سرپرست آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی گفت: در حال حاضر ۷۶ درصد مساحت خراسان‌رضوی در شرایط "خشک" قرار دارد و بقیه مساحت نیز در شرایط نیمه خشک است.
کد خبر: ۶۰۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷ 09 May 2018

به گزارش تابناک : محمد علایی ظهر امروز در نشست‌خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: ایرانی‌ها 8 هزار سال منابع آبی را به‌خوبی مدیریت کردند که نمونه‌ آن در قنات قصبه گناباد بوده و در سطح استان باید به 2 موضوع توسعه استانی و تغییر فرهنگی توجه کنیم و نوع نگاه به مصرف آب تغییر کرده که متاسفانه برخی از این نگاه‌ها غلط بوده و پراسراف‌کارترین کشور در هدررفت آب هستیم.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی با بیان اینکه هم‌‌اکنون از مجموع 38 دشت استان در 34 دشت آن با کسری مخازن آبی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: به‌طور متوسط سالی نیم تا یک متر مکعب آب را از دست می‌دهیم که برگشت‌پذیر نیست و سالانه برداشت 113 درصدی آب را در خراسان رضوی داریم و نه تنها ذخیره‌سازی‌ای نداشته‌ایم، بلکه از سهم نسل‌های بعد و سال‌های بعد هم کم کرده‌ایم.

علایی تصریح کرد: به ازای هر متر اُفت سطح آب تا 2 سانت نشست زمین و ایجاد شکاف‌های خطرناک را داریم و این شکاف سبب آسیب به خطوط انتقال آب و ایجاد ریزگردها می‌شود و در چهل سال گذشته سالی 1.1 میلی‌متر کاهش بارش باران را در استان داشتیم و از طرف دیگر میزان برداشت‌های‌مان بیش از این میزان افزایش یافته است و سال به سال آب شورتر می‌شود.

وی تاکید کرد: آب کنونی به خاطر هدایت الکتریکی بالا با کاهش کیفیت همراه بوده و این مشکل سبب شوری خاک و کاهش توازن بازدهی خاک می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه در علوم آبی به فاضلاب نه تنها تهدید گفته نمی‌شود بلکه به عنوان یک فرصت دیده می‌شود، بیان کرد: تمامی فاضلاب‌های صنعتی، کشاورزی و مسکونی قابل تصفیه و استفاده مجدد در زمینه‌های گوناگون هستند و امروزه به‌صورت ویژه به موصوع مدیریت چرخشی آب نگاه می‌شود و 100 میلیون متر مکعب پساب و فاضلاب موجود در کشف‌رود را در سال 97 تصفیه خواهیم کرد و می‌توانیم از 75 درصد میزان تصفیه‌شده در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

علایی گفت: در بحث انتقال آب از دریای عمان به استان به‌طور حتم کار خواهیم کرد و 2 پیوست زیست محیطی و منابع انسانی در آن به‌خوبی دیده شده است و وزیر نیرو و استاندار خراسان رضوی قول تسریع در سرعت‌بخشی این انتقال را داده‌اند و مصوبه‌ای در همین زمینه در سفر اخیر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به خراسان رضوی داشتیم و از تمامی مجموعه‌های توانمند همچون آستان قدس رضوی، قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)، بخش خصوصی و دیگر مجموعه‌ها درخواست همکاری داریم تا مشکل کمبود 50 درصدی بودجه مورد نیاز برطرف شود.

وی افزود: نبود تشکل‌های قانونی مردمی در مدیریت منابع آب را از 60 سال قبل تاکنون داریم و رسانه‌ها باید کمک کنند تا ضمن تشکیل هرچه‌سریع‌تر این تشکل، یک تحلیل واقعی از بحران آب و انتقال درست آن به مردم داشته باشیم تا شاهد رفع معضل بزرگ بی‌آبی و کم‌آبی باشیم.

علایی با بیان اینکه 76 درصد مساحت استان در شرایط خشک و 24 درصد دیگر در شرایط نیمه‌خشک بوده است، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در 5 سال گذشته کارنامه درخشانی در بحث مدیریت درست منابع آبی، کاهش و رفع بحران آبی و مبارزه با خشکسالی داشته و کنتورهای نزدیک به 100 درصد چاه‌های آبی استان نصب شد و اقدام شاخص دیگرمان بستن بیش از 5 هزار چاه‌ غیرمجاز سطح استان بود تا جلوی اضافه برداشت 700 میلیون مترمکعبی برداشته شود.

وی تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون 101 میلی‌متر بارش باران داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 41 درصد کاهش داشته و 22.8 درصد سدهای استان به‌ صورت 100 درصد پر بوده و میزان اضافه برداشت 1.2 میلیارد مترمکعب بوده و 82 درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی، 13 درصد در بخش صنعتی و 5 درصد در بخش خانگی بوده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی با بیان اینکه باید بحران آب به مدیریت درست برطرف شود، خاطرنشان کرد: ما راضی به متضرر شدن کشاورزان نیستیم، اما در بستن چاه‌ها چاره‌ای نداشتیم و امیدواریم که کشاورزان هم شرایط موجود را به‌خوبی درک و این قول را هم به آن‌ها می‌دهیم که تا حد توان در تامین آب موردنیازشان همراهی‌شان کنیم.

علایی گفت: یکی از انتقادات جدی ما به دولت در بحث آبی عدم همخوان بودن وضعیت موجود آبی با نیاز آبی‌مان در استان و مشهد که سالی بیش از 30 میلیون زائر داریم بوده و طبق گفته سخنگوی دولت و استاندار خراسان رضوی توسعه کشور و استان باید آب‌محور باشد.

وی افزود: توسعه‌ها باید آب محور باشد و اگر این رویه‌های غلط را نمی‌داشتیم شاهد خشک شدن آب زاینده‌رود اصفهان و دیگر منابع آبی کشور نبودیم و برداشت آب غیرمجاز را هم به معنای تجاوز به حق حیات مردم می‌دانیم و باید در جهت رفع اُفت دشت مشهد و افزایش منابع آبی سد دوستی تلاش کنیم.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار