروانه ای برای فعالیت موج های خروشان صادر نشده است.

 

صبوریان : برای کمک به سرمایه گذاربا افتتاح مجموعه موافقت کردیم


کوروش صبوریان، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با بیان این مطلب که در شرایط فعلی باید برای حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام دهیم، گفت: پارک آبی موج های خروشان برای اینکه به مشکل فعلی برنخورد می بایست از زمان شروع به کار دنبال گرفتن مجوزهای لازم می‌بود تا این گونه به مشکل نخورد اما این کار را نکردند و بدون اینکه مجوزی صادر شود فعالیت خود را آغاز کردند.

وی همچنین گفت: ما ابتدا به منظور کمک به مسؤولان این مجموعه با مطرح کردن این موضوع که می توانند از بخش های استخر و سونا و اماکنی که نیاز به تجهیزات و سرسره  ندارد والبته تأیید آنها در حیطه کار ماست کار را شروع کنند و در ادامه با مجوزهایی که از اداره استاندارد می گیرند مجموعه را به طور کامل راه اندازی کنند اما متاسفانه طبق گزارشاتی که رسیده دوستان ما وسایل بازی که حتی پلمب هم شده بود را فک پلمب کردند و منتظر اخذ مجوز نشدند.

 صبوریان افزود: در جلسه ای که با حضور مسؤولان و کارشناسان امر برگزار خواهیم کرد در خصوص فعالیت این مجموعه تصمیم گیری خواهد شد که البته به نظر می رسد با توجه به مشکلاتی که تاکنون به وجود آمده فعلا از فعالیت موج های خروشان جلوگیری شود تا مجوزهای لازم از سوی مسؤولان این مجموعه اخذ شود. به طور مثال به جز وسایل بازی و سرسره ها که باید مورد تأیید اداره استاندارد باشد برق این مجموعه نیز از مواردی است که باید از سوی یکی از شرکت های تاسیساتی معتبر مورد تأیید قرار بگیرد که به نظر می رسد اگر اداره استاندارد همکاری لازم را داشته باشد باز هم برای اینکه سرمایه گذار ضرر نکند در کمترین وقت ممکن کار به سرانجام برسد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که علی‌رغم اعلام قبلی آیا دلیل غیبت  مسؤولانی از جمله وزیر ورزش ، استاندار و خودش در مراسم افتتاح موج های خروشان چه بود، گفت: طبق اعلام اداره استاندارد تجهیزات این مجموعه مورد تأیید نبود و همین امر باعث شد در مراسم افتتاحیه حضور نداشته باشیم.

 موج‌های خروشان و سهل‌انگاری مسؤولان


مدیر مجموعه: تمامی مجوزهای لازم را گرفته‌ایم


حسین اسدی،مدیر مجموعه موج های خروشان با اشاره به اینکه ما تاکنون بیش از 350 میلیارد تومان دراین پروژه هزینه کرده ایم و با بیان این نکته که این پروژه یک پروژه ملی به حساب می آید اما هیچ کمکی مالی دولتی به ما دراین خصوص نشده است ،افزود: تمامی مجوزهای لازم را از شورای شهر، فرمانداری و سایر ارگان ها گرفته ایم که چیزی حدود 18 تا20 ارگان می شود و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه درایران دو شرکت معتبر برای بازرسی استاندارد تجهیزات پارک های آبی وجود دارد که ما توانسته ایم تمام مجوز های مورد نظر را بگیریم و تمام این مجوزها موجود است .

اسدی افزود :چطور می شود مجموعه موج های آبی با بیش از 8 سال فعالیت ، سال گذشته مجوز استاندارد را می‌گیرد و بقیه پارک های آبی مثل ساحلی آفتاب و ایرانیان با گذشت حدود 5 سال اززمان افتتاح آنها ،هنوز با همان تأییدیه شرکت های فنی تخصصی و تعهدی که دادند به فعالیت مشغولند ولی ازما که هنوز یک ماه هم از افتتاح مجموعه نمی گذرد، انتظار دارند بتوانیم تأییدیه اداره استاندارد را بگیریم. فراموش نکنید هر شرکتی که بخواهد استاندارد بگیرد باید تمامی تجهیزاتش نصب  و آماده شده باشد چطور قبل از این می توانستیم استاندارد بگیریم. در خصوص فک پلمب هم باید بگویم وقتی که بازرسان شرکت فنی تحصصی برای بازدید می آیند باید همه دستگاه ها آزمایش شود و ما ناچار به فک پملب بودیم.

اسدی در پایان گفت: در طرحی ملی با این عظمت که باعث به کارگیری 1000 نفر به طور مستقیم شده است چند شب قبل فقط 8 دقیقه با قطعی برق رو به رو شدیم که با تأییدیه اورژانس و فرمانداری هیچ مصدوم یا مجروحی نداشتیم اما این قضیه تا جایی که امکان داشت بزرگنمایی شد و در حق ما بی انصافی شد.

و اما مرور حادثه اخیر در مجموعه موجهای خروشان که در این گزارش نیز چندین بار به آن اشاره شده است به روایت محسن رحیمی خالی از لطف نیست.

شبی تلخ و غم انگیز برای میهمانان موجهای خروشان

 

حوالی ساعت یازده شب بود که از دفتر روزنامه با من تماس گرفتند و پیگیری خبر وقوع حادثه عجیبی  در یکی از مجموعه های آبی در مشهد را از من خواستند.

 به سرعت  یک تاکسی کرایه کردم و به سمت جاده  طرقبه ،شاندیز به راه افتادم.هنوزچند کیلومتری از ورودم به جاده مشهد - شاندیز نگذشته بود که با نمایان شدن چراغهای گردان خودروهای متعدد آتش نشانی و اورژانس و پلیس دلشوره عجیبی به دلم افتاد که نکند خدای ناکرده برای کسی اتفاقی افتاده باشد.

ساعت یازده و 10 دقیقه رسیدم  مقابل مجموعه آبی تازه افتتاح شده موجهای خروشان مشهد و ازدحام جمعیت مردم و نیروهای امدادی و نیروهای پلیس که از ورود مردم به داخل مجموعه آبی جلوگیری می کردند.

همهمه و سروصدای زیادی فضا را پر کرده بود . برخی فحاشی می کردند و کودکان گریه و زاری. از حاضران در محل که پرس و جو کردم حکایت وحشتناکی را برایم شرح دادند.

قطع برق در مجموعه آبی موجهای خروشان صدها میهمان را دچار ترس و وحشت کرد. خبر خیلی  کوتاه بود اما با هر فردی که هم کلام می شدم روایتی وحشتناک را شرح می داد. خانم جوانی که مدام فریاد می زد که یک چراغ قوه وجود نداشت و من در تاریکی دنبال فرزندانم می گشتم . به زحمت توانستم او را آرام کنم .

وی ماجرا را اینگونه توضیح داد: حوالی ساعت 10 شب بود که برای استفاده از مجموعه آبی به همراه خانواده و فرزندم به این مکان آمده بودم . چند دقیقه ای از حضور ما در این مکان نگذشته بود که به یکباره  همه جا در تاریکی مطلق فرو رفت و برق مجموعه به صورت کامل قطع شده . هیچ جا را نمی دیدم . فقط فریاد و جیغ و گریه زنان و کودکان را که فضای مجموعه آبی را پر کرده بود می شنیدم. خیلی ترسیدم مدام فرزندم را که در حوض کودکان در حال بازی بود صدا می کردم و نمی توانستم چیزی را ببینم و راه بروم . نه چراغ قوه ای بود و نه برق اضطراری . خیلی وحشتناک بود!

 او می گفت:  فکر می کنم بعد از نیم ساعت برق ها بالاخره وصل شد . همه ترسیده بودند و گریه می کردند.

 در میانه صحبت با این خانم. آقایی را دیدم که  مدام فریاد می زد که چه کسی به این مجموعه آبی مجوز داده اینجا که اصلا ایمنی ندارد !

یکی از حاضرین در این مجموعه آبی که به همراه همسر ، دختر و پسرش در این مجموعه حضور داشته با بیان اینکه بعضیها بعلت تداوم خاموشی می ترسیدند و مدام جیغ می کشیدند و همهمه آنان باعث ترس وگریه بچه ها شده بود و این وضع در قسمت خانم ها بدترنیز بوده است .

او مــدعی بود چند نفر نیز دچار حادثه شده اند .

این شاهد عینی با بیان اینکه  من بهمراه خانواده ام 100هزارتومان شارژ پذیرایی گرفته بودیم که تفریح مان هیچ به هیچ شد و باید پرسید که پاسخ این استرس،گریه و اضطراب را چه کسی باید بدهد.

هر چه که جلو تر می روم حجم نیروهای امدادی نظیر اورژانس ، آتش نشانی و پلیس بیشتر می شود . همهمه و شلوغی عجیبی در اینجا حکمفرماست .

 از یکی از آتش نشانان حاضـــر در محل می پرسم چه اتفاقی افتاده که او خیلی کوتاه می گوید برق های مجموعه آبی قطع شده است و ما هم اکنون موتور برق سیار آورده ایم تا به افرادی که داخل مجموعه آبی گرفتار شده اند امداد رسانی کنیم.

 البته برایم جالب بود چون تعدادی خانم را دیدم که با کاور آتش نشانان  داوطلب در قسمت بانوان در حال امداد رسانی بودند کمی آنطرف تر یک اتوبوس آمبولانس اورژانس را می بینم که چند نفر داخل آن هستند. خودم را به تکنسین اورژانس معرفی می کنم و می پرسم مجروح هم دارید که در پاسخم می گوید خوشبختانه مجروحان کم هستند و  بیشتر شوک زده شده اند که درمان در محل برای آنان در حال انجام است .

امکان ورود به داخل مجموعه برایم میسر نیست و پرسنل مجموعه آبی و نیروهای انتظامی حاضر در محل از ورود افراد جلوگیری می کنند. تا چشم کار می کند زنان، مردان و کودکانی را می بینم که با چشمانی قرمز و بهت زده از اتفاقاتی که برایشان در داخل مجموعه آبی موجهای خروشان پس از قطع برق افتاده تعریف می کنند.

 سابقه نقص فنی و آتش‌سوزی

به گزارش خبرنگار ما ، بروز حادثه در این مجموعه تفریحی که طبق اعلام برخی رسانه‌ها با زیربنای ۶۰ هزار متر مربع و ظرفیت ۱۵ هزار نفر، عنوان  بزرگترین مجموعه آبی سرپوشیده جهان را یدک می‌کشد  تازگی ندارد، زیرا طی سال گذشته و سال جاری و پیش از افتتاح این مجموعه آبی نیز بارها آتش‌سوزی هایی به سبب نقص فنی در مجموعه موج‌های خروشان اتفاق افتاده بود و همین امر نگاه‌ها را از مدت‌ها قبل به حاشیه‌های این مجموعه معطوف کرد به نحوی که انسان را یاد آن ضرب المثل معروف می اندازد که تا سه نشه بازی نشه !

 لزوم ورود مسؤولان و نهاد های نظارتی به این حادثه

با توجه به سابقه بروز حادثه و آتش سوزیهای متعدد در این مجموعه بزرگ تفریحی -ورزشی و اهمیت صیانت از امنیت زائران و مجاوران رضوی در مراکز تفریحی و گردشگرپذیر مشهد، به نظر می‌رسد مسؤولان ذیربط و دستگاه‌های نظارتی باید هر چه سریع‌تر ضمن ورود به ماجرا و پیگیری دقیق، جزئیات را به اطلاع مردم برسانند و متعاقب آن تدابیری اتخاذ کنند تا از تکرار چنین حوادث نگران‌کننده و وحشت‌آوری جلوگیری شود.

 آنچه به عنوان حادثه در مجموعه موج های خروشان اتفاق افتاده قطع داخلی جریان برق بوده است

درهمین ارتباط مطلع شدیم با توجه به اهمیت این حادثه صبح دیروز با حضور فرماندارشهرستان بینالود جلسه ای با مسؤولان مجموعه آبی موجهای  خروشان درخصوص حادثه پیش آمده در فرمانداری این شهرستان برگزار شده است.

 این گزارش می افزاید، سید حسن حسینی فرماندار شهرستان ضمن اشاره به وظایف  فرمانداری گفته: فرمانداری و مجموعه دستگاه های اجرایی شهرستان موظف به نظارت بر دستگاه های خدمات رسانی و رفاهی مردم این منطقه بوده که قصوری در این امر قابل قبول نمی باشد.

فرماندار شهرستان بینالود ضمن اشاره به حادثه پیش آمده در این  مجموعه آبی افزوده است: حادثه پیش آمده مربوط به قطعی برق داخلی مجموعه  به مدت 10دقیقه بوده که با توجه به سیستم های موجود در مجموعه  موجهای خروشان و ایراد جزئی در آن  بلافاصله دستگاه های امدادی و خدمات رسانی شهرستان در محل حضور پیدا کرده و نسبت به رفع آن اقدام کرده اند


منبع : قدس

 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
مردم میدانند که هم آن آتش سوزی و هم این مشکل برق نقص فنی نبوده.در اینجا هم یه اشاره هایی شده.
حمید رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
با سلام این مجتمع باتوجه به نداشتن امکانات ایمنی در حد استانداردهای بین المللی امکان مجدد آتش سوزی وسقوط وسایل میباشد به خاطر جان انسانهای بیگناه وفاجعه انسانی این مجتمع تعطیل شود آنچه مشخص است حمایت غیر ... شده است امکان ندارد مجتمع به این بزرگی بدون رعایت استانداردهای جهانی شروع به کار داشته باشد .
نازنین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
موافقم
سروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
وقتی یک نماینده مجلس تمام قد پشتش باشد از این بهتر نمی شود
fatemeh
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
با سلام لطفا واقعا به این مشکل رسیدگی شود ونگذارید برای آدم های بی گناه اتفاقات بدی بی افتد با تشکر
نیلوفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
واقعا محور نداره پس چه طور مشغول به کار ه من می خوام فردا برم لطفا بگین خوبه یا نه؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار