رئیس اداره توسعه فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بیش از یک هزار و 400 دستگاه تراکتور در زمین های کشاورزی استان فعالیت می کند که بیشتر آن ها ساخت داخل است.
کد خبر: ۶۱۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱ 10 June 2018

به گزارش تابناک قم،علی شاه مرادی بیان کرد: هم اکنون 140 تراکتور دار حرفه ای در قم مشغول به فعالیت هستند و بقیه تراکتورها توسط کشاورزان استان به کار گیری می شود.

وی اظهار کرد: تراکتورهای ایرانی بیشترین سهم بازار این محصول در قم را به نام خود ثبت کرده است، چراکه هم قیمت آن ها نسبت به نمونه های خارجی مناسب است و هم اینکه از پشتیبانی خدمات مطلوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: قیمت هر دستگاه تراکتور با ادوات دنباله بند آن به طور میانگین یک میلیارد ریال است که برای تهیه آن، تسهیلات بانکی به بهره برداران مزارع دارای وسعت 10 هکتار و باغ های بیش از نیم هکتار و دارندگان گواهی نامه های رانندگی کمباین و تراکتور و نیز شرکت های خدماتی حمایتی مکانیزاسیون ارائه می شود.

شاه مرادی با اشاره به این که قم در بحث مکانیزاسیون زراعی جایگاه خوبی دارد اما در بخش مکانیزاسیون باغی نیازمند نوسازی تجهیزات است، گفت: در حال حاضر خدمات مکانیزه کشاورزی در قم به مزارع دارای وسعت10 هکتار و باغ های بیش از یک هکتار، ارائه می شود.

وی با بیان این که ماشین آلات مکانیزه بخش کشاورزی باید دارای پلاک و بیمه شخص ثالث باشد، ادامه داد: همچنین برای استفاده از ماشین آلات مکانیزه کشاورزی همچون تراکتور و کمباین در مزارع و باغ ها، رانندگان باید گواهینامه مخصوص این وسایل را داشته باشند تا بتوانند مجوز فعالیت حرفه ای در این بخش را کسب کنند.

وی با اشاره به فعالیت 47 کمباین بومی و 60 کمباین مهاجر در استان قم، ادامه داد: هم اکنون صد درصد برداشت کلزا و بیش از 99 درصد برداشت غله استان به صورت مکانیزه انجام می شود و تنها در بخش های کوهستانی استان که امکان تردد کمباین وجود ندارد، برداشت محصول به صورت سنتی صورت می گیرد.

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر کشاورزان استان را روستاییان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار