عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاكيد بر اين كه نباید روزه‌داري را به عنوان نوعي رژیم لاغری مدنظر داشت، تصريح كرد: گرسنگی و تشنگی ناشی از روزه‌داری نه تنها نباید از سلامت بکاهد بلکه باید بر سلامت بدن بیفزاید.
کد خبر: ۶۰۹۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶ 22 May 2018

«سید کاظم کاظمینی» با اشاره به اهمیت روزه‌داری هم به عنوان يك فضيلت ديني و هم براي سلامتي جسماني، اظهار کرد: از مهمترین خواص روزداري به لحاظ جسماني مي‌توان به پاک‌سازی جسم، دفع مواد زائد، تقویت احساس بویایی، بینایی و شنوایی و کاهش بیماری‌های ناشی از رطوبت بدن اشاره كرد.

وی با اشاره به اين كه روزه گرفتن همچنين باعث از بين رفتن نفخ و بیماری‌های بدن و نيز چاقی زیاد مي‌شود، خاطرنشان كرد: روزه‌داري باعث افزايش اعتماد به نفس و مقاومت بدن در برابر مشکلات مي‌شود به نحوي كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه دعا درمانی به تقویت جسم و افزایش ایمونوگلوبین بدن منجر خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: گرسنگی و تشنگی ناشی از روزه‌داری نه تنها نباید از سلامت بکاهد بلکه باید بر سلامت بدن بیفزاید اما لازمه آن رعایت اصول لازم در مصرف مواد غذایی مناسب و دوری از غذاهای نامناسب است. 

کاظمینی در مورد اهمیت استفاده از وعده سحری، بیان کرد: سحری حتماً باید خورده شود و نباید با نگاه یک رژیم لاغری باعث ضعف بدن شود، هر چند در پایان ماه رمضان انتظار لاغری وجود دارد  اما نبايد به لاغری ناشی روزه‌داری به عنوان رژیم لاغری نگاه كرد.

وی با تاكيد بر پرهيز از پرخوری در هنگام سحر، بیان کرد: پرخوری در سحر باعث گرسنگی در طول روز می‌شود چرا که هورمون‌های افزایش دهنده قند خون، افزايش يافته و ضعف و گرسنگی را به دنبال دارد. 

این مسئول در رابطه با اصول کلی وعده سحری، تصريح كد: وعده شام سنگین مي‌تواند اشتها را برای خوردن سحری کاهش دهد، از مصرف زياد آب قبل از سحری نيز بايد پرهيز شود، غذا به خوبی جویده شود و بلافاصله بعد از سحری نيز نبايد خوابید. 

وی یکی از دلایل مهم ضعف در ساعات روزه‌داری را مصرف برنج دانست و گفت: مصرف برنج یا غذاهاي كم‌سبوس و همچنين مصرف ميوه‌ها به دليل زود هضم بودن براي جلوگيري از گرسنگي مفید نیستند. 

کاظمینی غذاهاي فيبردار را مناسبترين غذاها براي روزه‌داری ذكر كرد و افزود: این نوع مواد غذايي به تدريج هضم و انرژي آنها آزاد مي‌شود لذا استفاده از سبوس در غذاها یا مصرف نان سبوس‌دار مثل نان بربری، سنگک و اضافه کردن سبوس به خورشت یکی از روش‌هاي مناسب براي روزه‌داري در ماه رمضان است.

وی مصرف سبزیجاتي مانند ریحان و نعناع را در وعده سحری توصیه و بیان کرد: نوشابه باعث اتساع معده می‌شود و بعد از تخلیه معده، همچنان حجم معده را بزرگ نگه مي‌دارد كه باعث احساس گرسنگی مي‌شود.

این مسئول همچنين عدم مصرف سالاد به همراه غذا، كمتر مصرف شدن روغن‌های نباتی و جامد كه باعث ضعف بدن مي‌شود و جايگزين كردن روغن‌های زیتون و کنجد، مصرف خورشت‌هایی مانند قیمه، خورشت سیب، خورشت به آلو و موارد مشابه با نان، مصرف گوشت‌هاي كم چرب مانند مرغ خانگی، بلدرچین و کبک را توصيه كرد.

وی در مورد مصرف انواع مغزيجات و جوانه‌ها به جای غذاهای پخته، اظهار كرد: غذاهای ترکیبی مانند مویز به عنوان قند طبیعی و مقوی، بادام به عنوان رطوبت بخش و فندوق به عنوان مقوی معده و روده و افزایش هوش مفید به ویژه برای روزه‌داران سرد مزاج، مفيد است.

کاظمینی در پايان نيز روزه‌داران را از مصرف غذاهای غلیظ برحذر داشت  گفت: غذاهای غلیظی مانند حلیم، ماکارونی، کله‌پاچه، ماهی، الویه و گوشت گاو به دليل احتياج به آب بيشتر جهت هضم و جذب مواد غذایی در بدن براي اين ايام توصيه نمي‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار