معاون شهردار مشهد مطرح کرد
معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد گفت: به مناسبت هفته درختکاری، ۱۹۰ هزار اصله درخت در ۴۰ نقطه سطح شهر به‌صورت رایگان بین شهروندان مشهدی توزیع می‌شود.
کد خبر: ۵۷۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵ 25 February 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ خلیل‌الله کاظمی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسب هفته درختکاری برگزار شد، اظهار کرد: امسال به مناسبت هفته درختکاری برنامه‌ریزی ویژه‌تری را با مشارکت بیشتر شهروندان تدارک دیده‌ایم.


معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهردار مشهد با بیان اینکه بالغ بر ۱۹۰ هزار اصله درخت در ۴۰ نقطه سطح شهر به‌صورت رایگان به شهروندان ارائه می‌شود، ادامه داد: این ایستگاه‌ها از 8 اسفندماه در ۱۳ منطقه شهرداری برپا شده و شهروندان می‌توانند با مراجعه ‌به آنها نسبت به تحویل رایگان درخت اقدام کنند.
وی با اشاره به افزایش گروه‌های هدف نسبت به سال گذشته، ادامه داد: در طول این هفته، هر روز با مشارکت یکی از اقشار از جمله اصناف، دانش‌آموزان، خانواده شهدا، بسیجیان، ورزشکاران، سازمان‌های خیریه و مردم‌نهاد در سطح شهر، درختکاری انجام می‌شود.


کاظمی با بیان اینکه بیشترین حجم درختکاری ۱۵ اسفندماه در ارتفاعات آبشار واقع در بولوار نماز انجام می‌شود، افزود: در این روز، 5 مکان در ارتفاعات برای کاشت نهال توسط شهروندانی که به نام متولدین جدید، متوفیان و افرادی که تازه ازدواج کرده‌اند، دانشجویان، ‌ورزشکاران، دانش‌آموزان، بانوان و سمن‌ها در نظر گرفته شده است.


وی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری 383 هکتار به فضای سبز تحت تملک شهرداری افزوده می‌شود، گفت: با این افزایش، فضای سبز تحت تملک شهرداری به 2740 هکتار می‌رسد و سرانه حدود ۱۵ مترمربع تا پایان سال محقق می‌شود، همچنین تعداد پارک‌های محلی ما نیز به ۵۹۵ پارک افزایش می‌یابد.


معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهردار مشهد در ادامه با تأکید بر حضور شهروندان به‌ویژه در کمربند جنوبی و ارتفاعات جنوب شهر، یادآور شد: به منظور استفاده مناسب‌تر شهروندان، نقاطی از کمربند سبز که ظرفیت کاشت درختان مثمر را داشته باشد، درختکاری انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه گونه‌هایی چون سماغ، سنجد، توت، اناب، زرشک، انگور و بادام در این محل‌ها کاشت می‌شود، متذکر شد: البته به موازات این اقدامات، تأمین پساب برای فضای سبز شهری به‌ویژه ارتفاعات جنوبی و درختکاری‌ها نیز مورد توجه بوده است.


کاظمی افزود: عملیات اجرایی دو تصفیه‌خانه که با مشارکت بخش خصوصی در منطقه سیدی انجام شده است، آغاز شده و در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.


وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی و خاکبرداری تصفیه‌خانه 40بازه نیز آغاز شده، ابراز کرد: این تصفیه‌خانه تا پایان سال 97 یا ابتدای سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد، 13 تصفیه‌خانه دیگر بخش خصوصی نیز در مرحله مطالعات اولیه ‌قرار دارد که توسط مشاوران داخلی و خارجی درحال انجام است و طبق توافق صورت‌گرفته با سرمایه‌گذار، هرسال دو تصفیه‌خانه را به شبکه آبیاری فضای سبز اضافه می‌کنیم.


معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه در مجموع، ۱۵ تصفیه‌خانه به مساحت 13.5 مترمکعب آب بالغ بر ۶0 درصد از فضای سبز ما را تأمین می‌کند، افزود: احداث تصفیه‌خانه‌های محلی برای اولین بار در کشور در مشهد صورت گرفته است.


وی با اشاره به میزان پیشروی طرح جداسازی شبکه آب شرب از آب خام، اظهار کرد: درحال حاضر، بالغ بر ۱۳۴ کیلومتر جداسازی شبکه اجرایی شده است، این عملا به ما این امکان را می‌دهد که پساب تصفیه‌خانه‌ها را به این خطوط جداسازی متصل کرده و امکان استفاده از این آب را هم داشته باشیم.


کاظمی ضمن بیان اینکه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای این تصفیه‌خانه‌ها توسط بخش خصوصی هزینه شده است، گفت: توسعه درختکاری در خیابان‌های فرعی، جلوی منازل شهروندان و توسعه فضای سبز در داخل ادارات و سازمان‌ها از دیگر رویکردها است.


وی با اشاره به تغییرکاربری باغات سطح شهر، بیان کرد: خوشبختانه تمامی باغات سطح شهر به عنوان نقاط تثبیت شده، ثبت و ضبط شده است و هیچ‌کس امکان تغییرکاربری این باغات را ندارد، بیشترین حجم این باغات هم متعلق به آستان قدس رضوی بوده که با نگاه بسیارجامع تولیت آستان قدس رضوی با هرگونه تغییرکاربری باغات مخالفت شده است.


کاظمی با اشاره به احیای تونل سبز مشهد، اظهار کرد: بخشی از این درخت‌ها آفت‌ زده و پوشش برخی نقاط نیز از بین رفته بود، با مکانیزمی که با آستان قدس رضوی به آن رسیدیم، این درختان را جمع‌آوری کرده و امروز احیای تونل سبز کم کم دارد خود را نشان می‌دهد، این رویکرد را برای تعدادی از باغات آستان نیز در دستور کار قرار دادیم و‌ امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های موجود بتوانیم درراستای تقویت ریه‌های شهر و باغات گام برداریم.


وی در ادامه با اشاره به اینکه سالانه ۱۷۶ میلیارد تومان برای نگه‌داری فضای سبز هزینه می‌شود، اظهار کرد: بیشترین فضای سبز ما با احتساب کمربند سبز در منطقه ۹ و ۷ و کمترین آن در منطقه ۳ و ثامن قرار دارد.


معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهردار مشهد همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص کشف‌رود، اشاره کرد: در ۱۵۸۰ هکتار حاشیه کال کشف‌رود احداث تعدادی پارک موضوعی پیش‌بینی شده که فضای بسیارمناسب تفریحی و گردشگری به شمار می‌رود، این طرح اکنون در مرحله مطالعات قرار دارد و زمین‌های آن هنوز تملک نشده است.


وی دررابطه با استفاده از گونه‌های گیاهی کم‌مصرف در فضای سبز شهر مشهد، یادآور شد: براین اساس، قراردادی به ارزش 550 میلیون تومان با منابع طبیعی و بخش خصوصی منعقد شده و  قرار است 200 هزار اصله که حدود 20 گونه را دربرمی‌گیرد از این محل تأمین شود.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار