شهردار مشهد؛
میراث فرهنگی که فقط کارش ثبت ملی است و پس از ثبت اثر را رها می کند. موضوع تخریب مسجد صاحب الزمان مربوط به بازه زمانی فعالیت مدیریت شهری فعلی مشهد نیست. در دوره قبلی یکبار میراث فرهنگی این مسجد را به ثبت رسانده بود اما در پی شکایت شهرداری دادگاه حکم داده بود که این مسجد اثر ملی نیست.
کد خبر: ۵۵۵۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ 05 March 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ قاسم تقی زاده خامسی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران پیرامون موضوع تخریب اخیر مسجد تاریخی صاحب الزمان(عج) در مشهد افزود: مردم را باید از خرابه ها نجات داد. ما هم دنبال حفظ این آثار هستیم. سالهاست این آثار بلاتکلیف مانده اند چنانچه میراث فرهنگی برای حفظ و نگهداری اینها تلاش کند ما هم کمک می کنیم ولی انتظارمان این است که حداقل سازمان میراث فرهنگی شهرداری را در مقابل کارهایی که انجام داده و می دهد تحسین کند.


وی ادامه داد: میراث فرهنگی که فقط کارش ثبت ملی است و پس از ثبت اثر را رها می کند. موضوع تخریب مسجد صاحب الزمان مربوط به بازه زمانی فعالیت مدیریت شهری فعلی مشهد نیست. در دوره قبلی یکبار میراث فرهنگی این مسجد را به ثبت رسانده بود اما در پی شکایت شهرداری دادگاه حکم داده بود که این مسجد اثر ملی نیست.


شهردار مشهد گفت: در حکم تجدیدنظر نیز این رای تایید شد لذا شهرداری برای تخریب مسجد باید با اداره کل اوقاف به تفاهم می رسید که این تفاهم نیز انجام و مقرر شد شهرداری مشهد در مکان دیگری در همان محدوده مسجدی بنا کند.
وی افزود: بعد از حکم قانون نمی دانم این نظرات شخصی چیست که مطرح می شود. قانون حکم دادگاه است با این وجود به رغم اینکه آب انبار این مسجد نیز اثر ملی نیست ولی به شهردار منطقه ثامن گفتیم آب انبار را بازسازی کند تا بنای خوبی شود و برای استفاده مردم باشد.


تقی زاده ادامه داد: شهرداری قانون را اجرا می کند و غیر از قانون به هیچ چیز اعتقادی ندارد. گله مندم از اینکه شهرداری مشهد تاکنون چهار خانه قدیمی را با میلیاردها تومان هزینه در محدوده بافت اطراف حرم رضوی خریداری و بازسازی کرده ولی اداره کل میراث فرهنگی هیچ تشکر و حمایتی در این خصوص نداشته است.


وی در ادامه به موضوع تغییر معاونتهای شهرداری نیز اشاره و بیان کرد: فعلا بنای تغییر نداریم. به دنبال حفظ نیروهای خود شهرداری مشهد هستیم و تاکنون نیز 90 درصد انتصابها از نیروهای شهرداری فعلی و یا قبلی بوده اند.
مسجد معجردار با قدمت 184 سال در بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی واقع بود. مسجد و حوض معجردار یا همان مسجد صاحب الزمان(عج) اثری تاریخی مربوط به دوران صفوی بود که سال 1394 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود. این مسجد 24 دی ماه توسط شهرداری مشهد تخریب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار