شهردار منطقه 12 مشهد گفت: شهرداری مشهد برای پیشرفت توس تاکنون 37 میلیارد تومان هزینه کرده است.
کد خبر: ۶۰۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 17 May 2018
به گزارش تابناک : احمد محبی گفت: باید پذیرفت در حق شهرتوس، مردم توس و شان فردوسی کم‌کاری شده است؛ ما یک بدهی بزرگ به فردوسی که از مشاهیر بزرگ زبان پارسی است داریم و وظیفه خود می‌دانیم که در حد بضاعت و بدون کم‌کاری، همان طور که در نواحی دیگر فعال هستیم، در ناحیه توس هم فعالیت کنیم.
وی افزود: در همه شهرها، مشاهیر از جایگاه ویژه‌ای در نزد مسوولان برخوردار هستند و شاید به خاطرعدم توجه مسولان در گذشته بوده که توس به شهر مشهد ضمیمه شد و امروز به عنوان ناحیه 3 شهرداری منطقه 12 است.
 
در توس هزینه کرده‌ایم ولی هیچ درآمدی تا به امروز نداشتیم
 
شهردار منطقه 12 مشهد با اشاره به این موضوع که مجموعه مدیریت شهری هزینه برای مردم را افتخار خود می‌داند، اضافه کرد: از سال 92 که ناحیه توس به شهرداری منطقه 12 ضمیمه شده است، ارائه خدمات تنها محدود به آرامگاه و بولوار شاهنامه و اطراف آن نبوده است، بلکه 16 ناحیه جمعیتی دیگر به‌ عنوان نواحی منفصل به حوزه فعالیت خدماتی شهرداری اضافه شده است. به همین خاطر شهرداری منطقه 12 مجبور به تاسیس ناحیه 3 در محدوده توس شده است.
وی تصریح کرد: قوانین و مقررات مدیریت شهری به ما می‌گوید، مناطقی که در حوزه خدمات شهرداری هستند، باید درآمدزا باشند، این درحالی است که تا به امروز شهرداری در منطقه 12 هیچ‌گونه درآمدی نداشته است اما در مقابل 37 میلیارد تومان از منابع شهری مشهد در ناحیه توس هزینه شده است.
 
ابلاغ طرح تفصیلی در آینده نزدیک
 
دبیر کارگروه نجات توس از ابلاغ طرح جامع تفصیلی توس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شاید بهترین خبر برای مردم توس، ارائه طرح تفصیلی است که توسط اداره راه و شهرسازی در حال تکمیل است و بعد از آماده شدن طرح، جهت تصویب نهایی به کمیسیون ماده 5 ارسال شده و بعد از تصویب در کمیسیون، جهت اجرا به شهرداری ابلاغ خواهد شد.
وی اضافه کرد: با ابلاغ طرح تفصیلی، چگونگی ارائه خدمات، نحوه ساخت و ساز، استقرار کاربری‌های مختلف و تمام مسائل مربوط به حوزه مدیریت شهری تعیین تکلیف خواهد شد و ساکنان و شهرداری از بلاتکلیفی و سردرگمی رها خواهند شد. 
 
نبود طرح تفصیلی، عاملی بازدارنده برای پیشرفت پروژه‌های عمرانی
 
محبی نبود طرح تفصیلی را علت اصلی بلاتکلیفی و سردرگمی ساکنان و ارگان‌های ذیربط دانست و ادامه داد: یکی از دلایلی که شهرداری نتوانسته است آن طور که باید و شاید به مردم توس خدمات شهری و رفاهی ارائه دهد، به طور حتم نبود طرح تفصیلی است.
شهردار منطقه 12 گفت: مهمترین دغدغه مردم و بیشترین اولویت شهرداری در سطح ناحیه، آسفالت معابر است. در نبود طرح تفصیلی شهرداری نمی‌داند عرض خیابان چقدر است یا قرار بر تعریض خیابان است یا خیر. نحوه استقرار کانال آب‌های سطحی چگونه است و یا مسیر حرکت آب‌های سطحی به چه ترتیب می‌باشد. شهرداری نمی‌تواند ریسک کند.
وی تصریح کرد: لذا در این شرایط کار بسیار مشکل می‌شود. همچنین در نبود طرح تفصیلی نمی‌توان در بعضی نقاط اجازه ساخت و ساز داد زیرا کاربری معبرنامشخص است. نمی‌توانیم شهری بنا کنیم که افراد بعد از ما مجبور به هزینه مجدد و تخریب آن باشند.
 
قوانین سخت‌گیرانه میراث، دست و پاگیر ولی قابل احترام است
 
شهردار منطقه 12 مشهد در خصوص درجه بندی حریم سازمان میراث فرهنگی گفت: غیر از نبود طرح تفصیلی، عوامل بازدارنده و قوانین بالادستی هم در منطقه وجود دارد که پیشرفت پروژه‌های عمرانی شهرداری را مختل کرده است. قوانینی که باید به آن احترام گذاشت و الزامی است که رعایت شود اما برای طرح‌های عمرانی شهرداری دست و پا گیر است.
وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی حریمی دارد که تحت عنوان درجه 1، درجه 2، درجه 3، درجه 4، و به همین منوال تقسیم بندی می‌شود و کار در بعضی نقاط از نظر این سازمان غیرممکن است. به عنوان مثال اجرای حفاری، جدول‌کشی، نصب کانیو و آسفالت در بعضی از معابر ناحیه توس از دید مسئولان سازمان میراث فرهنگی باعث تخریب آثار باستانی می‌شود، لذا از اجرای پروژه‌های شهرداری در این معابر ممانعت می‌شود. جلسات متعددی بین نمایندگان طرفین برگزار شده و به نتایج مثبتی هم دست پیدا کرد.
 
کمیته ویژه عمران توس گامی جدید در شورای اسلامی شهر مشهد
 
دبیر کمیته نجات توس تصریح کرد: در اینجا وظیفه خود می‌دانم از مدیریت شهری مشهد و شورای اسلامی شهر تشکر کنم که توجه بسیار زیادی به توس، آرامگاه فردوسی و ساکنان آن دارند؛ در شورا کمیته حریم شهر فعالیت دارد که پیگیر اجرای مصوبات مربوط به حاشیه شهر مشهد است اما برای اولین بار در شورای اسلامی کمیسیونی تحت عنوان کمیته ویژه عمران طوس به ریاست دکتر ریاضی تشکیل شده و به جد پیگیر امور هستند و هدف نهایی آن‌ها توسعه و آبادانی بافت توس است. 
 
شروع عملیات اجرایی احداث فضای سبز جلوخان آرامگاه
 
محبی از مطالعه طرح ایجاد فضای سبز جلوخان آرامگاه فردوسی خبر داد و گفت: در پی جلساتی که با نمایندگان سازمان میراث فرهنگی برگزار کردیم، موافقت شد، اجرای فضای سبز جلوخان آرامگاه فردوسی به شهرداری محول شود.
شهردار منطقه 12 مشهد ادامه داد: طرح آن در کمیته زیباسازی و فضای سبز شهرداری در حال بررسی است و برآورد شده 7 میلیارد تومان هزینه برای شهرداری داشته باشد. 
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته و در هفته درختکاری، 3 هزار درخت در منطقه غرس شد و این روال هر سال ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی چندین پروژه عمرانی، آسفالت معابر و حاشیه بولوار اصلی و احداث پارک خطی در حاشیه بولوار شاهنامه از دیگر برنامه‌های شهرداری برای تغییر چهره ناحیه توس است. همچنین کاربری‌های خدماتی در توس را گسترش خواهیم داد و سازمان میراث فرهنگی نیز تعهد داده است که مرمت برج و باروی شهر انجام شود.
 
برنامه‌های شهرداری برای روز بزرگداشت مقام فردوسی
 
شهردار منطقه 12 مشهد به برنامه‌های شهرداری برای روز بزرگداشت مقام فردوسی اشاره کرد و گفت: گل‌آرایی بولوار شاهنامه، برگزاری مسابقات کشتی با چوخه، دوچرخه سواری عمومی، نقاشی و رنگ‌آمیزی تصاویری از فردوسی و شخصیت‌های شاهنامه بر روی دیوار مدارس در هماهنگی با اداره آموزش و پرورش و برگزاری جشن بزرگداشت مقام فردوسی در سطح شهر از جمله برنامه‌های شهرداری در این روز بود که به همت شهرداری منطقه 12 و معاونت فرهنگی شهرداری اجرا گردید. 
 
اختصاص بودجه دولتی برای توس
 
محبی در خصوص تخصیص بودجه دولتی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در توس گفت: دولت یازدهم نیز توجه زیادی به عمران و بازسازی شهر توس دارد و اعتبارات مناسبی در اختیار سازمان میراث فرهنگی گذاشته است. همچنین در آخرین بازدیدی که به همراه فرماندار محترم مشهد از توس داشتیم، ایشان قول کمک مالی برای پیشرفت و بهبود وضعیت توس داده‌اند که به زودی محقق خواهد شد.
 
بدون استعلام از شهرداری زمین نخرید
 
دبیرکارگروه نجات توس تاکید کرد: به شهروندان توصیه می‌شود، پس از مشورت و استعلام از شهرداری اقدام به خرید زمین کنند چرا که ما در حال تهیه طرح تفصیلی هستیم و نگرانی از بابت تضرر مردم وجود دارد.
وی ادامه داد: برخی از مالکان زمین‌ها را به صورت غیرقانونی قطعه‌بندی و تفکیک می‌کنند و به فروش می‌رسانند.
محبی خاطرنشان کرد: مواردی وجود داشته که زمین از اوقاف خریداری شده و سند مالکیت هم دارد ولی اجازه ساخت از جانب شهرداری صادر نمی‌شود چراکه کاربری آن متفاوت است. در گذشته طرحی وجود نداشت و بالطبع سخت‌گیری زیادی هم دربحث ساخت و ساز نبود ولی بعد از این چون طرح داریم هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست.
 
 
 
 
منبع : شهرفردا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار