معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه شمار تعداد روزهای ناسالم امسال برای گروه‌های حساس به 68 روز رسید، گفت: ردیف بودجه ملی برای مطالعات سنجش منابع آلوده‌کننده شهر اختصاص داده شده است.
کد خبر: ۵۵۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ 20 January 2018
به گزارش تابناک رضوی؛ خلیل‌الله کاظمی در برنامه زنده رادیویی «صبح بخیر خراسان» با موضوع «اقدامات شهرداری در زمینه کاهش آلودگی هوا»، اظهار کرد: از مهم‌ترین نیازهایی که در جهت شناسایی و برنامه‌ریزی آلاینده‌های سطح شهر مطرح می‌شود، شناسایی منابع تولید کننده آلاینده‌ها است. از این‌رو، امسال از محل اعتبارات دولتی بودجه‌ای به این منظور اختصاص داده می‌شود تا نسبت به مطالعات سنجش منابع آلوده‌کننده ثابت و غیرثابت در سطح شهر اقدام گردد و درصد و سهم هر منبع به طور دقیق شناسایی شود و در عین حال راهکارهای مناسب با آن اندیشیده می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه وضعیت امسال هوای مشهد نسبت به سال گذشته خوب نیست، بیان کرد: در طول 304 روزی که از ابتدای سال می‌گذرد، متاسفانه تعداد روزهای ناسالم برای افراد حساس 68 روز گزارش شده است. در حالی‌که در کل سال گذشته تعداد روزهای ناسالم 64 روز گزارش گردید.
 
وی با اشاره به اینکه تعداد روزهای ناسالم امسال برای تمامی گروه‌های سنی در سال جاری 5 روز ثبت شده، گفت: این در حالیست که روزهای ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی در سال گذشته 4 روز گزارش شده است.
 
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه امسال 14 روز هوای پاک ثبت شده، گفت: در سال گذشته تعداد روزهای پاک به عدد 20 روز رسید. همچنین روزهای سالم امسال217 روز و سال گذشته 216 روز گزارش شده است.
 
کاظمی علت اصلی تداوم و بیشتر شدن روزهای ناسالم به نسبت سال گذشته را وضعیت هوای شهر دانست و افزود: امسال میزان بارندگی کاهش یافته و سبب وارونگی دما شده است و ماندگاری وضعیت هوا عاملی شده تا تعداد روزهای ناسالم افزایش داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه در حوزه کاهش آلودگی هوا دستگاه‌های مختلف سهیم‌اند، خاطر نشان کرد: بالغ بر 12 دستگاه اجرایی در سطح شهر مسئولیت برنامه‌‍‌ریزی، نظارت و پایش فعالیت‌ها و اقدامات مربوط به کاهش آلودگی هوا را بر عهده دارند. شهرداری مشهد نیز به تبع در 2 حوزه توسعه فضای سبز شهری و توسعه حمل و نقل عمومی یا افزایش زیرساخت‌ها در این راستا تلاش می‌کند.
 
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد بر حساسیت مردم نسبت به موضوع آلودگی هوا تاکید کرد و توضیح داد: اگر چنین چیزی محقق شود، شهروندان مشارکت مناسبت‌تری در راستای اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا خواهند داشت. به همین دلیل به موضوع مشارکت و اطلاع‌رسانی مردم و درخواست از شهروندان نگاه ویژه‌ای داریم.
 
کاظمی ادامه داد: شهروندان می‌توانند با بهره‌گیری از سیستم حمل و نقل عمومی، بهسازی موتورهای دوگانه‌سوز یا تک‌گانه سوز، مدیریت زمان سفر، عدم مراجعه گروه‌های سنی حساس به مرکز شهر، آموزش و اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان در زمینه کاهش آلودگی هوا سهم داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه از طریق 5 نمایشگر فعال در سطح شهر وضعیت هوا و آلاینده‌های شهر نمایش داده می‌شود، گفت: به این منظور 23 دستگاه نصب شده که سنجش میزان آلایندگی هوا را بررسی و رصد می‌کنند.
 
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به اهم اقدامات شهرداری در راستای کاهش آلودگی هوا، بیان کرد: قول می‌دهیم تا پایان امسال سرانه فضای سبز را به نزدیک 15 مترمربع برسانیم. استاندارد کلی تعریف شده فضای سبز 12 مترمربع به ازای هر نفر است که این استاندارد با توجه به ویژگی‌های خاص شهر مشهد 18 مترمربع تعیین شده است.
 
کاظمی بهسازی تاکسی‌ها را نیز از دیگر برنامه‌های در دست اقدام خواند و گفت: همچنین برنامه‌ریزی شده تاکسیران‌ها بدون پرداخت وجه یا کم‌ترین هزینه به ایستگاه معاینه فنی سازمان مدیریت پسماند مراجعه کرده و با معاینه فنی تاکسی خود، برچسب عدم آلودگی هوا ارا خذ کنند و سنجش خودرو انجام دهند.
 
وی ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی برای احداث پارکینگ‌های عمومی، توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه خطوط بی.آر.تی- که سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا دارد- احداث خط 2 و تکمیل خط 3 بی.آر.تی، راه‌اندازی خط 3 قطار شهری، تشکیل اکیپ‌هایی در 3 شیفت و برخورد با خودروهای دودزا یا عوامل ثابت تولیدکننده آلایندگی از دیگر اقدامات قابل ذکر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار