رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مزیتها و مشکلات در تجارت این استان با جمهوری تاتارستان در فدراسیون روسیه به عنوان یکی از هدفهای جدید صادراتی بررسی و راهکارهای لازم در این خصوص اتخاذ شد.
کد خبر: ۵۵۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲ 21 January 2018

به گزارش تابناک : محمدعلی امیرفخریان روز یکشنبه افزود: مزیتهای اصلی تجارت تولیدکنندگان خراسان رضوی با جمهوری تاتارستان در صنایع غذایی مانند بیسکوییت و شیرینی، رب گوجه فرنگی، ترشیجات و میوه است.
وی پلی استرها، فرش و کفپوش، کاشی و سرامیک، انواع کابل، لوازم بهداشتی، تنورهای نانوایی، رنگ، لاک، چسب، لوله و شیلنگ، کیف و کیسه، سیمهای مسی و ساختمانهای پیش ساخته را از دیگر مزیتهای تجارت خراسان رضوی با تاتارستان برشمرد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: برای معرفی این مزیتها پاییز امسال نمایشگاه ویژه کالاهای خراسان رضوی در شهر کازان جمهوری تاتارستان با حضور تولیدکنندگان این استان برگزار شد.
وی گفت: برخی مشکلات در نقل و انتقال کالا به تاتارستان وجود داشت که در تحقیقات به عمل آمده شناسایی شدند و برای ارائه راهکار در خصوص آنها هیاتی از خراسان رضوی به تاتارستان اعزام شد. از جمله این مشکلات تعرفه بالای گمرکی برای محصولات کشاورزی، انتقال زمینی کالا با توجه به دوری مسافت، نبود تبلیغات مستمر کالاها در تاتارستان، نبود پرواز مستقیم بین مشهد - کازان و مشکلات انتقال پول بود.
امیرفخریان افزود: در نشستهایی که هیات اعزامی خراسان با مسئولان تاتارستان داشت مقرر شد نقل و انتقال کالا از طریق مسیر ریلی به کازان و مسیر دریایی از راه دریای خزر به تاتارستان انجام شود. همچنین پیشنهاد کاهش تعرفه های گمرکی به سازمان توسعه تجارت برای صادرات کالا به تاتارستان داده شد تا با کاهش این تعرفه ها صادرات به آن منطقه تسهیل شود.
وی ادامه داد: برای آسان سازی نقل و انتقال پول هم توافقهایی بین موسسه مالی ملل و بانک تاتارستان برای تبادل مالی صورت گرفت که در ماههای آتی نهایی و مشکلات مالی برای تجارت بین خراسان رضوی و تاتارستان برطرف می شود.
او گفت: خراسان رضوی و تاتارستان در صادرات و واردات دارای مزیتهای فراوانی هستند که باید با برنامه ریزی از این مزیتها برای افزایش تجارت بین دو کشور و حضور بیشتر ایران در بازار روسیه بهره گرفت.
جمهوری تاتارستان با مساحت 68 هزار کیلومترمربع و حدود چهار میلیون نفر جمعیت در بخش اروپایی فدراسیون روسیه و فاصله 800 کیلومتری شرق مسکو قرار دارد. هواپیماسازی، هلیکوپترسازی، خودروسازی، چوب، ماشین سازی و فولاد، پزشکی و داروسازی، نفت و گاز، شیمیایی، غذایی، تولید ابزار، الکترونیک، اپتیک و کشتی سازی عمده ترین صنایع فعال در این جمهوری وابسته به فدراسیون روسیه است.
کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند. مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهد. در 9 ماه گذشته امسال یک میلیون و 558 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 421 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی صادر شد. صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش 11.5 درصد افزایش و از نظر وزن پنج درصد کاهش داشته است.
امسال کشورهای پاکستان، قطر، تاتارستان، آلمان و هنگ کنگ از اهداف جدید صادراتی خراسان رضوی بودند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار