از ابتدای سال جاری صورت گرفت؛
مدیرکل امور اقتصادی دارایی خراسان رضوی گفت: جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱ درصد سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۵۷۲ میلیون دلار به تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی کشور رسیده است.
کد خبر: ۵۶۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴ 10 February 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ مهدی رمضانی طی گزارشی از عملکرد اداره کل متبوع خود در ابتدا در خصوص آخرین وضعیت درآمدهای عمومی استان اظهار کرد: مصوبه سال جاری ۳۲ هزار میلیارد ریال و مصوبه درآمد ۱۰ ماهه امسال ۲۷ هزار میلیارد ریال است که ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از آمدهای استان وصول شده و نسبت به درآمد مصوب ۲۰ درصد عدم تحقق و نسبت به وصول این مدت مشابه سال قبل ۴ درصد مازاد درآمد وجود دارد.


وی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد از درآمدهای استان از محل درآمدهای مالیاتی است، بیان کرد: در این قسمت نیز ۱۹ درصد آن توافق وجود دارد ولی از اولین سالی است که در بخش های مالیات های مستقیم که مهمترین آن مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی که بیشتر شامل موسسات مالی و اعتباری است، شش درصد منفی هستیم.


مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی درآمد های ملی استان در ۱۰ ماهه اول سال جاری ۶۶۱ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: درآمدهای ملی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۷ درصد رشد داشته است. 
رمضانی سهم درآمدی استان از درآمد کل کشور را ۳.۸ درصد اعلام و بیان کرد: بر اساس لایحه بودجه سال ۹۷ رشد درآمدهای مصوب استان نسبت به سال جاری ۶ درصد خواهد بود.


رمضانی در زمینه تامین مالی اظهار کرد: تامین مالی از محل تخصیص منابع بودجه عمرانی استان حدود ۴۵ درصد است که بخش زیادی از آن از محل اسناد خزانه اسلامی با بازه زمانی یک ساله و دوساله تامین شده است. 


وی بیان کرد: در شرایط کنونی بودجه عمومی پاسخگوی نیاز طرح های عظیم اقتصادی برنامه‌ریزی شده نیست و بایستی از روش‌های دیگر تامین مالی بهره برد. در این راستا در زمینه جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱ درصد سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۵۷۲ میلیون دلار به تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی کشور رسیده است.


رمضانی خاطرنشان کرد: این میزان ذکر شده تقریبا معادل کل میزان سرمایه گذاری تا قبل از سال ۹۶ (پایان ۹۵ ) بوده و رشد حدود ۳ برابری نسبت به سرمایه گذاری خارجی مصوب سال ۹۵ استان داشته است، البته تعداد ۱۵ طرح به ارزش ۱۱ میلیون دلار نیز در حال بررسی و اخذ مجوز از هیات مذکور است.


رمضانی در مورد زمینه های سرمایه‌گذاری در استان تصریح کرد: بیشترین سرمایه گذاری خارجی انجام شده از لحاظ تعداد طرح در زمینه صنعت و کارخانجات صنعتی بوده است، ولی از لحاظ رقم سرمایه گذاری حجم قابل توجهی از رقم مصوب سال به طرح‌های حوزه انرژی خصوصا تولید برق اختصاص یافته است. حوزه گردشگری و کشاورزی و خدمات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی بیشترین سرمایه گذاری انجام شده را از کشور افغانستان اعلام کرد و عنوان کرد: استان خراسان رضوی به دلیل همسایه بودن با کشور افغانستان و وجود فرهنگ، مذهب و زبان مشترک با اتباع این کشور همواره مورد توجه بسیاری از بازرگانان، تجار و فعالان اقتصادی کشور افغانستان بوده است، از این رو کشور افغانستان از لحاظ تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی رتبه نخست استان را دارد ولی با توجه به اینکه روند سرمایه گذاری خارجی اتباع افغانستان عمدتا تا سقف ۳ تا ۴ میلیون دلار است از لحاظ سرمایه گذاری کشورهای شرقی آسیا چین، کره جنوبی و کشورهای اروپایی نظیر آلمان رتبه های برتر را در استان به خود اختصاص داده‌اند.


رمضانی با اشاره به ظرفیت ارزشمند ایجاد شده در کشور در زمینه استفاده از فاینانس خارجی در مورد آخرین وضعیت طرح‌های پیشنهادی جهت تامین مالی خارجی خاطرنشان کرد: ضروری است که پروژه‌های زیرساختی بخش دولتی و پروژه‌های اولویت‌دار بخش خصوصی نیازمند فاینانس خارجی در استان شناسایی گردد.


وی همچنین تاکید کرد که پیگیری ویژه توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و تکمیل مدارک مورد نیاز جهت استفاده از فاینانس خارجی مورد انتظار ماست.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار