رئیس جمهور:
رئیس جمهور طی سفری دو روزه به استان خراسان رضوی پس از ورود به شهرستان نیشابور، در جمع مردم نیشابور حاضر شد.
کد خبر: ۶۰۱۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹ 06 May 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در جمع مردم نیشابور در ورزشگاه تختی این شهرستان اظهار کرد: حضور در بین مردم خونگرم و دلاور نیشابور قهرمان روزی به یاد ماندنی برای من است. نیشابوری که قدمگاه مولایمان علی ابن موسی الرضا(ع) است. نیشابور سرزمین تبرک یافته با قدوم مبارک امام هشتم و آن بیان شیرین و حدیث سلسله الذهب است.

وی ادامه داد: من در سال 52 میهمان مردم نیشابور بوده ام. این حضور در دوران خدمت وظیفه ام بوده است. در اوایل حضورم در نیشابور، مقام معظم رهبری هر 2 هفته یک بار در جمع جوانان حضور می یافتند و سخنرانی داشتند. به جهت ارادتی که از همان دوره به ایشان داشتم، ایشان فرمودند از این به بعد من در آن جمع سخنرانی کنم که به همین جهت ارادت من به مردم این دیار دیرینه شد و امیدوارم بتوانم خادم خوبی برای شما مردم عزیز باشم و همه طرح ها و برنامه هایی که در دولت یازدهم به مردم این استان قول داده ایم را اجرایی کنیم.

روحانی با بیان اینکه خدا را شاکریم که در دولت یازدهم گازرسانی به 151 روستا در نیشابور صورت گرفت، گفت: همچنین مجتمع آب رسانی به 120 روستا رسید و 129 کیلومتر لوله کشی برای ارسال آب به مزارع نیز انجام گرفت. این برنامه ها باز هم در دولت دوازدهم در حوزه بهداشت و تکمیل بیمارستان ها و مسایل مربوط به دانشگاه های این استان و همچنین طرح های عمرانی و آبادی دنبال خواهد شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما کشور بسیار بزرگی هستیم. ما روابط بسیار خوبی با همسایگان خود داشته و با افغانستان، ترکمنستان و همه اطراف ایران روابط خوبی داریم و می خواهیم روابط خوبی با دنیا داشته باشیم. ما با هم عهد و پیمانی که در سال 96 با هم بستیم و عنوان کردیم «به عقب باز نخواهیم گشت» و مسیر توسعه و پیشرفت را ادامه خواهیم داد، پایبندیم.

ما هر کاری بخواهیم در این سرزمین انجام دهیم، باید مردم را قانع کنیم

روحانی با بیان اینکه ما هر کاری بخواهیم در این سرزمین انجام دهیم، باید مردم و افکار عمومی آنان را قانع کنیم، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به مردم خدمت کنیم، باید راه را برای مردم این سرزمین تسهیل کنیم. مردم از ما اجبار را نمی پذیرند. مردم عزیز ایران آگاه و دانا و انقلابی و هوشیار هستند و به آینده می نگرند. کاری نکنیم که در برابر نسل های آینده پاسخ قانع کننده ای نداشته باشیم. اگر بخواهیم در اقتصاد پیشرفت کنیم، این در صورت با هم بودنمان و همفکری امکان پذیر است. دولت باید راه را برای مردم باز کند. مردم اقتصاد را بهتر از دولتی ها اداره خواهند کرد.

وی تصریح کرد: این استان و این شهرستان ظرفیت های بسیار بزرگی را برای پیشرفت دارد. افتتاح بخشی از فولاد خراسان که امروز در این شهرستان صورت گرفت، نشان می دهد این استان آمادگی برای تبدیل شدن به قطب صنعتی کشور را دارد. ما در ایران در بخش فولاد یکی از صادرکنندگان به نام در جهان هستیم. فولاد ما امروز به اروپا صادر می شود. اینجا سرزمین فولاد است و امروز شاهد افتتاح یک ظرفیت 2.5 میلیون تنی گندله سازی در مجتمع فولاد نیشابور بودیم.

روحانی خاطرنشان کرد: ما آمادگی و ظرفیت کامل برای حرکت در صنعت و کشاورزی و گردشگری و مسایل دانش بنیان را داریم. با این حال هر جا با هم حرکت کنیم، پیروز خواهیم شد. وعده ما به شما از روز اول ایجاد اشتغال برای جامعه بوده است. وعده ما به این بوده که جوانان بتوانند صاحب اشتغال و کار شوند. وعده من به شما مردم ایران اشتغال زنان و جوانان در این سرزمین بوده است. شما در استان خراسان رضوی در همین سال گذشته 9 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته اید. شما در همه زمینه ها قدرت پیشرفت دارید.

برخی ها از اینترنت پرسرعت خیلی خوششان نمی آید

وی با طرح این پرسش که آیا در دنیای امروز بدون فضای مجازی می توان برای جوانان اشتغال درست کرد؟ گفت: یکی از حرکت های دولت یازدهم این بوده که راه ارتباطات مردم برای کسب و کار از طریق فضای مجازی را باز کند. ما امروز تلاش می کنیم اینترنت پرسرعت را به تمام روستاهای ایران برسانیم. برخی ها از اینترنت پرسرعت خیلی خوششان نمی آید. می گویند اینترنت بسیار کند باشد تا اگر کسی بخواهد به سایتی دسترسی داشته باشد، دقایق فراوان وقت تلف کند و از آخر هم پشیمان شود.

راه از بین بردن فساد در کشور ارتباطات است

روحانی عنوان کرد: اگر بخواهیم فساد در کشور از بین رود، راه آن ارتباطات است. ما بدون اطلاع مردم با دادگاه و پلیس و نیروی امنیتی نمی توانیم با فساد مبارزه کنیم. مردم باید از همه چیز باخبر باشند. باید دولت همه اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهد. در بودجه سال 97 جوانان ما نسبت به بخش ها و جزییات این بودجه اظهار نظر کردند؛ آیا نباید خوشحال باشیم؟ آیا نباید از انتقاد جوانان و اظهار نظر ملت خوشحال بود؟ همه باید باور کنیم این کشور از آن ملت ایران است.

فاصله با مردم ما را به جایی نمی رساند

رئیس جمهور با بیان اینکه همه باید قبول کنیم هر اقدامی کنیم، باید مردم همراه ما باشند، اظهار کرد: فاصله با مردم ما را به جایی نمی رساند. نمی توان در دنیای امروز گفت مردم و جوانان ما از اطلاعات بی خبر باشند. حق اطلاع حق شهروندی همه مردم ایران است. در ایران بیش از 200 هزار اشتغال در فضای مجازی شکل گرفته و حمل و نقل مردم و رفت آمد در بسیاری از شهرها و نیز نقل و انتقال بار در این کشور و ارتباطات آموزشی و بهداشتی مردم از طریق فضای مجازی صورت می گیرد.

آیا می توان به نام تقویت فضای ایرانی، مردم را از ارتباطات و مشاغل محروم کرد

روحانی افزود: با مسدودسازی به جایی نمی رسیم. با فشار به نسل جوان به جایی نمی رسیم. البته باید پیام رسان های داخلی خود را نیز تقویت کنیم. باید آنچه ایرانی است را تقویت کنیم ولی آیا می توان به نام تقویت فضای ایرانی، مردم را از ارتباطات و مشاغل محروم کرد؟ این امکان پذیر نیست.

گر بخواهیم فرهنگ اسلامی را به افکار عمومی جهان صادر کنیم، این هم با رابطه جهان صورت می گیرد

روحانی گفت: ما باید به سمت قدرت ایران حرکت کنیم. امروز قدرت ایران در سایه به دست آوردن فرصت هایی است که اگر امروز آن را از دست دهیم، فردا بسیار دیر شده است. ما در دنیای رقابت با همسایگان و شرق و غرب دنیا هستیم و نیاز به اقتصاد توانمند و قوی داریم. ما به یک قدرت صنعتی و دانش بنیان نیاز داریم. باید خودکفایی و خوداتکایی در بسیاری از زمینه ها را به دست آوریم. آیا می توانیم خود را از ارتباط با دنیا محروم سازیم؟ در دنیای امروز با انزوا نمی توانیم به همه آروزهای خود دست یابیم. حتی اگر بخواهیم فرهنگ اسلامی را به افکار عمومی جهان صادر کنیم، این هم با رابطه جهان صورت می گیرد. ما تعامل سازنده با جهان را می خواهیم ولی زیر بار زور و حرف های غیرمنطقی از طرف هر قدرتی نخواهیم رفت.

رئیس جمهور تاکید کرد: برجام به عنوان یک قراداد بین المللی است که به عنوان مظهر قدرت دیپلماسی قابل تغییر نیست. آن هایی که فکر می کنند با زور و فشار و تهدید می توانند ملت ایران را تسلیم کنند، اشتباه می کنند. ما در مقاطع مختلف در برابر حرف زور دیگران ایستاده ایم و امروز هم خواهیم ایستاد. ما به دنیا گفته ایم ما به دنبال سلاح هسته ای نیستم. این به جهت اخلاق، دین و فتوای مقام معظم رهبری است. نگویید می خواهیم جلوی ایران را بگیریم. شما نمی توانید جلوی ما را بگیرید. آنچه مانع ماست اخلاق و ایمان ماست. اگر سلاح هسته ای نمی سازیم به جهت احکام دین مبین اسلام و فتوای اندیشمندان و رهبر دینی ماست نه به این جهت که شما فشار وارد کرده اید ولی ما تکنولوژی صلح آمیز هسته ای را حفظ خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: ما به دنبال تهدید جهان و منطقه نیستیم. شما هم نمی توانید ملت بزرگ ایران را تهدید کنید. مردم ما 8 سال در دفاع مقدس ایستادگی کردند. ما در مسیر منطق و استدلال هستیم اما اگر بخواهیم در سیاست و سیاست خارجی و اقتصاد موفق شویم، امروز روز وحدت و اتحاد و همبستگی و برادری همه ما خواهد بود. سخنان ما باید به صورت منطقی و بیان آشکار گفته شود. ما سلیقه های مختلف و اعتقادات مختلف را می پذیریم و به همه مذاهب و اقوام احترام می گذاریم. افتخار اصلی ما اسلام و ایران است. ما در مسیر ایستادگی و قدرت ملی و تحول و پیشرفت دست به دست هم این مسیر را ادامه خواهیم داد. ما باید با مردم خویش صمیمانه و دوستانه و براردرانه و با استدلال حرف کنیم و قانع کنیم. نهایت لج بازی با مردم به ضرر کشور است.

روحانی تصریح کرد: دولت دوازدهم در برابر انواع فشارها ایستادگی می کند و به عهد خویش وفادار است. ما اگر گفته ایم مسیر پیشرفت برای کشور باید لحاظ شود، آن را ادامه می دهیم. منطق ما روشن است. ما می خواهیم مردم ما در رنج نبوده بلکه در رفاه باشند. این انقلاب سختی و رنج مردم را نمی خواهد. دین ما دین آسان و منطقی است. بنابراین با کمک هم در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور حرکت می کنیم.

با شعار اقتصادی مسایل ما حل نمی شود

وی ادامه داد: امسال سالی است که از لحاظ بارندگی به جهت کمبود باران و خشکسالی باید یکدیگر را در فصل تابستان کمک کنیم و به منابع آبی یاری رسانیم. باید مسیر کشاورزی را متحول سازیم. خوشحالم که در این استان 340 هکتار از اراضی کشاورزی با کشت گلخانه ای صورت می گیرد که 200 هکتار آن مربوط به دولت یازدهم است. ما 500 هکتار دیگر را برای این استان آماده کرده ایم. باید کشاورزی و آبیاری ما متحول شود و شرایط برای مشکلات پیش رو فراهم شود تا از آن عبور کنیم که همه این ها در سایه وحدت و اتحاد و کار و تلاش امکان پذیر است.

روحانی با بیان اینکه در سال گذشته در این استان 124 هزار اشتغال جدید ایجاد شده است، گفت: این رقم بسیار قابل ملاحظه است و مسیر امروز ما باید رونق اقتصادی و اشتغال برای جوانان باشد. اگر می خواهیم مسیر ما پیشرفت کشور باشد، باید گفتمان ما اقتصادی شود. با شعار اقتصادی مسایل ما حل نمی شود. با گفتمان اقتصادی می توان مسایل کشور را حل کرد. گفتمان ما تحول صنعتی، کشاورزی و اقتصادی در این کشور باشد، می توان در این مسیر پیروز شد.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار