مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون شرایط بحرانی در بحث خون و فرآورده‌های خونی داریم و این کمبود نباید با حوادث چهارشنبه سوری تشدید شود.
کد خبر: ۵۷۷۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ 10 March 2018

به گزارش تابناک : سیدحمیدرضا اسلامی ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه در روزهای اخیر با کاهش شدید ذخایر خونی در برخی از استان‌ها همچون خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌ها مواجه هستیم اظهار کرد: با وجود کاهش ذخایر خونی استان ارسال خون‌های اهدایی از مشهد به زاهدان را داریم تا عمل‌های جراحی با مشکل همراه نباشد و تمامی تلاش مجموعه انتقال خون کشور و استان این است که یک مورد عدم انجام عمل را به دلیل عدم خون و فرآورده‌های خونی نداشته باشیم.

وی به نیاز خونی بالای استان در ماه پایانی سال اشاره کرد و افزود: اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در طول سال امر خون‌رسانی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان را برعهده دارد ودر اسفند ماه اوج  تصادفات، زایمان و دیگر عمل‌ها را داریم و بیشترین عمل‌ها مربوط به تصادفات رانندگی بوده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اجرای کمپین  سرخی من از تو در شب چهارشنبه آخر سال، بیان کرد: همه ساله پویش مردمی سرخی من از تو در شب چهارشنبه‌سوری در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا می‌شود تا به جای مشاهده حوادث تلخ و جبران ناپذیر در آستانه سال نو امر اهدای خون را ترویج دهیم .
وی اضافه کرد: هم‌اکنون شرایط بحرانی در بحث خون و فرآورده‌های خونی داریم و جای آن نیست که با حوادث چهارشنبه‌سوری افزایش بحران کنونی را داشته باشیم

اسلامی با تاکید بر اینکه ۵۲ درصد خون تامینی بیمارستان توسط اهداکنندگان مستمری بوده که سالی ۳ تا ۴ نوبت اهدای خون دارند، گفت: ارزش این گروه به دلیل دسترسی نزدیک، داشتن خون سالم‌تر، درصد آلودگی‌های کمتر خونی و احساس مسئولیت بیشتر در مشارکت‌های اجتماعی از اهداکنندگان معمولی بیشتر است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت ذخایر خونی به نسبت حجم مصرف بالای استان خوب نیست و در ستان خون مورد نیاز ۵۹ بیمارستان و مرکز درمانی را تامین می‌کنیم و سالانه ۵۷ تا ۶۰ هزار خون مورد نیاز پیش‌بینی شده در حالی که بیش از ۳۰۰ هزار کیسه خون مصرفی داشتیم و در ۹ ماهه نخست امسال افزایش ۳ درصدی مصرف خون را به نسبت مشابه سال قبل داشته‌ایم.

وی ضمن انتقاد از بی‌مهری‌های صورت گرفته به سازمان انتقال خون و ادارات تابعه استانی و شهرستانی، تاکید کرد: خراسان رضوی در بحث اعمال جراحی پیشرفت بوده و ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی ایجاد شده، اما یک گام مثبت برای انتقال خون برداشته نشده است و مشکلات بودجه‌ای به نحوی پیش رفته که مطالبات و حق‌ ماموریت مسئولان و پرسنل این مجموعه از ابتدای سال پرداخت نشده است و حداکثر زمان پرداختی در ۱۲ ماه امسال ۲ ماه بوده است و نیازمند توجه ویژه مسئولان در بحث بودجه هستیم.

اسلامی افزود: در میان بیمارستان‌ها و مراکز استات بیمارستان امام رضا(ع) با بیش از ۶۰ هزار کیسه، بیمارستان قائم با بیش از ۴۰ هزار کیسه و بیمارستان رضوی با بیش از ۲۰ کیسه بیشترین میزان خون‌های مصرفی استان را داشته‌اند.

وی بیان کرد: سردخانه این مجموعه دچار مشکلات فراوان به دلیل قدیمی بودن آن است که برای به‌روز رسانی آن نیازمند اختصاص اعتبار لازم هستیم و در آخرین حادثه نگران از بین رفتن ۲۵ هزار کیسه خون و فرآورده‌ خونی بودیم و در میان گروه‌های خونی بیشتر نیازمند A- ،-B و -AB  هستیم و این نگرانی در دیگر گروه‌های خونی کمتر است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی اضافه کرد: حداکثر زمان ماندگاری خون ۳۵ روز، پلاکت ۳ روز و پلاسما ۲ سال بوده است و خراسان رضوی همه ساله جزو ۳ استان برتر کشور در بحث‌های خون‌گیری و خون‌رسانی بوده است و میزان استقبال مردم در استان داریم و از مجموع مراجعه‌کنندگان ۷۵ درصد موفق به اهدای خون می‌شوند و ۲۵ درصد دیگر هم به دلیل شرایطی که دارند از دادن خون معاف می‌شوند.

 

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار