مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت:مدیریت بهینه مصرف منابع آب را تنها روش سازگار با اقلیم در این استان است.
کد خبر: ۵۹۰۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ 15 April 2018

به گزارش تابناک : مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: سایر روشها مانند باروری ابرها راهکار مقابله با کمبود آب و خشکسالی در خراسان نیست.

محسن عراقی زاده افزود: میانگین بارندگی در خراسان رضوی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 50 درصد نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت و همچنین پارسال کاهش داشته است.
وی ادامه داد: میانگین بارندگی طی این مدت در تمامی شهرستانهای خراسان رضوی کاهش داشته و رقم منفی نشان می دهد.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: برخی، باروری ابرها را که قدمتی 70 ساله دارد راهکاری برای افزایش بارندگی مطرح می کنند. از نظر علمی این روش به ویژه در خراسان رضوی راهکار مناسبی نیست و حتی کاربرد آن احتمال کاهش بارشها را نیز در پی دارد.
وی افزود: در روش افزایش باران به روش مصنوعی در واقع ابرها برانگیختنه می شوند. پاشیدن بلورهای یخ خشک (دی اکسید کربن جامد) یا بلورهای یدور نقره و تقویت حرکتهای صعودی در ابر از جمله روشهایی بوده که تاکنون به این منظور بکار گرفته شده است.
عراقی زاده ادامه داد: از آنجا که در فضای خراسان رضوی هسته های متراکم ذرات معلق خاک فراوان وجود دارد، این امکان شدیدا متصور است که پاشیدن بلورهای یخ خشک یا بلورهای یدور نقره باعث افزایش بیش از حد هسته ها و در نتیجه مختل کردن فرآیند میعان شده و از مقدار در این استان بارش بکاهد.
وی گفت: طی هفت دهه گذشته کشورهای بسیاری به موضوع باروری ابرها پرداخته اند و مقالات بسیاری در این زمینه به چاپ رسیده است اما در هیچیک از آنها موردی یافت نمی شود که ادعا کرده باشند از این طریق مشکل کم آبی و خشکسالی را حتی در مناطق کوچک و برای کوتاه مدت حل کرده باشند.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی افزود: بر این اساس بسیاری از کشورها فرآیند برانگیختن ابرها برای باروری با هدف افزایش بارندگی را کنار گذاشته و سعی و تلاش خود را معطوف به مدیریت منابع آبی در تمامی بخشها اعم از شرب، کشاورزی و صنعت کرده اند.
خراسان رضوی دارای اقلیم خشک و نیمه خشک و میانگین بارندگی آن کمتر از متوسط بارندگی در کشور است. میانگین سالانه بارندگی در ایران 250 میلیمتر و در خراسان رضوی کمتر از 210 میلیمتر است.

 

 

منبع : صدا و سیما 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار