کد خبر: ۵۷۶۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴ 08 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم آنلاین از درب جنوبی که وارد نمایشگاه بین‌المللی تهران شوی، گویی وارد دنیایی دیگر شده‌ای؛ دنیایی پر از آوا و نوا و موسیقی . از گروه‌های محلی و آیینی خراسان‌های سه گانه گرفته، تا استان‌های قم، گیلان، مازندران، کرمانشاه، کردستان و سیستان و بلوچستان و... همگی با شکل و شمایل و پوشش محلی و سنتی و البته رنگارنگ و چشم‌نواز، با موسیقی‌های جان‌دار و دلنشین و اجراهای دلچسب به استقبالت می‌آیند؛ همه این دنیای شاد، فقط ورودی نمایشگاه توانمندی‌های عشایر و روستاییان ایران است؛ درون سالن‌های روستایی و عشایری محصولات غنی، متنوع و رنگارنگ دیگری است که فقط باید رفت و تماشا کرد؛ گرچه فرصت تماشا کوتاه است و این نمایشگاه جذاب فقط تا فردا (18 اسفند) میزبان مردم فرهنگ دوست ایران خواهد بود. سومین نمایشگاه توانمندی‌های عشایر و روستاییان ایران از روز سه‌شنبه جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران گشایش یافته؛ پر از رنگ، پر از ساز و آواز و موسیقی، پر از شور و نشاط و پر از تصاویر چشم نواز از تمام داشته‌های فرهنگی، آیینی، بومی، گردشگری، محصولات و فرآوری‌های کشاورزی و صنایع‌دستی روستاهای 430‌شهرستان سراسر کشور که چون عصاره‌ای فشرده، یکجا و در چند سالن نمایشگاه به نمایش درآمده است. اینجا می‌توان جامعه محلی و روستایی ایران را با تمام زیبایی‌ها و ظرفیت‌های بومی، آیینی، کشاورزی و گردشگری و با جذابیت‌های قومی، زبانی، فرهنگی و تاریخی اش یکجا و البته در ابعادی کوچک به تماشا نشست. هم فال است و هم تماشا. هم می‌شود زیبایی‌های بصری و شنیداری‌اش را دید و شنید و لذت برد و هم با دستی پر از کالاها و محصولات و صنایع روستایی به خانه برگشت و با این خرید، هم عطر روستاها را به خانه برد و با آن سرشار از حس زندگی شد و هم به اقتصاد روستاییان و عشایر کشور کمک کرد.
نادر زیدان لو، تولیدکننده انواع لباس‌های محلی، کیف، کوله و... با بافت‌های ظریف و منحصربه‌فرد است و از روستای سنگ دیوار کلات خراسان‌شمالی به نمایشگاه آمده است. زیدان لو که دهیار روستاست با جمعی از زنان و مردان هنرمند در نمایشگاه حاضر شده که به‌طور زنده کار بافت و هنرنمایی خود را به اجرا گذاشته‌اند. همه امید او و دوستانش به امروز و فرداست که مردم پایتخت در فرصت تعطیلات آخر هفته خود به نمایشگاه بیایند و آنها هم فروشی داشته باشند.
رقیه تقی‌زاده هم از روستای نوگان شهرستان آذرشهر آذربایجان‌شرقی به نمایشگاه آمده است. تولیداتی ارگانیک چون انواع عرقیات و عناب و پودر سنجد را عرضه می‌کنند و تاکنون از فروش رضایت چندانی نداشته است.
مهدی دهقان، دهیار روستای سرد طرزجان تفت یزد هم همراه همسرش غرفه‌ای کوچک در فضای استان یزد گرفته‌اند. روستاهای استان یزد در فضایی بزرگ و با دستی پر از آیین‌های محلی چون گروه‌های آواز و شاهنامه‌خوانی،محصولات کشاورزی و باغی و صنایع دستی خاص این استان به پایتخت آمده اند و جلیل بیژنی، مسئول غرفه یزد و رئیس دفتر امور روستایی استاندار به جام‌جم می‌گوید که نمایشگاه به لحاظ معرفی روستاها و فرهنگ و آیین‌های آنها توانمند بوده و امسال رنگ و لعابش از هر سال بیشتر و تا این لحظه فروش هم بد نبوده است.
خوشبختانه فضای نمایشگاه کاملا رایگان در اختیار روستاییان و عشایر کشورمان قرار گرفته و درصورت استقبال مردم پایتخت از نمایشگاه می‌تواند سهم مهمی در رونق اقتصادی این جوامع محلی داشته باشد.
نمایشگاهی برای توسعه اقتصادی روستایی
ناصر زرگر، قائم مقام توسعه روستایی ریاست جمهوری و معاون برنامه ریزی هم در نمایشگاه حاضر بود. زرگر پیش از آن که درخصوص اهداف نمایشگاه و دلیل برگزاری اش برای ما توضیح دهد، می‌گوید: یک تفاوت اساسی بین جامعه روستایی کشور ما و کشورهای صنعتی وجود دارد و آن، این که در کشورهای اروپایی و صنعتی، کل زنجیره اقتصادی از تولید گرفته تا تحقیقات علمی پژوهشی، فرآوری و بسته‌بندی و فروش و صادرات در خود روستاها صورت می‌گیرد و این روستاها مالیات داده و مثل یک بنگاه اقتصادی نوین عمل کرده و با شرکت‌های بزرگ رقابت می‌کنند، درحالی که در کشور ما چنین نیست و فقط تولید آن هم به‌صورت کاملا سنتی در روستاها انجام می‌شود و سایر بخش‌ها مثل بسته‌بندی، فرآوری، بخش‌های علمی و پژوهشی و فروش و صادرات در شهرها شکل گرفته و روستاییان حتی کود و سم و بذر خود را از شهری‌ها می‌خرند.
به گفته زرگر، این شرایط در روستاهای ایران باعث شده درآمد جوامع روستایی ما پایین آمده و به تبع آن کیفیت زندگی در بخش‌های تغذیه، بهداشت و درمان، آموزش و ... هم کاهش پیدا کند و دچار یک عدم توازن بین جوامع روستایی و شهری در حوزه‌های ادراکی مهارتی علمی و تخصصی که پایه توسعه هستند، در روستاها شود؛ امری که باعث شده امروزه حدود 11 میلیون نفر حاشیه نشین داشته باشیم.
قائم‌مقام توسعه روستایی ریاست‌جمهوری و معاون برنامه‌ریزی می‌گوید همه اینها باعث شد دولت تدبیر و امید در دوره یازدهم و دوازدهم تصمیم به تغییر شرایط زندگی و اقتصاد روستایی گرفته و برنامه‌های مهمی را در این خصوص اجرایی کند.
زرگر یکی از این برنامه‌ها را برپایی نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر دانسته و درخصوص آن می‌گوید: نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر که امسال برای سومین سال متوالی برگزار می‌شود، در فضایی به وسعت 50 هزار مترمربع دایر شده و می‌توان مدعی شد که در کل قاره آسیا منحصربه‌فرد است، زیرا هیچ نمایشگاه تخصصی روستایی با این ابعاد در هیچ کشور دیگری تاکنون برپا نشده است.
وی درخصوص ظرفیت‌های نمایشگاه هم می‌گوید: صد گروه موسیقی در اینجا حضور دارند و برنامه اجرا می‌کنند. مدل‌هایی از خانه تمام اقوام ایرانی در این نمایشگاه ساخته شده و در معرض دید قرار گرفته است. حدود 90 استارت آپ روستایی برای اولین‌بار در نمایشگاه شرکت کرده‌اند که وظیفه‌شان تلفیق سنت با مدرنیته است. بخش‌های کتاب و فیلم و عکس و بخش کودکان و صنایع دستی و شرکت‌های دانش‌بنیان روستایی و معرفی روستاهای گردشگری هم از دیگر بخش‌های نمایشگاه است.
زرگر به سرمایه‌های ناملموس روستاهای ایران چون ورزش‌های بومی، موسیقی، پوشش محلی و معماری هم اشاره و تاکید می‌کند معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری برای احیا و معرفی این سرمایه‌ها و تبدیل آنها به فرصت‌های اقتصادی هم برنامه‌های زیادی دارد که بخشی از آنها در همین نمایشگاه دنبال می‌شود، کما این‌که با دعوت از سفرای صد کشور و دفاتر آژانس‌های مسافرتی و گردشگری به نمایشگاه، زمینه معرفی این سرمایه‌ها به اقصی نقاط دنیا و اقتصادی شدن آنها را فراهم کرده‌ایم. به‌عنوان مثال در همین راستا سال گذشته 15 گروه موسیقی فقط از سیستان و بلوچستان به نمایشگاه آمدند که چهار گروه از آن 15 گروه توانستند توجه کشورهای اروپایی را به خود جلب کرده و با آنها قراردادهایی برای اجرای برنامه در اروپا ببندند و به این کشورها سفر کنند. سایت دیجی روستا با هدف فروش محصولات روستاها نیز در نمایشگاه سال گذشته شکل و رونق گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار