بیش از سه دهه از تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توسط بنیانگذار کبیر انقلاب می گذرد و روستائیان خراسان رضوی از اقدامات این نهاد انقلابی با محور محرومیت زدایی، عمران و آبادانی روستاها بهره مند شده اند.
کد خبر: ۵۸۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 10 April 2018

به گزارش تابناک : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 21 فروردین ماه سال 1358 در پی فرمان امام راحل و افتتاح حساب 100 راه اندازی گردید اما اساسنامه این بنیاد در سال 1366 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن تاریخ فعالیت گسترده آن در کشور آغاز شد.
یکی از وظایف اصلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، توسعه و بهبود فعالیتهای بخش عمران روستایی است و این بنیاد طی سه دهه، گام های بلندی برای محرومیت زدایی، عمران، آبادانی و ایجاد شرایط عادلانه برای روستائیان کشور از جمله خراسان رضوی برداشته است.
برخی اقدامات بنیاد مسکن در روستاها شامل تهیه و اجرای طرحهای هادی روستایی، تملک و تفکیک و واگذاری زمین روستایی، صدور اسناد اماکن روستایی، تهیه و اجرای طرحهای هادی، اجرای پروژه های گردشگری و احیای بافت های باارزش روستایی، ساماندهی فضاها و سکونتگاه های روستایی، بازنگری طرح هادی روستایی و کمک به روستاهای خسارت دیده از بلایای طبیعی بوده است.

* طرح هادی روستایی
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طرح هادی روستایی به عنوان یکی از مهمترین طرحهای این نهاد در روستاها در سال 1378 از سوی دولت به تصویب رسید.
سید رضا موسوی نیا افزود: طرح هادی، طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف را حسب مورد در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می کند.
وی اظهار کرد: براین اساس از مجموع 2 هزار و 596 روستای بیش از 20 خانوار خراسان رضوی که در مجموعه مسئولیت های این بنیاد قرار دارند، تاکنون تمام روستاهای واجد شرایط از طرح هادی برخوردار شده اند.
وی گفت: مدت اجرای طرح هادی روستایی از زمان تهیه آن 10 سال است و پس از این دوره، طرح مورد بازنگری قرار می گیرد.
موسوی نیا افزود: تاکنون طرح هادی 800 روستا در خراسان رضوی اجرا شده یا در دست اجراست، 410 طرح هادی روستایی نیز بازنگری شده و طرح هادی 240 روستا در دست بازنگری است.

*واگذاری زمین، صدور سند مالکیت و احیای بافت باارزش روستایی
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از نیازهای ساخت و ساز مسکن در روستا های استان، زمین های مرغوب و مناسب برای ساخت و ساز مسکن است.
وی گفت: بنیاد مسکن براساس آیین نامه های قانونی با هماهنگی ارگان های مربوطه نسبت به تملک قانونی زمین های رو به توسعه در روستاها اقدام کرده و پس از تملک و قطعه بندی و تهیه طرح مسکونی، قطعات تفکیک شده زمین را به نیازمندان مسکن روستایی واگذار کرده است.
وی افزود: در این راستا تاکنون 18 هزار و 747 قطعه زمین در روستاهای خراسان رضوی برای ساخت مسکن به روستائیان واگذار شده است.
موسوی نیا اظهار کرد: با آغاز اجرای طرح صدور اسناد اماکن روستایی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در اجرای برنامه های دوم و سوم توسعه، با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک اقدام به صدور سند مالکیت اماکن روستایی در روستاها نمود.
وی گفت: در همین راستا با شروع برنامه چهارم توسعه، همه روستاهای دارای شورای اسلامی در خراسان رضوی در برنامه صدور سند قرار گرفت که بر این اساس تا پایان سال گذشته برای 210 هزار و 660 واحد روستایی استان سند مالکیت صادر شد.
وی افزود: طرح بهسازی بافت باارزش روستایی، فرآیندی منظم از شناخت، تحلیل، برنامه ریزی، طراحی، تصمیم گیری و اجراست که ضمن شناسایی و ارتقای کیفی فضاهای باارزش روستایی، موجبات توسعه کالبدی و فضایی روستا را فراهم می آورد.
وی ادامه داد: در این راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکنون طرح بافت باارزش پنج روستا در خراسان رضوی را تهیه کرده و از این تعداد طرح سه روستای ازغد، ریاب و کنگ را اجرا نموده است.

*بازسازی مسکن روستایی
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به ساختار فیزیکی استان و استفاده از مصالح نامناسب در ساخت برخی خانه ها، اکثر واحدهای مسکونی روستایی این استان فاقد استحکام لازم می باشد.
موسوی نیا افزود: براساس سرشماری سال 1392 و نتایج ویژگی های مسکن روستایی، تعداد واحدهای مسکونی روستایی خراسان رضوی 443 هزار و 229 واحد است که بیش از 76 درصد آنها غیرمقاوم هستند.
وی اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی از ابتدای تاسیس این بنیاد تا پایان سال گذشته 137 هزار و 403 واحد مسکونی روستایی این استان را با پرداخت تسهیلات بازسازی و همچنین از محل طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی بازسازی کرده است.
وی گفت: از این تعداد 25 هزار و 119 واحد قبل از سال 1384 با پرداخت تسهیلات بازسازی و 112 هزار و 284 واحد از سال 1384 تا پایان سال 1396 از محل اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی ساخته شده است.
موسوی نیا افزود: همچنین از محل تسهیلات قرض الحسنه مسکن روستایی از ابتدای تاسیس این بنیاد تاکنون 415 هزار و 72 واحد مسکونی در استان مرمت شده است.
وی با اشاره به پروژه های گردشگری بنیاد مسکن در روستاهای خراسان رضوی اظهار کرد: این نهاد در سال گذشته طرح روستای نمونه گردشگری را برای یک روستا در این استان تهیه و برای سه روستا نیز اجرا کرد.

*کمک به خسارت دیدگان روستایی
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی با اشاره به دیگر اقدامات این نهاد گفت: وظیفه دیگر این بنیاد کمک به روستائیان خسارت دیده از بلایای طبیعی و ایمن سازی روستاها در مقابل این وقایع است.
موسوی نیا افزود: در این راستا ساخت 10 شبکه لرزه نگاری در استان، ایمن سازی 66 روستا در مقابل سیل و ریزش سنگهای معلق با هزینه 58 میلیارد و 91 میلیون ریال، پوشش بیمه ای واحدهای مسکونی روستایی در مقابل حوادث غیرمترقبه به تعداد 60 هزار واحد و اجرای طرح نظام فنی روستایی با بکارگیری 326 ناظر فنی فعال در زمینه نظارت واحدهای مسکونی روستایی توسط بنیاد مسکن در این استان انجام شده است.
وی اظهار کرد: از جمله اقدامات انجام شده بنیاد مسکن در زمینه بازسازی واحدهای خسارت دیده می توان به بازسازی واحدهای خسارت دیده از سیل و زلزله سال گذشته در شهرستان های تربت حیدریه، زاوه، چناران، تربت جام، کلات، نیشابور و فیروزه اشاره کرد.
وی گفت: یکهزار و 725 مسکن روستایی خسارت دیده از زلزله فروردین ماه سال گذشته در شهرستان های فریمان، مشهد، تربت جام و سرخس با تسهیلات و کمکهای بلاعوض بازسازی شده است.
موسوی نیا طراحی سازه های پیش ساخته پیچ و مهره ای در ابعاد جدید با فناوری نوین، صدور پروانه ساخت برای احداث مسکن روستائیان، کمک به تامین مسکن متقاضیان محروم روستایی و مشمولین تفاهم نامه با سازمان بهزیستی و کمیته امداد و طلاب فاقد مسکن، احداث خانه عالم و کتابخانه روستایی، تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز روستائیان برای مقاوم سازی مسکن، آموزش معماران تجربی و کارگران صنعت ساختمان و برگزاری آموزش برای ناظرین نظام فنی روستایی را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن در روستاهای خراسان رضوی برشمرد.

*ماندگاری روستائیان در گرو خدمات بنیاد مسکن است
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: براساس سرشماری سال 1395، سه هزار و 281 روستا و آبادی با 515 هزار و 919 خانوار و یک میلیون و 730 هزار و 467 نفر جمعیت در این استان وجود دارد.
محمد علی همدمی نژاد افزود: بر اساس مقایسه سرشماری سال 1395 با سرشماری سال 1390 در خراسان رضوی، هرچند تعداد روستاهای دارای سکنه در این استان 1.6 درصد کاهش داشته است اما روستاها از نظر تعداد خانوار 8.7 درصد و از نظر جمعیت 2.9 درصد افزایش داشته اند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه جمعیت روستایی خراسان رضوی افزایش پیدا کرده و مهاجرت از شهر به روستا اتفاق افتاده، مردم روستاها توقع بیشتری از دولت و بنیاد مسکن برای دستیابی به رفاه دارند و بنیاد مسکن باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهد.
وی گفت: عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای عمران و آبادانی روستاهای استان مطلوب بوده اما وجود یک سری قوانین و مشکلات مربوط به آن، دست این نهاد را برای رسیدن کامل به اهداف عمرانی در روستا بسته است.
همدمی نژاد افزود: کمبود اعتبارات و موانع قانونی متعدد در اجرای طرحهای عمرانی روستاها بنیاد مسکن را در اجرای وظایف خود دچار مشکل می کند.
وی اظهار کرد: هرچند براساس قانون باید طرح هادی پس از 10 سال مورد بازنگری قرار گیرد اما به یکباره جمعیت برخی روستاها افزایش می یابد و مردم نیازهای جدید پیدا می کنند لذا پس از پنج سال از طرح هادی در آن روستا، بازنگری آن طرح ضرورت پیدا می کند.
وی با اشاره به مشکلات مربوط به طرح هادی روستایی در خراسان رضوی گفت: آنچه روستائیان را وادار به ماندن در روستا می کند، رفاه و برخورداری از امکانات است لذا برخی از طرحهای هادی در روستاهای استان نیازمند بازنگری است که باید هر چه سریعتر نسبت به بازنگری این طرحها اقدام شود.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی افزود: برخی قوانین باید اصلاح شود و نگاه برخی مدیران در حوزه روستا، از تئوریهای کتابها خارج و با واقعیت های روستاها هماهنگ شود.
وی اظهار کرد: روستائیان از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انتظاراتی دارند که تحقق برخی از آنها نیازمند همیاری مسئولان است.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار