هر ایرانی از ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تا‌کنون سه میلیون و ۸۲۲ هزار تومان یارانه نقدی دریافت کرده است.
کد خبر: ۵۶۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ 17 February 2018

به گزارش تابناک : در حالی که طبق قانون پیش‌بینی می‌شد یارانه‌های نقدی عمری ۶۰ ماهه در اقتصاد ایران داشته باشند اما بهمن ۹۶ هشتاد و چهارمین ماهی بود که یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستاران خانوار واریز شد.

آن گونه که روند اتخاذ تصمیمات در مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد، پرداخت یارانه با همین کیفیت در سال آینده نیز تداوم خواهد داشت.

در دوره‌های گوناگون دولت، مجلس، کارشناسان و … انتقاداتی را نسبت به شیوه پرداخت یارانه طرح کرده‌اند اما هنوز تصمیمی قاطع در این خصوص گرفته نشده است.

دولت در قالب یارانه بودجه امسال خواستار کاهش بیش از سی میلیون نفری یارانه بگیران شده بود اما با این حال مجلس شورای اسلامی چنین پیشنهادی را نپذیرفت و همین امر زمینه را برای تداوم روند نادرست پرداخت یارانه هافراهم کرد.

در شرایط کنونی بیش از ۷۵ میلیون یارانه بگیر در فهرست کسانی که هر ماه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان از دولت دریافت می‌کنند، وجود دارد. به این ترتیب با احتساب پرداخت سه میلیون و ۸۲۲ هزار تومان یارانه به هر فرد، رقم کلی یارانه پرداختی از ۲۸۶ هزار و ۶۶۵ میلیارد تومان فراتر رفته است که رقمی بسیار قابل توجه را تشکیل می‌دهد.

برخی منتقدان دولت هنوز در حالی بر طبل حمایت از پرداخت یارانه نقدی می گوبند که اشتباه بودن سنگ بنای اول در پرداخت یارانه برای بسیاری آشکار شده است.

برنامه‌ریزی به صورتی بود که قانون هدفمندی یارانه ها را به قانونی برای پرداخت یارانه نقدی و نه اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران تقلیل داد. از سوی دیگر با جهش قیمت ارز بار دیگر یارانه‌ای پنهان در اقتصاد ایران شکل گرفت و نتیجه آن بود که در کنار یارانه نقدی، یارانه غیرنقدی نیز پرداخت می‌شود.

بسیاری خروج از شیوه کنونی پرداخت یارانه را برای اقتصاد ایران بسیار دشوار می‌دانند. حتی رئیس‌جمهور که در قالب لایحه بودجه با تغییراتی در گروه هدف دریافت کنندگان یارانه موافقت کرده بود، عوارض اجتماعی ناشی از قطع یارانه را مقدم بر عوارض سیاسی آن می‌دانست و همین امر حساسیت تصمیم گیری در این زمینه را بیش از پیش آشکار می‌کند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار