رئیس اداره طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه روزه‌داری عامل مهم در پیشگیری از تمام بیماری‌ها است، گفت: روزه‌داری با مزاج گرم و خشک به بهترین شکل، تمام آلودگی‌های بدن را می‌سوزاند.
کد خبر: ۶۱۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲ 24 May 2018

به گزارش تابناک يزد، سیدکاظم کاظمینی، با اشاره به اینکه روزه گرفتن از دیدگاه طب سنتی نوعی پاک‌سازی بدن محسوب می‌شود و در پاک‌سازی بدن از مواد زائد اثری شبیه سایر روش‌های پاک‌سازی مانند مسهل، حجامت و غیره دارد، گفت: در پایان روزه‌داری، روزه‌دار با بدنی سبک و پاک‌سازی‌شده زندگی روزمره را شروع می‌کند.

وی بابیان اینکه چنانچه مزاج روزه گرم و خشک است؛ می‌تواند مواد زائد که اکثراً به‌صورت مواد منجمد (بلغم‌های غلیظ) و سایر مواد به‌جامانده از هضم غذا که ممکن است در بدن نفوذ کرده باشند را تحلیل دهد.

رئیس اداره طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: عده‌ای احساس می‌کنند مزاج روزه سرد است؛ اما همان‌طور که گفته شد مزاج آن گرم است و چون مواد قندی از بین می‌رود و فرد احساس سردی می‌کند؛ لذا احساس می‌کند سردی بر وی غالب شده است و روزه‌داری با استفاده از مزاج گرم و خشک به بهترین شکل ممکن، تمام آلودگی‌ها را در بدن می‌سوزاند.

کاظمینی روزه‌داری را عاملی مهم در پیشگیری از تمام بیماری‌ها ازجمله سرطان، سکته، بیماری‌های مغزی و انواع بیماری‌ها دانست و اظهار داشت: افراط در روزه‌داری و عدم رعایت اصول مرتبط با آن مانند خوردن سحری و افطاری و استراحت در حد معمول و به‌ویژه برای افراد با مزاج گرم و خشک و سرد و خشک لازم است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد عنوان کرد: در روایات اسلامی آمده که در این ماه چگونه رفتار شود تا بهترین استفاده را نیز از این دوران شود و بدن روزه‌داران آسیب نبیند و افراد دارای مزاج خشک باید بیشترین احتیاط را در رعایت دستورات غذایی در این ماه مبارک داشته باشند و ناگفته نماند مزاج‌های رطوبی بیشترین اثر و فایده جسمی را از روزه می‌برند.

این مقام مسئول پاک‌سازی جسم، دفع مواد زائد، رفع پیری بدن و بیماری‌های ناشی از آن را از اهمیت روزه‌داری دانست و اذعان داشت: روزه از چاق شدن زیاد جلوگیری می‌کند و حس‌های بویایی، شنوایی و بینایی را بهتر و بیماری‌های ناشی از رطوبت را کاهش و نفخ و بادهای بدن را از بین می‌برد.

وی تزکیه نفس را از دیگر عوامل روزه‌داری برشمرد و ابراز داشت: سیری و پرخوری انسان را از عبادت دور می‌کند و روزه‌داری باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفس، مقاومت در برابر مشکلات، تمرین خواستن توانستن و تمرین مراقبت از گناه است و ثابت‌شده دعا درمانی و رفتارهای مذهبی باعث تقویت جسم و افزایش ایمنوگلوبولین می‌شود.

رئیس اداره طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه روح و جسم در ارتباط مستقیم با همدیگر هستند، ادامه داد: این گرسنگی و تشنگی نه‌تنها نباید از سلامت انسان بکاهد بلکه باید بر سلامت فرد اضافه نماید وگرنه گرسنگی و تشنگی یک امر معمول در روزه‌داری است به‌شرط آنکه با شرایط آن همراه باشد.

کاظمینی بدن را مانند یک زمین پاک دانست که چنانچه به‌اندازه مناسب و معتدل آب و غذا به آن برسد محصول خوب می‌دهد؛ اما اگر از آن مراقبت نشود علف‌های هرز در آن رشد می‌کند و به زمین آن می‌رسد، تصریح کرد: مواد زائد در بدن همانند این علف‌های هرز می‌مانند، پس باید نوشیدنی و غذای مناسب به بدن رساند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تأکید کرد: در سحر، سحری حتماً خورده شود و رمضان زمانی برای گرفتن رژیم لاغری نیست؛ زیرا باعث ضعف می‌شود و ماده مفید بدن مصرف می‌شود گرچه انتظار می‌رود در پایان ماه مبارک قدری وزن کم شود و از طرفی پرخوری در سحر هم باعث گرسنگی در طول روز خواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص اصول کلی وعده سحری اضافه کرد: شام سنگین نخورید تا برای سحری اشتها داشته باشید و فرصت کافی برای سحری خوردن داشته باشید، قبل از سحری آب زیاد ننوشید، غذا را به‌خوبی جویده شود و بلافاصله بعد از سحری نخوابید.

وی یکی از دلایل مهم ضعف بدن را، خوردن برنج دانست که یا مصرف نکنیم یا با سبوس باشد و وجود فیبر در غذا باعث آزاد شدن تدریجی مواد غذایی می‌شود. استفاده از سبوس در غذاها و یا مصرف نان سبوس‌دار مثل بربری و سنگک و یا اضافه نمودن سبوس به خورشت در وعده غذایی باشد.

رئیس اداره طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه خوردن میوه به‌تنهایی به‌عنوان سحری، زودهضم است و مفید نیست، اظهار داشت: ماست و دوغ و نیز مصرف ترشیجات باعث ضعف در طول روز می‌شود و در صورت تمایل زیتون یا سبزی‌های ریحان و نعناع استفاده شود.

کاظمینی با اشاره به اینکه باید از مصرف نوشابه در سحر را چون باعث اتساع معده می‌شود و بعد از تخلیه معده همچنان بزرگ می‌ماند و احساس گرسنگی ایجاد می‌شود پرهیز کرد و عنوان کرد: در ماه رمضان بهتر است از روغن‌های زیتون و کنجد استفاده شود و از روغن‌هایی به‌مانند نباتی و جامد پرهیز گردد؛ زیرا باعث ضعف در بدن می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطرنشان کرد: از خورشت‌های مناسب قیمه، خورشت سیب، به و آلو با نان مصرف شود؛ اما گوشت آن، چرب نباشند و یا گوشت مرغ خانگی یا بلدرچین و کبک در غذا استفاده شود و مصرف انواع مغزها، جوانه‌ها، به‌جای غذای پخته مثلاً ترکیبی از مویز (قند طبیعی و مقوی) و بادام (رطوبت بخش) و فندق مقوی معده و روده و به‌ویژه در افراد سردمزاج افزایش هوش مفید را در پی دارد.

این مقام مسئول بابیان اینکه از مصرف غذاهای غلیظ مثل حلیم، ماکارونی، کله‌پاچه، ماهی، الویه و گوشت گاو اجتناب شود، یادآور شد: برای هضم و جذب مواد غذائی تولیدشده از آن‌ها، برای جلوگیری از تشنگی نیاز به آب بیشتری است.

وی در خصوص غذاها و نوشیدنی‌هایی که به افزایش تشنگی کمک می‌کند را این‌گونه برشمرد: غذاهای خشک و پر ادویه و تندوتیز، سیر و پیاز، سرخ‌کردنی‌ها، فست فود، غذاهای پرچرب، شیرین، مصرف زیاده از حد گوشت، چای پررنگ و قهوه، مصرف نکردن غذاهای نشاسته‌ای، گوشت شتر، آب یخ گرچه در ابتدا باعث کاهش تشنگی می‌شود ولی به دنبالش تشنگی را تشدید می‌کند، همچنین غذاهای شور مانند تن ماهی یا ماهی شور، فعالت فیزیکی زیاد و ورزش، حمام بسیار داغ باعث افزایش تعریق می‌شود و حتی‌الامکان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بعد از افطار و در سحر نباشد.

رئیس اداره طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پایان در خصوص خوراکی‌های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: مصرف عرق کاسنی، شاه‌تره در فاصله افطار تا سحر به‌خصوص برای مزاج‌های گرم، مصرف سبزی‌هایی مثل کاهو و برگ خرفه در رژیم غذایی، مصرف شربت‌هایی مانند ماءالشعیر طبی، شربت لیمو، نارنج، سکنجبین ساده و آب‌میوه‌های انار، سیب و به مصرف شربت عسل باکمی آب‌لیمو باعث رطوبت بخشی خوب و کمبود آب رخ نمی‌دهد و سینوزیت، آلرژی و ترشحات پشت حلق که باعث جذب آب دهان می‌شود، باید عامل آن رفع شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار