مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: بارش های باران که از روزهای میانی هفته جاری در این استان آغاز شده، امیدبخش بوده و شاخص های کمبود شدید بارندگی در این استان را تا حدودی تعدیل کرده است.
کد خبر: ۵۶۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ 22 February 2018

به گزارش تابناک : محسن عراقی زاده روز پنجشنبه افزود: از ابتدای سال زراعی تاکنون 26 میلی متر باران در استان خراسان رضوی باریده است که نسبت به دوره آماری 74 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 78 درصد کاهش داشته است.
وی بیان کرد: به دنبال بارش های اخیر میانگین بارندگی در خراسان رضوی به میزان هفت درصد نسبت به ابتدای هفته جاری بهبود یافته است. 
وی با اشاره به ثبت 22 میلی متر بارندگی در شهر مشهد در روزهای اخیر گفت: میانگین بارندگی مشهد از ابتدای سال زارعی جاری تاکنون نسبت به دوره آماری 70 درصد کاهش دارد و حال آنکه قبل از بارندگی های اخیر با کاهش 90 درصدی بارندگی مواجه بود.
وی اظهار کرد: در این بازه زمانی حدود 33 میلی متر باران در مشهد باریده در شرایطی که بارندگی این شهر طی دوره آماری بلندمدت همین مقطع 108 میلی متر بوده است.
عراقی زاده خاطرنشان کرد: با این حال همچنان در سال زراعی جاری میانگین بارندگی در همه شهرستان های خراسان رضوی نسبت به دوره آماری کاهش داشته که بیشترین کاهش با 95 درصد مربوط به شهرستان سبزوار بوده است.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه پیش بینی وقوع بارندگی های مطلوب برف و باران برای استان در روزهای آینده را داریم و با روندی که پیش می رود امیدواریم که جبران بخش قابل توجهی از کاهش بارندگی ها را در روزهای باقی مانده از زمستان داشته باشیم.
استان خراسان رضوی دارای اقلیم خشک و نیمه خشک و میانگین بارندگی آن کمتر از کشور است به طوری که میانگین سالانه بارندگی در کشور حدود 250 میلیمتر و در این استان کمتر از 210 میلیمتر است.
363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند. حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی خراسان رضوی هشت میلیون تن است. سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت 83 نوع محصول می رود. 900 هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هکتار باغ است. بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار