مدیر زراعت جهاد کشاورزی یزد خبر داد؛
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با توجه به استمرار خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی در 10سال گذشته ، سطح زیرکشت گندم در استان 16هزار هکتار کاهش‌ یافت است.
کد خبر: ۶۱۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 09 June 2018

«محمدعلی حاتمی‌زاده» با بیان این‌که امسال گندم تولیدی به علت مبارزه خوب کشاورزان با آفت سن گندم از کیفیتی خوبی برخوردار است،‌اظهار کرد: کار برداشت محصول گندم از ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار گندمزارهای استان آغاز شده است .

وی افزود: پیش بینی می‌شود که با احتساب برداشت سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گندم در هر هکتار در مجموع بیش از ۳۹ هزارتن محصول گندم برداشت می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد در ادامه با بیان این‌که بیشتر مزارع گندم استان در شهرستان‌های خاتم، ابرکوه و بهاباد قرار دارند، گفت: برداشت محصول گندم با استفاده از ۴۰ دستگاه کمباین و ۲۸۰ دستگاه دروگر انجام خواهد شد .

این مسئول قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال زراعی ۹۷ – ۹۶ را از قرار هر کیلوگرم ۱۳ هزار ریال اعلام کرد و با بیان این‌که برنامه ریزی خوبی برای خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان انجام شده است، تصریح کرد:‌ تاکنون ۹ مرکز خرید شرکت‌های تعاونی روستایی در نظر گرفته شد و در صورت نیاز تعداد مراکز خرید افزایش خواهد یافت .

حاتمی‌زاده خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می شود گندم مازاد بر مصرف خود را به مراکز خرید اعلام شده طرف قرارداد با شرکت غله بفروشند .

وی بیان کرد: با توجه به استمرار خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی این سازمان در نظر دارد در یک برنامه پنج ساله سطح محصول زراعی را ۱۲ هزار و ۲۱۱ هکتار کاهش دهد و به جای آن زیره، کنیوا، گلرنگ، کنجد، سیر، سورگم و دیگر محصولات کم آبخواه کاشته شود .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: در اجرای این برنامه میزان مصرف آب بخش زراعت از ۲۲۵ میلیون مترمکعب به۱۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید و در مجموع ۳۲ درصد سطح محصولات زراعی کاهش خواهد یافت .

این مسئول در پایان گفت: توسعه اجرای آبیاری نوین، کشت نشایی، اصلاح الگوی کشت، خاک ورزی حفاظتی، انتقال کشت‌های بهاره و تابستانی به فصل پاییز، حذف محصول جالیزی و سبزی و صیفی از اهم فعالیت‌های واحد زراعت استان برای استفاده بهینه از آب مجازی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار