فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: حدود ۱۰ هزار واحد تعمیر شده‌اند که در این واحدها حمام و سرویس‌های بهداشتی سالم است. برخی مردم روز را در این واحدها می‌گذرانند و به دلیل روابط قومی و عاطفی مردم، امکان استفاده دیگر افراد از این واحدها وجود دارد. به نظرم تا الان در حوزه شبکه بهداشت مورد خاصی مشاهده نشده و گزارشی نیز به ما نرسیده است که اوضاع بحرانی‌تر از وضعیت شهرهای غیر زلزله‌زده باشد، البته اگر شکل زندگی مردم به این صورت وارد فصل گرما شود، قطعا با مشکل مواجه خواهند شد.
کد خبر: ۵۶۸۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲ 20 February 2018

به گزارش تابناک : با گذشت بیش از سه ماه از زلزله کرمانشاه، مردم مناطق زلزله‌زده همچنان با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. بارندگی روزهای اخیر در این مناطق که موجب آبگرفتگی چادرها و کانکس‌ها شده‌است، باری بر دوش مردم مصیبت دیده است. علاوه بر این؛ بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایلنا و تماس‌های مکرر مردم این مناطق، شیوع شپش، بیماری‌های واگیر دار، مشکلات عفونی، سرمای سخت شب‌ها، مشکلات زنان بادار و افراد سالمند و کودکانی که در برخی روزها بدلیل سرما به مدرسه نمی‌روند، از دیگر مسائلی است که مردم زلزله‌زده هر روز با آن دست پنجه نرم می‌کنند، این در حالی است که فرماندار سرپل‌ذهاب در گفت‌وگو با ایلنا وجود مشکلات بهداشتی در مناطق را تکذیب کرده و اعلام می‌کند که تا به امروز هیچ کودکی در مناطق زلزله زده بدلیل سرما از رفتن به مدرسه خودداری نکرده است.

اکبر سنجابی(فرماندار سرپل‌ذهاب) در واکنش به اینکه نیمی از مردم زلزله‌زده همچنان در چادر زندگی می‌کنند، گفت: آنها بدلیل اینکه نیاز به پول داشتند از دریافت کانکس صرف‌نظر کرده و به جای آن ۵ میلیون تومان دریافت کرده‌اند!

4

وی افزود: در روزهای اخیر بارندگی‌های بسیار شدیدی را در مناطق زلزله‌زده داشته‌ایم و نزدیک به ۸۰ میلی‌متر بارندگی در این مناطق موجب بروز مشکلاتی برای مناطق زلزله‌زده شد.

فرماندار سرپلذهاب در پاسخ به این سوال که با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی چرا مسئولان باید با بارش باران غافلگیر شوند، گفت: با توجه به اینکه ۲۵ هزار خانوار در کانکس و چادر زندگی می‌کنند، قطعا مشکلات این چنینی بعد از بارش باران پیش خواهد آمد.

سنجابی در رابطه با بروز بیماری‌های واگیردار مثل شپش و بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده به دلیل عدم رسیدگی لازم به مردم بیان داشت: قرار نیست که همه خانوارهای سرپل ذهاب کانکس دریافت کنند، قرار بود که به خانواده‌های ساکن واحدهای تخریبی کانکس تحویل داده شود. در شهر سرپل ذهاب حدود پنج هزار واحد تخریبی داشتیم و در روستاها نیز تعداد این واحدها هفت هزار واحد گزارش شده است و به همه این افراد نیز کانکس تعلق گرفته است.

فرماندار سرپل‌ذهاب تصریح کرد: بخشی از مردم نیز کانکس نخواستند و پول کانکس‌ها را دریافت کردند که مبلغ آن پنج میلیون تومان بوده است.

وی افزود: از 5 هزار واحد تخریب شده، سه هزار و ۵۰۰ واحد پول کانکس‌ها را دریافت کردند. برخی از مردم اعلام کردند که ما به پول نیاز داریم و حاضر هستیم در ازای آن کانکس دریافت نکنیم و به همین خاطر این تعداد از دریافت کانکس صرف‌نظر کردند. این بحث که چه کسانی کانکس دریافت کردند و چه کسانی از دریافت آن صرف نظر کردند، یک ماه است که بسته شده است.

سنجابی افزود: حدود ۱۰ هزار واحد تعمیر شده‌اند که در این واحدها حمام و سرویس‌های بهداشتی سالم است. برخی مردم روز را در این واحدها می‌گذرانند و به دلیل روابط قومی و عاطفی مردم، امکان استفاده دیگر افراد از این واحدها وجود دارد. به نظرم تا الان در حوزه شبکه بهداشت مورد خاصی مشاهده نشده و گزارشی نیز به ما نرسیده است که اوضاع بحرانی‌تر از وضعیت شهرهای غیر زلزله‌زده باشد، البته اگر شکل زندگی مردم به این صورت وارد فصل گرما شود، قطعا با مشکل مواجه خواهند شد.

20333

سنجابی تاکید کرد: امیدواریم قبل از فرا رسیدن سال جدید ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زیر سقف‌های خود برگردند البته این شامل افرادی می‌شود که واحد آنها نیمه‌تخریب شده و با تعمیرات مشکل آنها حل می‌شود. زمانی که این افراد به خانه‌های خود بازگردند، خدمات‌دهی به واحدهایی که دچار تخریب شده‌اند، بهتر از سابق انجام خواهد شد.

فرماندار سرپل‌ذهاب در پاسخ به این سوال درباره وضعیت بهداشتی مناطق زلزله‌زده چه نظری دارید؟ بیان داشت: به نظر من نسبت به حادثه‌ای که در این مناطق پیش آمده است، اوضاع بد نیست.

وی در واکنش به این سوال که براساس مشاهدات عینی متوسط هر ۱۰ خانوار از یک سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند، آیا معنی آن، نبود بهداشت در مناطق زلزله‌زده نیست؟ گفت: این مساله را با بنیاد مسکن در میان بگذارید، چراکه وظیفه اسکان موقت تا دائم با بنیاد مسکن است و متولی نیز همین بنیاد است.

فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: مشکلاتی در مناطق زلزله‌زده وجود دارد، اما در پی رفع آن هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که براساس مشاهدات عینی برخی از کودکان بدلیل سرد بودن فضای مدارس به مدرسه نمی‌روند و مدارس در روزهای سرد تعطیل می‌شود، بیان داشت: من این مساله را تکذیب می‌کنم، شما مدت کوتاهی را در اینجا بودید، اما من فرماندار اینجا هستم و این موارد را مشاهده نکردم. این تصور شماست.

سنجابی در ادامه تاکید کرد که به دلیل مشکلات آب و هوایی و بارندگی خسته است و نمی‌تواند به دیگر سوالات پاسخ دهد.

ی

منبع : ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار