بیماران کلیوی در مشهد مشکلات متعددی دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود و انتظار است که آنها جز تحمل فشارهای درمانی فشار دیگری را متحمل نشوند.
کد خبر: ۶۱۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷ 09 June 2018

به گزارش تابناک رضوی، بیماری کلیوی یکی از بیماری‌های شایع در استان خراسان‌رضوی بوده که باید برای درمان آن عملیات همودیالیز سنتی، روزانه و یا شبانه صورت گیرد، بیماران کلیوی به مراکز درمانی مراجعه کرده و هر یک از آنها برای گذراندن این دوران به پیوند کلیه اقدام کردند.

دیالیز سه مرتبه در هفته صورت می‌گیرد که در هر بار مراجعه، این فرآیند 4 ساعت به طول می‌انجامد، این دسته از افراد در هفته 12 ساعت از وقت خود را در بیمارستان‌ها می‌گذرانند و برخی از آنها برای پیوند کلیه ثبت نام کردند، مبلغ مورد نظر را پرداخت کرده و در انتظار پیوند هستند.

با وجود اقدام برای ثبت‌نام، گاهی بیمارانی که در مراکزی که در گوشه کنار شهر هستند دیده نشده و در گام نخست به بیماران حاضر در بیمارستان‌های دارای بخش پیوند کلیه توجه می‌کنند، علاوه بر آن، مشکلاتی نظیر کلافگی‌های ناشی از پیگیری امور پر پیچ و خم اداری و نظایر آنها نیز برای بیماران کلیوی دردسرساز شده است.

زمان زیادی را در مرحله تشکیل پرونده گذراندم

م. ک بیمار کلیوی در ارتباط با مشکلاتی که در روند درمان خود دارد اظهار داشت: دیالیز من هیچ هزینه‌ای نداشته و به صورت رایگان صورت می‌پذیرد اما بیماران کلیوی باید هزینه‌های پیوند کلیه را پرداخت کنند که دو راه پیش روی این دسته از افراد است، باید به بیمارستان منتصریه مراجعه و ثبت نام کرده تا پیوند کلیه انجام شود.

وی تصریح کرد: راه دوم، مراجعه به انجمن بیماران کلیوی و واریز 20 میلیون تومان است، در هر دو صورت عملیات انجام می‌شود، در حال حاضر یک سال و 6 ماه تحت درمان هستم، در بحث دیالیز مشکلی وجود ندارد اما پیوند کلیه بسیار پردردسر است، تعداد مراجعه‌ کننده‌ها بسیار بوده و از روز ورود به بیمارستان تا تشکیل پرونده چهار ماه زمان می‌برد.

کلافگی بیماران کلیوی

این بیمار کلیوی ادامه داد: در واقع معضلات مختلفی در بحث نوبت‌دهی بوده که قابل حل نیست، ارجاع بیماران کلیوی به مراکز دولتی مختلف، اخذ و ارائه کاغذهای مختلف قانونی، انتظارهای بیهوده در نهادهای گوناگون و نظایر این موارد برای بیماران کلیوی معضل بزرگی به حساب می‌آید، باید کمی بیشتر به این موارد رسیدگی شود.

وی گفت: پرشکان و متخصصان انگشت‌شماری در سطح شهر حضور داشته و در این زمینه فعالیت و ارائه خدمات می‌کنند، در حال حاضر مبلغ پیوند دیالیز را پرداخت کردم و معمولاً شخص یک سال و 6 ماه تا دو سال در مرحله نوبت‌دهی قرار دارد.

توجهی به بیماران کلیوی نمی‌شود

م. م؛ بیمار کلیوی نیز در این باره اظهار داشت: از یک سال و 6 ماه گذشته تاکنون در مرحله دیالیز قرار دارم و هنوز گروه خونی منطبق با بنده یافت نشده است تا بتوانم اقدامات مربوطه را انجام دهم، باید در انتظار افرادی باشم که می‌توانند با گروه خونی B+ عملیات پیوند کلیه انجام دهند.

وی تصریح کرد: بیماران کلیوی در بحث دیالیز هیچ مشکلی ندارند و به طور حتم سه مرتبه در هفته تحت درمان هستند، اما درگیر مسائلی چون بیمه بیکاری، بیمه استراحت پزشکی و نظایر آنها هستند، مسئولان جهت تسهیل اخذ بیمه و نظایر این امور برای افراد دیالیزی اقدام خاصی انجام نداده‌اند و افراد دیالیزی امور خود را به سختی به انجام می‌رسانند.

مرتضوی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر با زمان اندکی که در اختیار بیماران کلیوی قرار دارد، این دسته از افراد نمی‌توانند شغلی برای خود دست و پا کنند، باید امور و شغل‌های خاصی را در اختیار این بیماران قرار دهند تا آنها نیز دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشند و تنها مشکل آنها بیماری خود باشد.

باید برای درمان به مراکز دولتی بسیاری مراجعه کرد

م. ش؛ بیمار کلیوی دیگری نیز اظهار داشت: از دو سال و سه ماه گذشته تحت درمان دیالیز هستم، امور مختلفی در مراکز و ادارات دولتی انجام می‌پذیرد که امور بیماران کلیوی را با سختی مواجه می‌کند، باید اصطلاحاً به 50 مرکز دولتی مراجعه کرد تا مسئولان اطمینان خاطر یابند.

وی تصریح کرد: آزمایش‌های بسیاری باید انجام شود که پشت سر گذاشتن تمامی آنها بالغ بر یک ماه به طول می‌انجامد، داروهای بیماران کلیوی نیز دیر به دست آنها می‌رسد.

این بیمار کلیوی ادامه داد: کسی به فکر بیماران کلیوی نیست، برخی از پزشکان در گام نخست، بیماران مراکز درمانی خود را بدون نوبت وارد عملیات پیوند کلیه می‌کنند، در صورتی که بیماران سایر مراکز درمانی پیش از آنها ثبت نام کرده و هنوز در انتظار پیوند کلیه هستند، در برخی مواقع نیز عملیات پیوند دیر انجام می‌شود. باید بدون وقفه زمانی پس از مرگ مغزی فرد، به سرعت عملیات پیوند کلیه انجام شود، در غیر این صورت کلیه غیرقابل پیوند می‌شود.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار