استاندار خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 195 مورد گشایش اعتبار اسنادی ارزی و ثبت سفارش ارزی به ارزش 59 میلیون دلار در بانکهای استان صورت گرفته که نشانگر فقدان هرگونه مشکلی در این حوزه است.
کد خبر: ۶۰۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ 10 May 2018

به گزارش تابناک رضوی ؛ علیرضا رشیدیان روز پنجشنبه در 'همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی' در مشهد افزود: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده از مرکز نقاط ضعف و اشکال در بخش مبادلات ارزی خراسان رضوی در حال جمع آوری است تا با ارسال به بانک مرکزی بتوان مشکلات در بخش ارز، طلا و نقره استان را برطرف کرد.
وی همچنین موسسات مالی و پولی را نیازمند بازنگری جدی ذکر و بیان کرد: هم اینک سرمایه در حال سوق یافتن به سمت بازارهای کاذب طلا و ارز است در حالی که باید این سرمایه های کوچک بتواند خلاء موجود در بازارهایی مثل بورس و بیمه را پر کند تا سود منطقی به دست آید.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: حوزه اقتصادی دچار اشکالات اساسی است و نسخه ای که برای آن تدوین شده در قالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی می باشد اما این سیاستها نیز باید متناسب با شرایط زمانی، مکانی و تغییرات سیاسی و منطقه ای توسط فرهیختگان، اندیشمندان، افراد باتجربه و مسئولان اداری و اجرایی مورد بازنگری قرار گیرد.
وی گفت: برنامه ششم توسعه بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی تدوین و برشهای استانی آن تعیین شد. بر این اساس باید خراسان رضوی در پایان برنامه ششم توسعه به رشد 8.7 درصدی اقتصادی، بیکاری هفت درصدی با ایجاد 434 هزار فرصت شغلی، حجم صادرات 3300 میلیارد تومان و جذب سرمایه گذاری 62 هزار میلیارد تومان برسد.
رشیدیان افزود: در طول این برنامه باید 13 درصد از منابع مالی خراسان رضوی از بودجه سالانه، 25 درصد آن از تسهیلات یا سرمایه بانکی، سه درصد از سپرده گذاری افراد، 9 درصد از صندوق توسعه ملی، 13 درصد از بازار سرمایه، 12 درصد از شرکتها و موسسات دولتی و غیردولتی و 25 درصد از محل جذب سرمایه گذاری خارجی تامین شود.
وی به رشد 15.5 درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی طی پارسال نیز اشاره و بیان کرد: با این حال بازرگانی استان نوین نیست و کارآمدی خوبی ندارد لذا باید با بهره گیری مناسب از فضای مجازی، دانش جوانان و متخصصان بتوان بازرگانی را به روز کرده و به سمت فضای مجازی سوق داد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین استان با اینکه در بخش صنعت غذایی شهرت جهانی دارد اما هنوز در نحوه عرضه، فرآوری و بسته بندی با مشکلات عدیده مواجه است. شکل گیری و تقویت خوشه های صنعتی و اقتصادی، شبکه سازیی اقتصاد در استان و بهره گیری از مزیتهای بالقوه نیز مورد مورد تاکید هستند چنانکه یکی از مطالبات رئیس جمهوری این بود که با وجود مزیتهای بیشمار در خراسان رضوی نباید بیکاری در این استان وجود داشته باشد.
وی گفت: همچنین بخش قابل توجهی از بازار سه هزار میلیارد دلاری سوغات در خراسان رضوی با کالاهای قاچاق خارجی پر شده لذا باید شفاف سازی و سالم سازی فضای اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا را در اولویت قرار داد.
رشیدیان افزود: اراده خوبی در دستگاه قضایی برای مبارزه با قاچاق وجود دارد. پارسال کشفیات قاچاق کالا در استان 110 درصد رشد کرد با وجود اینکه تعداد پرونده های قاچاق کالا کاهش یافت و این نشان دهنده هدفمند شدن مبارزه با قاچاق کالا است.
وی یکی دیگر از امتیازات خراسان رضوی را شرکتهای دانش بنیان ذکر و بیان کرد: پارسال شرکتهای دانش بنیان خراسان رضوی 700 نوع کالا تولید و 10 میلیون دلار صادرات داشتند لذا باید موضوع دانش بنیانی را به تمام واحدهای تولیدی تسری داد تا شاهد رونق تولید باشیم.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی نیز گفت: 'همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی' بر اساس توصیه مقام معظم رهبری به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و سال جاری حمایت از کالای ایرانی برگزار شده است.
محمدعلی داوریار افزود: دانشگاه پیام نور، استانداری خراسان رضوی و خانه صنعت معدن و تجارت استان از برگزارکنندگان این همایش بودند.
وی محورهای همایش را 'مدیریت دولتی و سازمانهای عمومی، مدیریت بازرگانی و بازاریابی، مدیریت صنعتی و سیستم، کارآفرینی، مدیریت مالی و حسابداری، اقتصاد و اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی' ذکر و بیان کرد: 70 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر کشور در این همایش مشارکت کردند. 764 مقاله از سراسر ایران و خارج از کشور به دبیرخانه همایش رسید که از این تعداد 305 مقاله برای ارائه انتخاب شده و در قالب کتاب به چاپ رسید.

 

منبع : ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار