عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به شايع بودن تشنگي در هنگام روزه‌داري ، عمده عوامل مرتبط با اين موضوع را تشريح كرد.
کد خبر: ۶۰۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹ 20 May 2018

«سید کاظم کاظمینی» با اشاره به مشكل تشنگی در ایام روزه‌داري، اظهار کرد: مصرف غذاهای خشک، پرچرب و شيرين، غذاهاي پر ادویه و تند، انواع سرخ کردنی‌ها و فست‌فودها و مصرف بیش از حد گوشت باعث بروز احساس تشنگی در طول روز مي‌شوند لذا مصرف اين مواد غذايي براي وقت سحر توصيه نمي‌شود.

وی از ديگر موارد موثر در بروز احساس تشنگي به چای پررنگ و قهوه، غذاهای نشاسته‌داري كه آب زيادي مصرف مي‌كنند، گوشت‌های گرم مزاج مانند گوشت شتر، غذاهای شور مانند تن ماهی و غذاهایی مثل نخود یا باقالی پخته شده در آب نيز اشاره مي‌كند.

وي روزه‌داران را از مصرف آب یخ در هنگام سحر و افطار برحذر داشت چرا كه هر چند در ابتدا به کاهش تشنگی منجر مي‌شود ولي به دنبال آن، تشنگی را تشدید می‌کند . 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد همچنين براي جلوگيري از تشنگي در هنگام روزه‌داري، خودداري از انجام فعالیت فیزیکی زیاد، ورزش و حمام بسیار داغ که منجر به افزایش تعریق می‌شود را توصيه كرد.

وی با تاكيد بر مصرف نكردن آنتی‌بیوتیک‌ها در زمان سحر، گفت: بهتر است كه این اقدام به ساعات بعد از افطار موکول شود . 

کاظمینی در مورد خوراکی‌های مناسب برای رفع تشنگی نيز اظهار كرد: مصرف سبزیجاتی مثل کاهو و برگ خرفه در رژيم غذايي، همچنين عرق کاسنی و شاه‌تره در فواصل زماني بين افطار تا سحر نیز روش مناسبی به ویژه برای مزاج‌های گرم است . 

وی مصرف تخم خرفه در دوغ و مصرف شربت‌هایی مانند ماءالشعیر و شربت لیمو، نارنج و سکنجبین، آب انار و سیب را نيز در رفع تشنگی بسیار موثر دانست.

اين متخصص طب ايراني در مورد افزايش حرارت بدن روزه‌داران به دنبال كم آبي در طول روز، بیان کرد: یک قاشق مربا‌خوری پودر تخم گشنیز را در نصف لیوان آبغوره بی‌نمک ریخته، در یخچال گذاشته و سحر آن را صاف و کم کم میل كنيد تا منجر به کاهش حرارت بدن در طول روز شود . 

كاظميني در پايان با بيان اين كه مصرف شربت عسل با کمی آبلیمو نيز باعث رطوبت بخشی خوب و مانع كم آب شدن بدن مي‌شود، اضافه كرد: البته برخي بيماري‌ها مانند سینوزیت، آلرژی و ترشحات پشت حلق نیز باعث جذب آب دهان و احساس تشنگي مي‌شود كه بايد نسبت به درمان آنها اقدام كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار