شب‌های قدر، تجلی ناب‌ترین لحظه‌های بندگی است و در این شب ها، دستانی آکنده از تضرع و بندگی به پیشگاه الهی بلند می‌شود و زمزمه‌های 'الغوث الغوث' بندگان در هنگامه استغفار و بخشش، گوش فلک را پر می‌کند.
کد خبر: ۶۱۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 04 June 2018
 شب‌های قدر، تجلی ناب‌ترین لحظه‌های بندگی است و در این شب ها، دستانی آکنده از تضرع و بندگی به پیشگاه الهی بلند می‌شود و زمزمه‌های 'الغوث الغوث' بندگان در هنگامه استغفار و بخشش، گوش فلک را پر می‌کند.

به گزارش ایرنا، مردم دارالمومنین همدان در نخستین شب از لیالی قدر با چشمانی اشکبار، آینه دل را به بخشندگی و مهربانی پروردگار خویش صفا بخشیدند، با دل‌هایی آکنده از مهر الهی، سعادت و عاقبت به خیری را در مقدرات یکسال آتی خود از معبود خویش طلب کردند و صفحه تقدیر خود را به دست باری تعالی سپردند.

مردم مومن و روزه دار دارالمومنین همدان در نخستین شب از لیالی قدر با حضور در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه، ناب‌ترین لحظه‌های بندگی را گرامی داشتند و شب ضربت خوردن مولای متقیان (ع) را با نوای الغوث الغوث خود به سحر رساندند.

سحرگاهان نوزده رمضان در حالی سپری شد که مومنان و پیروان امیرالمومنین حضرت علی (ع) در دیار الوند قرآن به سر گرفتند و در زیر لوای کلام جانبخش الهی به یاد مظلومیت اولین شهید محراب به عزاداری پرداختند.

غسل کردن، احیا و شب زنده داری، نماز و دعا، قرآن بر سر گرفتن، توزیع نذری و ذبح گوسفند قربانی همراه با استغفار و توبه، توسل و توجه به اهل بیت (ع)، تجدید عهد با امام زمان (عج) و خواندن دعای فرج از اعمال مرسوم مردم دیار همدان در شب‌های قدر است.

*** برگزاری مراسم شب‌های قدر در حسینیه سیدالشهدا (ع) آرامستان همدان

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان در این خصوص گفت: مراسم نخستین شب از شب‌های قدر در حسینیه سیدالشهدا (ع) آرامستان موقوفه شهر همدان برگزار شد.

حجت الاسلام سید علی حسینی اظهار داشت: در شب‌های ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان نیز مراسم شب‌های قدر در این حسینیه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه آیین احیای شب‌های قدر از ساعت ۲۳ آغاز می‌شود، گفت: مداحی، سخنرانی و قرائت دعای جوشن کبیر و قرآن بر سر گرفتن از جمله برنامه‌های شب‌های قدر در آستان متبرک امامزاده‌ها، بقاع شاخص و حسینیه آرمستان همدان است.

۶۸ بقعه همدان میزبان آیین‌های شب قدر است

معاون امور فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان با بیان اینکه برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان است، گفت: این آیین‌ها امسال در ۶۸ بقعه متبرکه و آستان مقدس امامزادگان این استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حسن رضوی در گفت و گو با ایرنا افزود: سیاه پوش کردن امامزاده‌ها به همراه نصب بنر‌هایی از سخنان ناب امام خمینی (ره) در بقاع متبرکه، سیاهپوش کردن فضای محیطی آستان مقدس امامزادگان و نصب پوستر‌هایی متناسب با شب‌های قدر، شهادت مظلومانه حضرت علی (ع) و ارتحال حضرت امام (ره) از جمله برنامه‌های شب‌های قدر این اداره کل در بقاع متبرکه همدان است.

معاون امور فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان ادامه داد: شب قدر از شب‌های مقدس و ارزشمندی است که در قرآن به آن اشاره شده و آمده است که در تمام سال، شبی به فضیلت آن وجود ندارد و عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است.

وی با بیان اینکه شب زنده داری و تلاوت قرآن، مناجات و عبادت در این روز‌ها بسیار توصیه شده است، بیان کرد: مراسم احیای شب‌های قدر امسال نیز همچون سال‌های گذشته با حضور گسترده مردم و اجرای برنامه‌های ویژه در قالب طرح ضیافت الهی در سطح امامزادگان شاخص استان برگزار می‌شود.

معاون امور فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان، برگزاری مراسم عزاداری در شب و روز شهادت و شام غریبان حضرت امیرالمومنین (ع)، دعوت از سخنرانان، مداحان و قاریان برجسته استانی و کشوری، دعوت از مسئولان ارشد استان برای حضور در مراسم، توزیع سحری در ۱۵ بقعه شاخص استان و افطاری ساده روزه داران در آستان مقدس امامزادگان همدان را از جمله برنامه‌های شب‌های قدر در بقاع متبرکه این استان برشمرد.
 
باغ موزه دفاع مقدس همدان میزبان شب‌های قدر

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز گفت: همزمان با فرارسیدن لیالی قدر، مراسم پرفیض شب‌های احیا در محل باغ موزه دفاع مقدس استان همدان به صورت شاخص برگزار می‌شود.

سردار مهدی ظفری افزود: این مراسم معنوی از ساعت ۲۲:۳۰ در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و روایت راویان دفاع مقدس، سخنرانی، مداحی، قرائت دعای با فضیلت جوشن کبیر و مراسم احیا از جمله برنامه‌های اجرایی در این سه شب در مجموعه باغ موزه دفاع مقدس همدان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار