دومین همایش بین المللی نوروژنتیک و دهمین همایش ملی نوروژنتیک، چهارشنبه با حضور متخصصان داخلی و خارجی به مدت سه روز در برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد.
کد خبر: ۵۶۹۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲ 21 February 2018

به گزارش تابناک : رئیس انجمن نوروژنتیک ایران در این همایش در خصوص علم ژنتیک در ایران باستان اظهار کرد: نیاکان ما از گذشته های دور به مساله انتقال ارثی صفات زن و مرد به جنین اعتقاد داشتند که این افتخارانگیز است.
محمدحسن کریمی نژاد با بیان اینکه در ایران باستان اعتقاد بر این بود که جنین و فرزند حاصل صفات و خصوصیاتی از پدر و مادر است، افزود: این در حالی است که در تمام دنیای غرب به خصوص یونان اعتقادشان متفاوت بود و بقراط معتقد بود فقط خصوصیات پدر به جنین منتقل می شود و زنان نقشی در انتقال صفات ندارند.
وی ادامه داد: زرتشت پیامبر در سه هزار و 738 سال پیش حقوق همه افراد بشر اعم از زن و مرد را یکسان می داند و داریوش کبیر نیز 2 هزار و 600 سال قبل در منشور حقوق بشر تدوینی خود همه انسانها را در سراسر گیتی یکسان و بردگی را ممنوع نمود.
وی بیان کرد: بانو آرتمیس اولین دریاسالار دنیا نیز 2 هزار و 400 سال قبل فرماندهی نیروی دریایی خشایارشاه در جنگ ایران و یونان را برعهده داشت که بیانگر این است که زنان در ایران قدیم از حق برابر برخوردار بودند و تفاوتی بین زن و مرد وجود نداشت.
وی گفت: علم ژنتیک امروزه نیز دریافته که جنین حاصل وارثت از زن و مرد است و صفات مادر و پدر به فرزند منتقل می شود.
دبیر علمی این همایش نیز در مراسم افتتاحیه اظهار کرد: 234 مقاله علمی در حوزه ژنتیک و نوروژنتیک به این همایش ارسال شد که 229 مقاله پذیرفته و به صورت سخنرانی و پوستر ارائه می شود.
مرتضی سعیدی افزود: در این همایش سه روزه با حضور متخصصان داخلی و خارجی علم نوروژنتیک اساس بیماریهای ژنتیکی در کودکان و تازه های نوروژنتیک مورد بحث قرار می گیرد.
وی ادامه داد: این همایش با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی مشهد، انجمن نوروژنتیک ایران و خراسان برنامه ریزی شده است.
نوروژنتیک علمی متشکل از دو رشته نورولوژی و ژنتیک است. بسیاری از بیماری‌های نوروژنتیکی می‌توانند پایه ژنتیکی داشته باشند، برخی از بیماریها مانند متابولیک عصبی ارثی، نوروماسکولار، صرع و ام اس از جمله بیماری‌هایی هستند که منشاء ژنتیکی دارند. 
نخستین انجمن نوروژنتیک جهان را پزشکان و دانشمندان آلمانی در سال 1994 از اجتماع کلیه رشته هایی که با ژنتیک فیزیولوژی طبیعی و غیرطبیعی اعصاب سر و کار دارد، تشکیل داده و تاسیس کردند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار