با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و با وجود تلاش‌هایی که برای سازندگی و رفع محرومیت صورت گرفته، اما هنوز وسعت فقر و محرومیت در جنوب استان کرمان زیاد است.
کد خبر: ۵۹۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ 18 April 2018

بارها و بارها درباره محرومیت و فقر در جنوب استان شنیده بودم اما در سفرهای مکرری که به همراه استاندار (آقای رزم حسینی) به شهرستان های جنوبی داشتیم، این مسئله را به چشم خود دیدم.

به عنوان نمونه در یکی از این سفرها که در منطقه زهکلوت رودبار انجام شد، پس از طی کردن مسیر 70 کیلومتری جاده خاکی به روستایی رسیدیم که مردم به جز یارانه 45 هزار تومانی درآمد دیگری نداشتند و به علت خشکسالی، کشاورزی و دامداری خود را از دست داده بودند. (در این سفر استاندار قول داد طرح جابه جایی روستا را بررسی و با در نظر گرفتن همه جوانب، کار را انجام دهد).

و حالا بار دیگر تلاشی آغاز شده تا توجه را به این منطقه جلب کند که امیدواریم این صدا به جایی رسیده و بخشی از مشکلات منطقه جازموریان حل شود.

به گزارش ایسنا،"سروش صلواتیان" فعال اجتماعی است که کار خود را با شعار "جازموریان تنها نیست" آغاز کرده و از حدود پنج ماه قبل در جنوب کرمان کار می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در ابتدا یک هفته برای کمک آمدم اما تا حالا ماندم و باورم نمی‌شد در ایران هنوز جایی باشد که مردم از امکانات اولیه زندگی برخوردار نباشند.

صلواتیان گفت: در این منطقه روستاهای کنار جاده برق دارند و دولت قبل برای آنها منزل مسکونی ساخته، اما بسیاری از این خانه‌ها سرویس بهداشتی ندارند.

انتقال بیماران به تهران برای درمان

وی تصریح کرد: بنده از حدود 5 ماه قبل در این منطقه حضور دارم و یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم، بیماران بحرانی را برای درمان به تهران می‌بریم و با ارتباطی که با یکسری از پزشکان در تهران گرفتیم، درمان این افراد رایگان انجام می‌شود و 4 نفر را تاکنون برای درمان برده‌ایم، البته در بیماران زیر 18 سال دست‌مان بازتر است و حتی اگر شناسنامه نداشته باشند، درمان آنها رایگان انجام می‌شود.

این فعال اجتماعی تاکید کرد: برای عید نوروز بسته‌های غذایی به مبلغ حدود 250 هزار تومان، 500 دست لباس نو و کمک‌های مادی در بین خانواده‌های ضعیف که با کمک دهیاران شناسایی کردیم، توزیع شد.

وی افزود: کار دیگر ما که محور اصلی فعالیت بود، دریافت شناسنامه برای کسانی است که شناسامه ندارند.

بی‌شناسنامگی دروغ نیست

صلواتیان با تاکید بر این‌که بی‌شناسنامگی دروغ نیست، گفت: خیلی از رسانه‌ها به خاطر کتمان کردن این مسئله اخباری درج کردند که کذب است و به اعتقاد من این اقدامات حاصل بدفهمی است.

وی با اشاره به این‌که بی‌شناسنامگی در این منطقه دو مقوله دارد، اظهار کرد: یکسری از افراد فاقد هر گونه سند ثبتی هستند و هیچ مدرکی ندارند و این‌ها فرزند افرادی هستند که شناسنامه نداشته‌اند.

این فعال اجتماعی ادامه داد: گروه دیگر کسانی هستند که سند ثبتی و یا شناسنامه زمان پهلوی داشته و نرفته‌اند آن را عوض کنند و برخی دیگر نیز شناسنامه شان را گم کرده و یا در کپر آتش گرفته و سوخته است.

وی با اشاره به این‌که 35 نفر در روستای توریگ بدون شناسنامه هستند، بیان کرد: حتی یکسری به این افراد تهمت زده می‌زنند که بیزینس شناسنامه می‌کنند اما در واقع همین شناسنامه برای آنها، یارانه است و می‌توانند با آن یارانه نقدی بگیرند.

این فعال اجتماعی گفت: برای دریافت شناسنامه نامه‌ای به همسر وزیر کشور دادیم و ایشان به آقای وزیر رساندند و وزیر به سازمان ثبت احوال کشور نامه زده و از آنجا به ثبت احوال استان و شهرستان‌های قلعه گنج و رودبار نامه زده شده که با ما همکاری می‌کنند و برای پنج نفر داریم شناسنامه می‌گیریم که شناسنامه سه نفر از این افراد گم شده بود و سند ثبتی دارند.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در منطقه جازموریان گفت: اگر قرار است کسی به این منطقه خدمت کند، باید در حوزه آموزش تلاش کند و آموزش درست به مردم بدهد.

وی افزود: معلمان این منطقه قراردادی و با حقوق‌های پایین هستند.

جازموریان تنها نیست

صلواتیان گفت: منظور ما از "جازموریان تنها نیست" این است که تالاب جازموریان و مردم حاشیه تالاب تنها نیستند و تلاش می‌کنیم توجهات را به این منطقه جلب کنیم تا مشکلات کمتر شود.

وی ادامه داد: راه‌های این منطقه مشکل دارد، آسفالت ندارد و یک روستا در این منطقه کاملا کپرنشین است و برق ندارد و آب از فاصله دو کیلومتری با موتورپمپ از چاه کشیده می‌شود.

هم‌چنین "محمد خوبیاری" دهیار روستای توریگ از توابع شهرستان قلعه گنج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: منطقه توریگ و سولان حدود 2 هزار نفر جمعیت دارد که در جنوب تالاب جازموریان واقع شده و شغل مردم کشاورزی و دامداری است.

وی افزود: چند خانوار ساربان در این منطقه مشکل شناسنامه دارند و این افراد در ریگزارهای جازموریان زندگی می‌کنند و از امکانات اولیه زندگی برخوردار نیستند.

خوبیاری که از معلمان این منطقه است، در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلاتی که دامنگیر مردم منطقه است، سند اراضی مسکونی و کشاورزی است و شاید بیش از 50 سال سکونت و کشاورزی در اینجا دارند، اما از سوی منابع طبیعی اراضی، ملی اعلام شده و مردم دچار مشکل شده‌اند.

وی تصریح کرد: مردم در آبیاری مزارع کشاورزی نیز به روش‌های سنتی عمل می‌کنند و اگر آبیاری تحت فشار اجرا شود، صرفه‌جویی شده و موجب رونق کشاورزی می‌شود. البته این مسئله نیز به مشکل سند اراضی برمی‌گردد و زمانی که مردم سند ندارند، خیلی از کارها را نمی‌توانند انجام بدهند.

خوبیاری با اشاره به دیگر مشکلات منطقه اظهار کرد: مدارس امکانات سرمایشی و گرمایشی ندارند و کمبود فضای آموزشی داریم و با توجه به این‌که کلاس‌ها چند پایه است، دانش آموزان دچار افت تحصیلی می‌شوند.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار