عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت:‌ تمرکز برخی از مسئولین به کشورهای غربی معطوف شده و توجهی به استفاده از ظرفیت‌های شرق عالم چون روسیه، چین و هندوستان ندارند.
کد خبر: ۶۱۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ 10 June 2018

به گزارش تابناک : محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی جبهه پیشرفت و عدالت در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به نشست اخیر اجلاس شانگهای و اشتراکات فراوان بین ایران و روسیه گفت: اشتراک زیاد جمهوری اسلامی ایران با روسیه و در معرض تهاجم قرار گرفتن منافع این دو کشور توسط آمریکا و اروپا از ویژگی‌هایی است که اشتراک زیادی را بین ایران و روسیه ایجاد کرده است.

وی افزود: سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا در منطقه و هم‌پیمانی اروپا با آمریکا در تحقق سیاست‌های آمریکا منجر به افزایش مشکلاتی برای ایران و روسیه شده و هر دو کشور را در معرض تحریم‌های آمریکا و غرب قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی در سال 57 همواره در معرض سخت‌ترین تحریم های اروپا و آمریکا بوده است, روسیه نیز در سالهای اخیر همانند ایران چنین موضوعی را تجربه کرده و با تحریم نهادها و مقامات روسی رو به رو شده است.

دهقان با اشاره به فعالیت‌های براندازانه آمریکا در روسیه و شباهت رفتاری علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: آمریکا با رویکرد انقلاب مخملی در اوکراین که جزو کشورهای بلوک شرق و هم پیمان با روسیه بود درصدد ایجاد اختلال در این کشور بود تا با ایجاد جنگ داخلی و سرنگون کردن حکومت قانونی اوکراین یک حکومت غربی بر این منطقه مسلط کند.

** ایران و روسیه در برابر حرکت‌های براندازانه آمریکا در یک جبهه قرار دارند

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: جدا شدن کریمه از اوکراین منجر به ایجاد چالش جدی بین غرب و روسیه شد. بنابراین مهمترین هدف آمریکا از رقم زدن انقلاب مخملی در اوکراین ضربه‌زنی به روسیه بود. از سوی دیگر غربی‌ها همان انقلاب مخملی و شورش اجتماعی را در ایران در سال 88 تدارک  دیده و بر آن بودند تا در این  مسیر جمهوری اسلامی ایران را از پای درآورند که با شکست سنگینی در برابر مردم متعهد ایران مواجه شدند, بنابراین در موضع تدارک انقلاب‌های مخملی برانداز نیز ایران و روسیه در برابر آمریکا در یک جبهه قرار دارند و دارای اشتراکاتی هستند.

وی در خصوص اعزام تروریست‌ها به منطقه و نقش روسیه و ایران در از بین بردن ریشه‌های تروریستی در منطقه خاطرنشان کرد: تربیت و گسیل تروریست‌ها به منطقه با همکاری آمریکا، رژیم صهیونیستی و اروپا و حمایت‌های مالی سعودی انجام شد بنحوی که ایجاد طالبان, داعش و القاعده در منطقه در زمره سیاست‌های ضدمنطقه کشورهای یاد شده به شمار می‌رود. طراحی جنایت‌های مختلف در منطقه توسط آمریکا و حضور تروریست‌ها از جای جای دنیا از جمله کشورهای اروپایی و  منطقه چچن  مردم منطقه و روسیه را تهدید می‌کرد.

** وجوه اشتراک مهم ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم

دهقان افزود: بنابراین همانگونه که جمهوری اسلامی ایران از توسعه فعالیت‌های تروریستی احساس خطر کرد روسیه نیز با چنین احساسی در برابر تروریست‌ها در منطقه ایستاد، از این رو در یک همپیمانی با جمهوری اسلامی ایران در آزادسازی سوریه از دست تروریست‌ها  وجوه اشتراکی مهمی بین ایران و روسیه به وجود آمد که این همپیمانی همچنان ادامه دارد.

این عضو شورای مرکزی جبهه پیشرفت و عدالت با اظهار تاسف از رویکرد محض غرب‌گرایی برخی از مسئولینو بی‌تفاوتی به سایر ظرفیت‌های اقتصادی دنیا تصریح کرد: بی‌شک با توجه به مباحث یاد شده و اشتراکات فراوان بین ایران و روسیه در دشمنی غرب با دو کشور موقعیت مطلوبی برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی ما ایجاد شده است. در حالی که متاسفانه دولتمردان در سال‌هال اخیر تنها به دنبال ارتباط با غرب بودند. شاید شیفتگی و پیروی از غرب به دلیل تابعیت‌های مضاعف برخی از مسئولین و فرزندانشان در غرب یا غربزدگی آنها است.

** جریان غرب زده و لیبرال قبله آمال خود را در در آمریکا جستجو می‌کنند

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه متاسفانه مسئله غربزدگی برخی از مسئولین منجر به افزایش ضرر، زیان و خطراتی برای اقتصاد کشور شده است, اظهار داشت: جریان غرب زده و لیبرال قبله آمال خود را در غرب و در آمریکا جستجو می‌کنند. بنابراین توجه محض به غرب منجر به ایجاد مشکلاتی برای کشور شده در حالی که چندین میلیارد جمعیت در شرق عالم زندگی می‌کنند. متاسفانه برخی از مسئولین حل مشکلات کشور را در زمینه اقتصادی به غرب پیوند زده و غیر از غرب به دنبال راه حل دیگری نیستند. تحریم روسیه از سوی غرب بازار این کشور را به روی جمهوری اسلامی ایران باز کرده، ظرفیت بزرگی که استفاده از آن به نفع اقتصاد کشور است، روسیه بعد از تحریم اروپا مانع از ورود  46 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از اروپا شد و در تصمیم مهمی واردات از اروپا را قطع کرد تا همانگونه که اروپا به اقتصاد روسیه ضربه می‌زد روسیه نیز اقتصاد اروپا را با تکانه های منفی مواجه کند.

وی خاطرنشان کرد: تهدید به قطع گاز اروپا نیز از سوی روسیه در برابر تقابل‌های اروپا مطرح شد تا این کشور با انجام رفتار هجومی مواضع خود را به دنیای غرب نشان دهد. قطع ارتباط روسیه با اروپا این فرصت را در اختیار ایران قرار داد تا به میزان لازم مواد غذایی خود را به روسیه صادر کند اما متاسفانه تمرکز برخی از مسئولین به ویژه دستگاه‌های دیپلماسی کشور بر مسئله برجام و رفت وآمد به کشورهای غربی بنا نهاده شد و توجهی به استفاده از ظرفیت‌های شرق عالم  چون روسیه، چین و هندوستان از خود نشان ندادند.

دهقان تصریح کرد: سه کشور یاد شده با جمعیتی بالغ بر 3 میلیارد نفر جدای از کشورهای همسایه با بازار چند صد میلیونی همه و همه مورد غفلت مسئولین قرار گرفته است. کشور عراق که با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران از دام توطئه داعش نجات یافته بهترین ظرفیت برای فعالیت‌های سرمایه گذاری و صادرات کالا به شمار می رود اما متاسفانه غرب قبله آمال برخی از مسئولین شده است.

** ظریف تمرکز خود را بر اروپا و آمریکا قرار داده است

عضو شورای مرکزی جبهه پیشرفت و عدالت با اشاره به اهمیت برقراری ارتباط با سایر کشورها از سوی دستگاه دیپلماسی  خاطرنشان کرد: اشکال و خطای رویکردی در ذهن برخی از مسئولین مشکل ساز شده, در حالی که روسیه پیش از موارد یاد شده نیز با ایران هم پیمان بوده است. در زمینه‌های مختلفی با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته و اینک نیز کاملا آماده همکاری است. متاسفانه مسئولین دولت به‌خصوص دستگاه دیپلماسی و آقای ظریف ظرفیت‌هایی که در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده شد را نادیده گرفته‌اند و با سفر به اروپا و آمریکا تمرکز خود را بر این نقطه از جهان  قرار دادند.

وی افزود: هندوستان از رشد اقتصادی قابل قبولی برخوردار است و چین فرصت مطلوبی برای همکاری‌های مالی و روابط اقتصادی به شمار می‌رود. بازار روسیه آماده جذب صادرات ایران است اما توجه محض به غرب مانع همکاری با کشورهای  است که عنوان شد. انتظار می‌رود مسئولین با اهتمام به اینکه روسیه فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران در گسترش همکاریهای اقتصادی, سیاسی, نظامی و فرهنگی است گام‌های بلندی در راه توسعه بردارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار