رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: جهت جلوگیری از گرمازدگی هنگام روزه‌داری مصرف نوشیدنی‌های سنتی مثل خاکشیر و تخم شربتی بین افطار تا سحری برای جلوگیری تشنگی مفید است. این نوشیدنی‌ها مقدار زیادی آب را در خود نگه‌ می‌دارند و در طول روز به تدریج آزاد می‌کنند و کمبود آب بدن جبران می‌شود.
کد خبر: ۶۱۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ 03 June 2018

دکتر شکرالله سلمان‌زاده اظهار کرد: با توجه به گرم شدن هوا بهترین کار برای جلوگیری از گرمازدگی هنگام روزه‌داری در ماه مبارک رمضان این است که وعده سحری حذف نشود.

وی افزود: جهت جلوگیری از تشنگی باید از خوردن غذاهای چرب و شیرین در وعده سحری پرهیز شود زیرا این مواد غذایی موجب تشنگی می‌شوند. همچنین بهتر است از خوردن چای و قهوه در سحری پرهیز شود زیرا این نوشیدنی‌ها موجب افزایش ادرار و ایجاد شرایط برای گرمازدگی می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: باید از میوه‌ها و سبزیجات در وعده سحری استفاده شود زیرا آب را نگه می‌دارند و در طول روز آب بدن را تأمین می‌کنند.

سلمان‌زاده گفت: همچنین نوشیدنی‌های سنتی مثل خاکشیر و تخم شربتی بین افطار تا سحری برای جلوگیری از تشنگی مفید هستند. این نوشیدنی‌ها مقدار زیادی آب را در خود نگه‌ می‌دارند و در طول روز به تدریج آزاد می‌کنند و کمبود آب بدن جبران می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه یک فرد روزه‌دار باید در فاصله بین افطار تا سحر حداقل 8 تا 10 لیوان آب مصرف کند، اظهار کرد: لازم است بین وعده افطار تا سحری از مقدار کافی مایعات و میوه‌‌ها استفاده شود.

وی عنوان کرد: همچنین برای جلوگیری از گرمازدگی باید از قرار گرفتن در تابش مستقیم نور آفتاب جلوگیری شود.

سلمان‌زاده با اشاره به علائم گرمازدگی تصریح کرد: طیف گرمازدگی از احساس تشنگی آغاز می‌شود به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود که قبل از تشنه شدن آب نوشیده شود.

وی بیان کرد: احساس تشنگی تشدید، احساس سردرد، کوفتگی، دردهای عضلانی، تهوع شدید، بالا رفتن درجه بدن، خشک شدن مخاطات، کاهش حجم ادرار و در موارد شدید خواب‌آلودگی، کما و تشنج از علائم گرمازدگی هستند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار