مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: هزار و 130 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی از سال 1381 تا پایان آذر امسال در این استان به تصویب رسیده و از این میزان تاکنون 580 میلیون دلار وارد خراسان رضوی شده است.
کد خبر: ۵۵۴۷۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ 20 January 2018

به گزارش تابناک : سیدمهدی رمضانی روز شنبه را از این حیث استان نخست در کشور معرفی و بیان کرد: امسال تاکنون 22 طرح سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی به تصویب رسیده است.
وی افزود: این تعداد طرح در مجموع به ارزش 572.8 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی معادل کل سرمایه گذاری خارجی جذب شده تا قبل از شروع سال 1396 است. همچنین این میزان معادل سه و نیم برابر سرمایه گذاری خارجی مصوب سال 1395 استان می باشد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی بدون ذکر آمار بیشتر ادامه داد: بیشترین سرمایه گذاری خارجی انجام شده ظرف 9 ماه گذشته امسال از لحاظ تعدد طرح در زمینه صنعت و ساخت کارخانه ها بوده و از لحاظ حجم سرمایه گذاری حجم قابل توجهی از رقم مصوب سال به طرحهای حوزه انرژی به ویژه در حوزه تولید برق اختصاص یافته است.
وی حوزه های گردشگری، کشاورزی و خدمات را رتبه های بعدی سرمایه گذاری خارجی ذکر و بیان کرد: خراسان رضوی بخاطر همسایگی با افغانستان و فرهنگ، مذهب و زبان مشترک با آن کشور همواره مقصد سرمایه گذاری بسیاری از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی افغان بوده است.
رمضانی گفت: افغانستان از لحاظ تعداد طرحهای سرمایه گذاری خارجی رتبه نخست را در خراسان رضوی دارد اما با توجه به اینکه رقم سرمایه گذاری خارجی اتباع افغان بطور عمده تا سقف چهار میلیون دلار است از لحاظ رقم سرمایه گذاری، کشورهای شرق آسیا از قبیل هنگ کنگ، چین، کره جنوبی و نیز کشورهای اروپایی نظیر آلمان رتبه های برتر را در این استان به خود اختصاص داده اند.
وی همچنین مهمترین مشکلات فراروی سرمایه گذاران و متقاضیان سرمایه گذاری خارجی را مسائل موجود در فضای کسب و کار کشور به ویژه قوانین و مقررات مزاحم و مخل سرمایه گذاری و وجود مجوزهای متعدد و فرآیندهای پیچیده و زمانبر صدور اینگونه مجوزها در دستگاههای اجرایی دانست.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی افزود: زمانبری صدور برخی مجوزها و طولانی شدن فرآیند اخذ استعلامات به خصوص در زمانی که صدور مجوزها منوط به تایید یک کمیسیون یا کارگروه است از دیگر مشکلات این حوزه محسوب می شود.
وی ادامه داد: به همین دلیل مرکز خدمات سرمایه گذاری تلاش کرده تا با راه اندازی 'سامانه پنجره واحد صدور مجوزها' فرآیند ارسال، پاسخگویی به استعلامات و صدور مجوزها را الکترونیکی نموده تا ضمن کاهش زمان صدور مجوزها امکان رصد و گزارشگیری در هر زمان برای مسئولان از آخرین وضعیت فراهم شود.
رمضانی گفت: این سامانه بطور آزمایشی برای صدور مجوز طرحهای منتهی به کارگروه امور زیربنایی راه اندازی شده که با همکاری سایر دستگاههای اجرایی به دیگر مجوزها تعمیم داده خواهد شد.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار