عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی گفت: متاسفانه سفره کارگران نسبت به سال قبل ۳.۵ درصد کوچک‌تر شده است
کد خبر: ۵۷۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵ 11 March 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ احسان سهرابی اظهار داشت: بند "ذ" ماده هفت لایحه بودجه، مقرر کرده بود 9.27 هزینه‌های درمان تامین اجتماعی به خزانه دولت واریز شود که دولت آن را لایحه کرد و هزینه‌های درمان را به خزانه‌های دولت منتقل کردند و اصرار کردیم که این اتفاق نیفتد اما همین مسئله تبدیل به قانون شد.
وی گفت: اولاً این صندوق، صندوقی مربوط به بیمه شدگان است و آنها محق هستند، اصل 29 قانون اساسی بر دولت تکلیف کرده که تامین اجتماعی باید برای همه رایگان باشد اما منابع آن نباید توسط صندوقی که مربوط به بیمه شده‌ها است تامین شود.


عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی بیان کرد: شرایط صندوق تامین اجتماعی حاد است و دولت 120 میلیارد تومان به این صندوق بدهکار است؛ ما به این مهم اعتراض داریم و عملاً جلسه اول و دوم شورای عالی کار را تحریم کردیم و تکلیف کردیم که اگر قرار است دوستان در جلسات حضور پیدا کنند، باید تغییراتی در شرایط ایجاد شود.


سهرابی در مورد مبنای افزایش حقوق کارگران برای سال 97 نیز گفت: شرایط رکود و تورم موجود در کشور را درک می‌کنیم اما متاسفانه بر مبنای شاخص تورم حقوق کارگر افزایش نداشته و شکافی میان این دو وجود داشته است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته دوستان ما به این نتیجه رسیدند که مبنایی برای سبد معیشتی باید وجود داشته باشد و بر اساس این معیار، عنوان شد که یک خانواده سه و نیم نفره، نیازمند اختصاص مبلغ 2 میلیون و 489 هزار تومان است و انستیتو تغذیه نیز این مبلغ را تائید کرده؛ دوستان ما در جلسات امسال شورای عالی کار نیز باید با همین نگاه حضور پیدا کنند اما متاسفانه نظر شرکای اجتماعی در این مسئله دخیل نمی‌شود.


سهرابی گفت: ما می‌خواهیم تبصره ماده 41 اجرایی شود و سبد معیشتی بسته شده براساس نرخ تورم و رکود باید اجرایی شود.


وی خاطرنشان کرد: ما نگاهمان این است که برای سال 97، باید بیش از 2.489 هزار تومان طبق تعرفه شاخص بندی شده حقوق نیز افزایش یابد و باید شاخص تورم به آن اضافه شود. عملاً کارگر زمانی منتفع می‌شود که ارزش افزوده‌ای که در طول سال ایجاد کرده به صورت عادلانه توزیع شود.


عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی بیان کرد: کارگران ما بهره وری دارند و آمارها نیز گویای این مسئله است و عملاً مشکلات صنعتگر را نیز درک می‌کنیم و دولت که یک کارفرمای بزرگ است باید ورود کند و در قالب معافیت بیمه‌ای و مالیاتی به دستمزد کارگر کمک کند. سهم دستمزد ما غالباً با توجه به تحقیقات 7 درصد از کالای تمام شده است در حالی که کشورهای توسعه یافته تا 40 درصد است و عملاً اینقدر قدرت چانه‌زنی دارند.
سهرابی بیان کرد: سفره کارگران کوچک‌تر شده و عملاً از سال گذشته تا امسال 3.5 درصد کوچک‌تر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار