صبح امروز با 21 رای اعضای شورای شهر تهران با آراء خود آقایان محمدعلی افشانی و سمیع الله حسینی مکارم  را به عنوان دو گزینه شهرداری تهران انتخاب کردند تا در نهایت روز یکشنبه هفته آینده 23 اردیبهشت ماه از میان این دو تن شهردار آینده پایتخت انتخاب شود.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده این دو کاندیدا می‌بایست برنامه‌های خود را و همچنین تیم عملیاتی خود را در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تهران تشریح و معرفی کنند و پس از آن سرانجام در جلسه علنی روز یکشنبه هفته آتی یکی از این دو گزینه به عنوان شهردار انتخاب و برای صدور حکم به وزیر کشور معرفی خواهد شد.

 پیش از این آقایان انصاری لاری، محمود حجتی و حجت الله میرزایی از کاندیداتوری پست شهرداری تهران انصراف داده بودند.

البته انصراف محمود حجتی و انصاری لاری با وجود آنکه در رسانه ها منتشر شد ولی از سوی اعضای شورای شهر چند بار تکذیب شد تا در نهایت رئیس شورای شهر پیش از بررسی برنامه نامزدها اعلام کرد که لاری و حجتی انصراف داده اند.

هاشمی در روز 16 اردیبهشت اعلام کرد: «شب گذشته انصراف انصاری‌ لاری به دست ما رسید و در نتیجه برنامه صحبت نامزدهای تصدی شهرداری را تغییر دادیم و میرزایی که قرار بود بعدازظهر برنامه‌های خود را ارائه دهد به صبح منتقل کرده و برنامه‌های خود را ارائه خواهد داد.»

محمود حجتی نیز که انصراف وی اعلام شده بود در نهایت با ارسال نامه ای به شورای شهر انصراف قطعی خود را روز گذشته اعلام کرد. این در حالی بود که تا بعداظهر روز یکشنبه برخی از اعضای شهر نسبت به انصراف حجتی تردید داشتند.

در این مرحله نیز حناچی و موسوی حذف شدند و قبل از رای گیری امروز هم حجت میرزایی انصراف داد.

سمیع الله حسینی مکارم دو روز قبل هنگام ارائه برنامه های خود گفته بود: فرصت بسیار محدود است. تاکنون 20 درصد از زمان مسئولیت را پشت سر گذاشته ایم. مردم از شهردار انتظار خدمت‌گذاری دارند. اگر شورا به من اعتماد کند، بر اساس تعامل با اعضای شورا و خرد جمعی بدون وقفه کار خواهم کرد.

حسینی مکارم با اشاره به مدیریت زمان گفت: در حال حاضر با شورای شهر به یک وحدت رویه، نظر و تعامل رسیده‌ایم. در صورت انتخاب فردی دیگر، ممکن است برای رسیدن به این وحدت زمان زیادی صرف شود. نیروی انسانی سازمان، برنامه کامل و جامع و تجهیز منابع صورت گرفته است و آماده خدمت‌رسانی به مردم هستیم.

وی با اشاره به اینکه شعار برنامه‌هایش امید، مشارکت و شکوفایی است، گفت: تهران قدیم با ظرفیت‌های هنری و میراث فرهنگی توان ایجاد حفظ شادابی در مردم را دارد. حروف طهران قدیم را اینگونه ترجمه می‌کنم: ط: طراوت ، ت: هوشمندی ، ر: رضایتمندی ، الف: امید ، ن: نوآوری .

نکته جالب این است که هنگام ارائه برنامه های افشانی انتقادات فراوانی از برنامه و سابقه وی صورت گرفت.

الهام فخاری پیش از سخنان او، به عنوان سوال کننده با اشاره به سابقه افشانی در استانداری فارس در انتقاد به اقدامات او گفت: در کارنامه شما طرح بین الحرمین شاهچراغ در شیراز به چشم می خورد که هنوز مردم شاهد اثرات نامطلوب آن هستند. الویری نیز پس از استماع گزارش افشانی خطاب به او با انتقاد گفت: شما مدام در مورد فارس صحبت می کنید و به تجربیات خود در آنجا اشاره دارید، اما برای تهران برنامه تان چیست. حسن رسولی عضو دیگر شورای شهر نیز با اشاره به سوابق افشانی تصریح کرد: شما به انتصابات خاص مشهور هستید و ما نباید با سازمان تک لهجه مواجه باشیم. به گفته رسولی، انتصاب زنان وجوانان به صورت جرثقیلی در مسئولیت هایی که فاقد توانمندی لازم برای امور باشد ظلمی آشکار نسبت به زنان و جوانان کشور است. حجت نظری هم با اشاره به سخنان او گفت: شما پیرمردها همین که کاری نکنید و فقط (بروید) کافیست!/الف