مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد:
 مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد گفت: مجوزی درخصوص محل هایی برای آتش بازی چهارشنبه آخر سال صادر نشده است.
کد خبر: ۵۷۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷ 11 March 2018

به گزارش تابناک رضوی، آتشپاد حسن جعفری ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان آتش نشانی مشهد برگزار شد اظهار کرد: نگاه مردم و مسئولان به حوزه ایمنی و بحث های حمایتی در سال های اخیر بیشتر شده است.


وی افزود: سازمان آتش نشانی مشهد همچون سایر دستگاه های خدمت رسان از یک ماه قبل برای ارائه خدمت به زائران در روزهای پایانی سال آماده  است. اقدامات تعاملی سال به سال بیشتر شده و یکی از موضوعات استقبال بهار بحث چهارشنبه آخر سال است.


مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد با بیان اینکه برخی اقدامات هنجار شکنان باعث شده حلاوت پایان سال به کام مردم تلخ شود گفت: بیشترین آسیب به کودکان و نوجوانان و افراد سال خورده وارد می شود و تلاش هایی که در این سال ها صورت گرفته اثربخشی را افزایش داده، همچنین مردم اگر مراسمی برگزار می کنند به دور از وقوع حوادث جاری باشد. تاکنون برای تعیین محل هایی برای چهارشنبه آخر سال مجوزی صادر نشده است و تمامی ترقه ها از دید ما غیر مجاز هستند و هیچ ترقه ای ایمن نیست.


وی ابراز کرد: در این راستا سازمان آتش نشانی از آمادگی صد درصدی برخوردار است و حدود ۴۸ ایستگاه فعالی که داریم آمادگی کامل دارند و پیش بینی این مهم را کرده ایم که در ۴۰ نقطه از مشهد به صورت سیار ماشین آتش نشانی مستقر شوند. مدنظر ما این نیست که از مراسم شهروندان جلوگیری کنیم اما همکاران از آمادگی کامل برخوردار هستند و هماهنگی هایی با دستگاه های قضایی و انتظامی نیز صورت گرفته است.


انجام هزار و ۵۰۰ عملیات در مشهد
جعفری بیان کرد: در سال جاری حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ عملیات در مشهد داشتیم که حدود ۴۳ درصد حریق و ۵۷ درصد حادثه بوده است و نسبت به سال گذشته ۱.۹ دهم درصد کاهش و ۹۳ مورد فوتی در این عملیات داشتیم. ۸۱۸ نفر مصدومین و نجات یافتگان ۸ هزار و ۳۲۵ نفر بوده اند که در مجموع ۷.۳ دهم افزایش نسبت به سال گذشته داشته ایم.


وی ادامه داد: ۴ دقیقه و ۱۲ ثانیه زمان رسیدن به حریق ما است و بیشترین عملیات را در منطقه ۲ شهرداری داشتیم و ۲۰ درصد از حریق های  مشهد مربوط به این منطقه است و بالاترین حادثه شهری در منطقه ۲ و ۹ که معادل ۳۲ درصد است در این دو منطقه رخ داده است. ۷۲ ماموریت گاز گرفتگی در سال ۹۶ داشتیم که ۷ نفر فوتی و ۳ نفر مصدوم شدند و نسبت به سال گذشته ۴ و نیم درصد رشد داشته ایم.


مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد تاکید کرد: در بخش آموزش های شهروندی فعالیت های خوبی داشته ایم. سازمان آتش نشانی مشهد حدود ۸۳۰ هزار نفر ساعت، آمورش ارائه داده و در حوزه پیشگیرانه اقدامات بهتری صورت گرفته است‌. ۱۵ هزار و ۱۹۰ بازدید پیشگیرانه انجام شده که ۴۷ درصد افرایش نسبت به سال قبل بوده و بیشتر در حوزه صنفی بوده است. همچنین در ۹۵۰ مدرسه کلاس های آموزشی را برگزار کردیم و حدود ۲۶۶ هزار و ۴۴ نفر ساعت نفر آموزش ارائه شده است.


وی با اشاره به اینکه از طریق حوزه دادستانی و شهردار مسئولیت مدیریت بحران به شهرداران مناطق شهرداری ها واگذار شده است افزود: محدودیت های بودجه ای داریم و یک دستگاه بالابر ۵۶ متری خریداری کرده ایم که مورد بهره برداری قرار گرفته و دو دستگاه بالابر ۷۲ متری نیز خریداری کردیم و این نیز چندی بعد مورد بهره برداری قرار می گیرد و بیش از ۱۵ هزار قلم تجهیزات امداد و اطفا که بیش از ۹۵ درصد تجهیزات روز دنیا است را در اختیار داریم.
جعفری ادامه داد: از ابتدای سال، ۶۱۲ هزار تماس با سازمان آتش نشانی صورت گرفته که ۸۷ درصد مزاحمی و غیر مرتبط است و ۳.۶ دهم درصد منجر به عملیات شده و ۱۰ درصد مشاوره ای بوده و علی رغم تمام تاکیدات آمار مزاحمین سازمان بالا است.‌


وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۳ مورد عملیات در شب چهارشنبه سوری صورت گرفت گفت: امسال در ایام عید بنا نیست زائری را مدارس اسکان دهند. در گذشته این موضوع به صورت آزاد بود و برخی دستگاه ها مانند علوم پزشکی و مدارس و ادارات مختلف از گرفتن مجوزهای این چنینی مستثنا شدند و به همین دلیل است که نمی توانیم نظارت خوبی برای مدارس داشته باشیم.


مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد تاکید کرد: تمامی مدارس را بازدید کردیم و نواقص را به مدیرکل آموزش و پرورش ابلاغ کرده ایم. تلاش کرده اند در حد مقدورات و نصب کپسول های آتش نشانی اقداماتی انجام دهند اما هنوز به طور قطع به تفاهمی با آموزش و پرورش نرسیده ایم.


وی با اشاره به نیروهای فعال سازمان آتش نشانی گفت: هزار و ۲۶۳ نفر نیرو داریم که ۱۱۱ نفر بخش خصوصی هستند و ۶ نفر نیروی خانم در دبیرخانه که هیچ کدام رسمی نشده اند و تعدادی خانم آتش نشان داوطلب داریم که حدود ۸۸ نفرند و تاکنون نتوانستیم برای خانم های آتش نشان ضوابطی را اخذ کنیم. ۶۹ نفر به عنوان نیروی شرکتی و بقیه شرایط استخدامی شان را طی کرده اند. دو هزار و ۶۱۲ نفر ساختار تشکیلاتی ما است و به همین نسبت در آینده نیاز داریم.


جعفری تصریح کرد: امسال در حوزه نظارتی پیشنهاد بودجه ۹ میلیارد تومان پیش بینی درآمد نظارتی داشتیم و ۶۰ درصد از این مبلغ برای خرید تجهیزات و ۴۰ درصد در حوزه جاری سازمانی هزینه می شود.


 معرفی ۱۸۲ پروژه خطرساز  مشهد به دادستانی
وی با بیان اینکه حدود ۱۸۲ پروژه خطرساز  مشهد را به دادستانی معرفی کرده ایم و از طریق دادستانی اخطاریه پلمپ صادر شده است گفت: از این تعداد به جز ۴۷ پروژه که در حال ساخت هستند و متوقف شدند، مابقی مراجعه کرده و مراحل رفع خطر را طی می کنند.


مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد ابراز کرد: بودجه سال گذشته حدود ۱۲۲ میلیارد بوده که حدود ۱۲۰ میلیارد تصویب و تخصیص یافته و سال آینده ۱۳۳ میلیارد برای ما قطعی است.


وی خاطرنشان کرد: در طرح استقبال از بهار بافت پیرامونی اطراف حرم را مورد توجه قرار می دهیم زیرا بافت جمعیتی در آن محدوده است و حداقل ۱۵ دستگاه ماشین آتش نشانی به صورت ۴ لایه استقراری پیش بینی شده که این تعداد به جز سازمان های آتش نشانی اطراف آنجا است ‌و تمامی همکاران در آمادگی صددرصدی هستند.


جعفری تاکید کرد: برای ورود رهبر معظم انقلاب به مشهد پیش بینی های خاصی صورت گرفته و برنامه ریزی شده که آتش نشانان مستقر شوند و حتی در داخل اماکن متبرکه مستقر شوند. همه ساله مکانی که به طور خاص ورود می کنیم مراکز اقامتی شهر است و بیش از ۲ هزار خانه مسافر داریم که غالبا ایمنی لازم را ندارند و هماهنگی با حوزه زیارت استانداری انجام داده ایم و ما مجاب کرده ایم که کپسول آتش نشانی داشته باشند منتها خیلی از اقدامات ما به صورت مرحله ای است و هماهنگی با مدیرکل گردشگری داشتیم و حوزه های استقرار مسافر به سازمان ما ارجاع داده می شود.


وی تصریح کرد: در  مشهد تنها کمپ رسمی غدیر است و معمولا در سال حداقل ۵ ماه نیرو مستقر در این کمپ داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار