رئیس مرکز بهداشت خوزستان خبر داد:
رئیس مرکز بهداشت خوزستان از کشف و معدوم‌سازی بیش از 14هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در 15 روز اول اجرای طرح سلامت ماه مبارک رمضان خبر داد.
کد خبر: ۶۱۵۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 03 June 2018

دکتر شکرالله سلمان‌زاده با اشاره به تشدید نظارت‌های بهداشتی و بازرسی از اماکن و اغذیه فروشی‌ها در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در ایام ماه مبارک رمضان، عادات غذایی مردم تغییر می‌کند و با توجه به این موضوع، ساعت حضور مردم برای تهیه غذا در مراکز عرضه مواد غذایی نیز تغییر می‌کند، به همین دلیل تیم‌های بازرسی بهداشت محیط نیز آمادگی بیشتری برای کنترل محیط و اماکن تهیه مواد غذایی خواهند داشت.

وی در خصوص اقدامات و تمهیدات بهداشتی در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: به کلیه مراکز بهداشت شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ابلاغ شده است که بر اساس دستورالعمل ماه مبارک بازرسی‌ها و اقدامات خود را تشدید کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: طبق این دستورالعمل، با ائمه جماعات، هیات امنای مساجد و اماکن متبرکه و همچنین محل‌های برگزاری مراسم مذهبی و هیات‌ها، هماهنگی‌های لازم جهت آموزش اصول بهداشتی به متولیان امر پذیرایی از روزه‌داران و نمازگزاران هماهنگ شده است.

سلمان‌زاده با بیان اینکه اکیپ‌های ثابت و سیار بهداشت محیط، با یونیفرم بهداشت فعال خواهند بود، عنوان کرد: ساعت کار بازرسان بهداشت محیط از ۸ صبح تا ۱۰ شب در نظر گرفته شده است. این بازرسان در ایام تعطیل نیز به کار خود ادامه می‌دهند و از آنجا که ساعت کار اغذیه فروشی‌ها بین زمان افطار و سحری بیشتر شده است در ایام ماه رمضان علاوه بر بازرسی‌های قبل از افطار و بعد از وعده سحری، بازرسی‌های شبانه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه مردم می‌توانند شکایات خود را به صورت ۲۴ ساعته از طریق شماره تلفن ۱۹۰ به گوش مسئولین برسانند، در خصوص ضرورت رعایت بهداشت در شب‌های قدر افزود: مردم باید بر رعایت بهداشت فردی در مساجد و هیات‌ها اهتمام ورزند و مسئولین نیز باید بر این موضوع نظارت و تاکید ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بر تشدید کنترل، نظارت و بازرسی مستمر از مراکز تهیه و توزیع زولبیا، بامیه، آش و حلیم‌پزی‌ها، رستوران‌ها، کبابی‌ها و قنادی‌ها و انجام بازرسی‌های مستمر شبانه‌روزی در طول ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: با توجه به گرم شدن هوا و قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل گرم سال، احتمال شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذا، به ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای در مکان‌هایی که به صورت دسته جمعی غذا تهیه و توزیع می‌شود، افزایش پیدا می‌کند بنابراین لازم است تمهیدات بهداشتی بیش از پیش رعایت شود.

وی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در ۱۵ روز اول ماه مبارک رمضان تصریح کرد: بازرسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در قالب ۴۸ اکیپ سیار از بیش از ۶ هزار مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی از جمله رستوران‌ها، آش و حلیم‌فروشی‌ها و مراکز عرضه زولبیا و بامیه در ساعات غیر اداری بازدید کردند که این نظارت‌ها منجر به صدور ۲۶۰ اخطار بهداشتی، معرفی ۱۰۰ مرکز متخلف به مراجع قضایی و پلمب ۶۷ مرکز متخلف شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: همچنین در این مدت بیش از 14 هزار کیلوگرم مواد غذایی شامل زولبیا و بامیه، آش و حلیم و سایر مواد غذایی فاقد شرایط بهداشتی از سطح عرضه کشف و معدوم شد.

سلمان‌زاده در خصوص کاربرد ظروف یکبار مصرف مناسب گفت: تمامی رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها، مساجد و هیات‌های مذهبی که در ماه مبارک رمضان به عرضه و توزیع غذا می‌پردازند، باید از ظروف یکبار مصرف مناسب استفاده کنند. چنانچه حرارت غذا دمایی بیش از ۶۰ درجه داشته باشد، ظروف یکبار مصرف آلومینیومی و گیاهی برای استفاده مناسب‌تر است. باید توجه شود که ظروف مصرفی باید پروانه ساخت از وزارت بهداشت هم داشته باشند.

وی توصیه کرد: در ماه مبارک رمضان، به هیچ وجه از فروشندگان دوره‌گرد مواد خوراکی خریداری نکنید، زیرا این اقلام مورد تایید بهداشت نیست و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند. همچنین سعی شود مواد غذایی داغ مانند آش و حلیم با ظروف خانگی تهیه شود و از خرید آنها در ظروف پلاستیکی اجتناب شود.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار