جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولاتی چون احتمال افت قیمت نفت در پایان سال 2018 میلادی، کاهش سطح ذخایر نفت آمریکا یک میلیون بشکه، امکان تمدید توافق نفتی تهران و مسکو و از سرگیری جستجوی نفت شل در فراسواحل مصر بوده است.
کد خبر: ۵۹۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 18 April 2018

به گزارش تابناک : بانک انگلیسی بارکلیز پیش‌بینی کرد که تنش‌های ژئوپولیتیک، قیمت نفت را در تابستان امسال بالا نگه می‌دارد، اما در نیمه دوم سال، بازار نفت می‌تواند با سقوط روبرو شود.
«مایکل کوهن»، رئیس تحقیق کالا در بانک بارکلیز گفت: البته تنش‌های روسیه و غرب بر سر سوریه به زودی‌ حل نمی شود و نگرانی‌های کنونی اغراق آمیز است؛ از سویی، تولید نفت آمریکا نیز به طور مستمر در حال افزایش است.
پیش از این بارکلیز برآورد قیمت شاخص نفت خام برنت در سه ماه دوم سال جاری میلادی را به 68 دلار برای هر بشکه افزایش داده بود.

**سطح ذخایر نفت آمریکا یک میلیون بشکه کاهش یافت
به گزارش رویترز، با کاهش روزانه 644 هزار بشکه از واردات نفت به آمریکا و رسیدن آن به هفت میلیون و 900 هزار بشکه در روز در هفته منتهی به 13 آوریل (24 فروردین ماه)، موسسه نفت این کشور اعلام کرد که سطح ذخیره سازی نفت و بنزین آمریکا کاهش یافت.
سطح ذخیره سازی نفت آمریکا در این مقطع با یک میلیون بشکه کاهش به 428 میلیون بشکه رسید. 
تحلیلگران انتظار داشتند که رقم کاهش به یک میلیون و 400 هزار بشکه برسد. 
میزان پالایش نفت این کشور نیز 35 هزار بشکه در روز کاهش داشت و سطح ذخیره سازی بنزین را 2.5 میلیون بشکه کاهش داد.

**برخورد 2 کشتی حامل نفت کوره و ال پی جی در سواحل سنگاپور 
به گزارش رویترز، اداره بنادر و کشتیرانی سنگاپور خبر داد که در حال بررسی حادثه برخورد دو نفتکش در آب های سنگاپور است که دیروز (سه شنبه، 28 فروردین) روی داد. 
این حادثه منجر به نشت یک هزار و 796 تن گاز بوتان از کشتی حامل ال پی جی در دریا شد، اما با اقدام به موقع خدمه کشتی و توقف نشتی، خطر برطرف شد.
به گفته منابع کشتیرانی، این برخورد میان کشتی سنگاپوری حامل ال پی جی که در اجاره ژاپن و کشتی یونانی حامل نفت کوره که شرکت تجارت کالای ترافیگورا آن را اجاره کرده است، صورت گرفت. این حادثه هیچ کشته و مجروحی بر جای نگذاشت.

**وزیر انرژی روسیه: توافق نفت-کالای مسکو و تهران می تواند 5 سال تمدید شود
رویترز به نقل از خبرگزاری ایتارتاس نوشت: «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه معتقد است که مسکو و ایران می توانند با انقضای مدت قرارداد دو جانبه نفت - کالا در پایان سال 2018 میلادی، آن را برای پنج سال تمدید کنند.
نواک پیش تر گفته بود، حجم نفتی که قرار است از ایران خریداری شود، 100 هزار بشکه در روز است که به 5 میلیون تن در سال می رسد.
به گفته نواک، این قرارداد فقط برای امسال تمدید شده اما معتقدیم که باید برای مدت پنج سال تمدید شود.
این قرارداد به سال 2014 بر می گردد، یعنی زمانی که ایران می کوشید در میان تحریم های غرب، صادرات انرژی خود را افزایش دهد، در آن زمان دو کشور مفاد یک قرارداد تهاتری را مورد بحث قرار دادند که به موجب آن قرار بود مسکو روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران بخرد و در مقابل تجهیزات و کالا به این کشور صادر کند.
در مه 2017 (اردیبهشت - خرداد 96) «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت ایران گفت: تهران و مسکو موافقتنامه ای را به امضا رسانده اند که به موجب آن تهران در مقابل دریافت کالا به مسکو نفت خواهد فروخت.

**شل جستجوی نفت در فراسواحل مصر را از سر می گیرد
به گزارش رویترز، «سامی ایسکندر»، نائب رئیس شرکت انگلیسی - هلندی شل اعلام کرد که این شرکت قصد دارد اکتشاف نفت و گاز در میدان های خود را در آب های عمیق مدیترانه مصر از سر گیرد. از جمله این میدان ها، دلتای نیل غربی 9ب است.
مصر به دنبال تولید نفت از میدان هایی است که به تازگی کشف شده است تا واردات انرژی را تا سال 2019 میلادی به نصف برساند.

**ایتالیا میلیاردها دلار در الجزایر سرمایه گذاری گازی می کند
«کلودیا دیسکالزی»، مدیرعامل شرکت ایتالیایی اِنی اعلام کرد که این شرکت به منظور افزایش همکاری ها با شرکت دولتی نفت الجزایر، سوناتراک، قصد دارد میلیاردها دلار در سه سال آینده در صنعت گاز این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سرمایه گذاری کند. 
دیسکالزی گفت: باید در الجزایر سرمایه گذاری کنیم چرا که این کشور هنوز منابع گازی فراوانی دارد. میدان های فراساحلی الجزایر جذابیت سرمایه گذاری فراوانی دارند و ما در حال فعالیت در این حوزه هستیم.
انی سال گذشته میلادی 600 میلیون دلار در الجزایر سرمایه گذاری کرد و 11 میلیارد مترمکعب گاز از این کشور آفریقای شمالی برداشت کرد.

 

 

منبع : ایرنا 

برچسب ها: قیمت نفت ، بازار نفت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار