ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: تراز تجارت خارجی گمرک این استان در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن بیش از 22 درصد رشد کرد.
کد خبر: ۵۸۸۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴ 10 April 2018

به گزارش تابناک : امید جهانخواه، سه شنبه افزود: با مقایسه میزان صادرات و واردات کالای استان در سال گذشته، تراز تجارت خارجی گمرک استان مثبت شده و به بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار رسید.
وی اظهار کرد: براساس نتایج حاصل از آمار، میزان صادرات کالای غیرنفتی از گمرک و بازارچه های مرزی استان در سال گذشته به بیش از یک میلیارد و 900 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 1395 در وزن سه درصد و در ارزش 15 درصد رشد داشت.
وی خاطرنشان کرد: وزن و ارزش صادرات کالای غیرنفتی خراسان رضوی در سال 95 به ترتیب سه میلیون و 106 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 716 میلیون دلار بوده است.
ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: از کل ارزش صادرات غیرنفتی پارسال استان، 15 میلیون و 888 هزار دلار از محل تجارت چمدانی و 82 میلیون و 642 هزار دلار از محل بازارچه های مرزی باجگیران و دوغارون انجام گرفته است.
وی عمده کالاهای صادراتی از خراسان رضوی در سال گذشته را زعفران، کفپوش، سیب درختی و هادی برق ذکر و بیان کرد: عمده مقاصد صادراتی استان کشورهای افغانستان، عراق، هنگ کنگ، اسپانیا و قزاقستان بوده است.
جهانخواه اظهار کرد: پارسال میزان واردات کالا به گمرک و بازارچه های مرزی خراسان رضوی 356 هزار تن به ارزش بیش از 370 میلیون دلار بود که در مقایسه با پیرارسال از نظر وزن 17 درصد و از نظر ارزش 6 درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: میزان واردات کالای غیرنفتی به خراسان رضوی در سال گذشته به میزان 430 هزار تن به ارزش 396 میلیون دلار بوده است.
ناظر گمرک خراسان رضوی با بیان اینکه عمده کالاهای وارداتی به استان در سال گذشته پنبه، برنج، لوبیا چیتی، اجزا و قطعات تلمبه های مایعات، کنجاله و آخال های جامد بود، افزود: عمده کشورهایی که در این مدت به استان کالا وارد کردند ترکیه، امارات متحده عربی، سوئیس، پاکستان و تاجیکستان بودند.
خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.
کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند و مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار