مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اعلام کرد: حجم روان آبها در مناطق مختلف این استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت 70 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۵۹۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ 24 April 2018

به گزارش تابناک : محمدحسین جعفری، سه شنبه افزود: کاهش حدود 50 درصدی بارندگی ها و نبود بارش هایی که ایجاد روان آب می کند از علل کاهش چشمگیر روان آبها در استان خراسان رضوی به شمار می رود.
وی خاطرنشان کرد: در 2 دهه اخیر و به دنبال خشکسالی های متوالی در خراسان رضوی و کاهش بارندگی ها، ایجاد روان آبها سیری نزولی را طی کرده است.
او بیان کرد: علی رغم بارندگی های نسبتا مطلوبی که در سال جدید شاهد وقوع آن در مناطق مختلف خراسان رضوی بوده ایم، هنوز 77 درصد ظرفیت مخزن سدهای خراسان رضوی خالی از آب است.
جعفری اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود 50 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای این استان شده و هم اینک حدود 23 درصد از ظرفیت مخازن خراسان رضوی آب دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: این استان هم اکنون 29 سد با مجموع ظرفیت یک میلیارد و 555 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که یک میلیارد و 125 میلیون مترمکعب از این میزان مربوط به سد دوستی، مشترک بین ایران و ترکمنستان است.
وی گفت: در شرایط کنونی از 37 دشت آبی در محدوده مطالعاتی این استان 34 دشت وضعیت ممنوعه داشته و 15دشت فوق بحرانی اعلام شده است.
اگر شدت بارندگی از ظرفیت نفوذ آب به داخل خاک بیشتر باشد، بخشی از آب در سطح زمین باقی می‌ماند. این آب پس از پر کردن گودی‌های سطح زمین و چالاب ها، در مسیر شیب زمین جریان یافته و از طریق شبکه آبراهه و سپس رودخانه اصلی از حوضه خارج می‌شود. این بخش از بارندگی را می‌توان در رودخانه‌ها اندازه‌گیری کرد که به آن، روان آب سطحی می‌گویند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار