دبیر حزب موتلفه در خراسان رضوی:
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است که آحاد مردم بر دوش دارند، این یک وظیفه و رسالت همگانی است و برای اینکه مردم در این امر مشارکت کنند باید متقاعد شوند.
کد خبر: ۵۹۵۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ 23 April 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ جواد آرین‌منش، در خصوص برخورد اخیر گشت ارشاد با یک دختر جوان در تهران، اظهار کرد: راهکار اولیه و اصلی در ارتباط با ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی، برخورد نیست. راهکار در امور فرهنگی و روش‌های فرهنگی- آموزشی است.

وی افزود: نظام آموزش‌و پرورش و دانشگاه باید انتقال‌دهنده ارزش‌ها باشند و روش‌ها باید تربیتی، آموزشی و پرجاذبه باشد. مسائلی مثل امر به ‌معروف و نهی‌ از منکر، حجاب و پوشش با زور قابل حل نیست، ما در مواردی مجاز هستیم از قوه قهریه استفاده کنیم که افراد، باندها و گروه‌هایی به صورت سازمان‌یافته و تشکل‌یافته در جهت تخریب و ضربه زدن به ارزش‌های فرهنگی نظام باشند.

آرین‌منش با بیان اینکه با هنجارشکنانی که تعمدی در کار دارند در اثر برخورد جدی‌تر مانعی ندارد، عنوان کرد: برای عموم مردم و به خصوص نسل جوان تا جایی که امکان‌پذیر است باید از روش‌های نرم، تربیتی و فرهنگی استفاده کنیم، روش‌های قهریه قطعا جواب نخواهد داد، به خصوص اینکه ممکن است در فضا و شبکه‌های اجتماعی نیز تمام واقعیت‌ها انعکاس پیدا نکند بلکه بخشی از واقعیت‌ها انعکاس یافته و نسبت به مسئولان و پلیس ذهنیت‌های منفی ایجاد شود.

خشونت در رفتار مردم تغییری ایجاد نمی‌کند

وی ادامه داد: در این مورد که ما در هر جامعه‌ای نیازمند برقراری نظم و امنیت هستیم و پلیس باید در جهت حاکمیت نظم وجود داشته باشد، هیچ تردیدی نیست اما کارهای فرهنگی و تربیتی کار پلیس نیست. کار فرهنگی کار نظام‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی است. آموزش‌وپرورش، حوزه‌های علمیه، روحانیت، دانشگاه‌ها و مراکز تربیتی، رسالت فرهنگ‌سازی را دارند و کار پلیس برخورد با هنجارشکنی‌های نظام‌یافته و سازمان‌یافته است. خشونت نمی‌تواند در رفتار افراد تغییرایجاد کند.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه بحث امر ‌به‌ معروف و نهی ‌از منکر کار گشت ارشاد نیست، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است که آحاد مردم بر دوش دارند. این یک وظیفه و رسالت همگانی است و برای اینکه مردم در این امر مشارکت کنند باید متقاعد شوند. باید حاکمیت با مردم رابطه‌ای برقرار کند که مردم در کنار نظام، پلیس و حاکمیت مشارکت کنند. ما باید از ظرفیت‌های مردمی برای ترویج فرهنگ اسلامی، حجاب و آموزش هنجارها استفاده کنیم. جایگزین گشت ارشاد، مشارکت همگانی و اشاعه صحیح فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی در خصوص تاثیر عملکرد نامناسب گشت ارشاد در نگاه مردم به نظام، گفت: این کار به خصوص زمانی که مطلب به صورت ناقص در رسانه‌های اجتماعی انعکاس پیدا کند، باعث ایجاد بدبینی مردم نسبت به پلیس می‌شود. پلیس در اغتشاشات اخیر خویشتن‌داری خود را نشان داده اما در برخی موارد نیز عصبانیت، عدم خویشتن‌داری و برخوردهایی که صورت می‌گیرد، به سرعت در فضای اجتماعی انتشار پیدا می‌کند که نتیجه آن ایجاد ذهنیت منفی نسبت به نظام، حاکمیت و پلیس است.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار