دو دانش‌آموز که با سوءاستفاده از فضای مجازی مرتکب جرم شده بودند، پس از اینکه کارشناسان شناسایی‌شان کردند، به دستور سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان‌ رضوی، دستگیر شدند.
کد خبر: ۵۵۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 17 January 2018

به گزارش تابناک : این پرونده از یک بازى گروهى آنلاین آغاز شد. محمد که ساکن البرز است، در این گروه با دو پسر مشهدی رفیق می‌شود، رفاقتی که او را به کلانتری و دادسرا می‌کشاند.
محمد که چند وقتی می‌شد با این دو نوجوان مشهدی رفیق شده بود و با یکدیگر این بازی آنلاین را پیش می‌بردند، درخواستی از دوستان مجازی‌اش دریافت می‌کند. این افراد از او می‌خواهند فردی را در مشهد اذیت کند، خواسته‌ای که محمد فقط برای ادامه پیدا کردن رفاقتشان، آن را قبول می‌کند.
یک هفته‌ای بود که مرد میان‌سال خواب و خیال راحتی نداشت. فردی در فضای مجازی مرتب برایش مزاحمت ایجاد می‌کرد و ناسزا می‌گفت و حتی گاهی تهدیدش می‌کرد.
ابتدا مرد میان‌سال به پیام‌ها توجهی نمی‌کرد اما پس از مدتی فرد مزاحم، شروع کرد به دادن اطلاعات خصوصی و کار را تا آنجا پیش برد که کوچک‌ترین اطلاعات شخصی او شامل نوع لباس پوشیدنش را هم به این مرد اعلام می‌کرد. صبر این مرد میان‌سال از این همه هتاکی و توهین به سر رسیده بود.
کارشناس پلیس فتای خراسان‌ رضوی برای تشکیل پرونده، تمام اظهارات شاکی را با دقت ثبت کرد و بعد، پرونده به سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان‌ رضوی، تحویل شد تا دستورهای تخصصی برای پیگیری پرونده صادر شود.
بررسی‌های سرهنگ جهانشیری نشان می‌داد که مردی میان‌سال با شکایت از یک مزاحم مجازی، خواستار رسیدگی به پرونده‌اش است. این فرد در اظهاراتش گفته بود که چندی است فردی که اطلاعات زیادی از وضعیت زندگی‌ او دارد در شبکه‌های مجازی برایش مزاحمت ایجاد کرده است.
با دستور جهانشیری، تیمی از مأموران زبده پلیس فتا پیگیری پرونده را با توجه به سرنخ‌های موجود در دستور کار قرار دادند. بررسی سرنخ‌ها نشان داد که جوانی به نام محمد، هجده‌ساله، ساکن کرج این مزاحمت‌ها را ایجاد کرده است که این فرد دستگیر شد.
من شاکی را نمی‌شناسم
محمد که در برابر مستندات انکارناپذیر قرار گرفت، اعلام کرد اصلا این فرد را نمی‌شناسد و تا به حال او را ندیده است. این اظهارات تعجب کارشناسان را برانگیخت.
متهم در ادامه بازجویی‌ها اعتراف کرد: چند وقتی است که در یک بازى گروهى آنلاین، با دو پسر مشهدی آشنا شده‌ام و با هم این بازی را پیش می‌بریم. آن‌ها گفتند که با فردی در مشهد مشکل دارند و از من خواستند او را در فضای مجازی اذیت کنم. من نیز متأسفانه به خیال اینکه به آن‌ها لطفى داشته باشم و براى اثبات رفاقت به دو دوست خود، این کار را کردم.
دستگیری ٢ دانش‌آموز
در پی اعترافات جوان کرجی، تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی عاملان تحریک این جوان در مشهد آغاز شد. تحقیقات کارشناسان را به سوی دو نوجوان چهارده‌ساله کشاند که آن‌ها نیز دستگیر و به پلیس فتا منتقل شدند.
این نوجوانان ابتدا نمی‌دانستند برای چه دستگیر شده‌اند اما پس از طرح مسئله، خیلی زود به جرمشان اعتراف کردند و گفتند: شاکی مدیر مدرسه ماست. او خیلی خشک و جدی است و همین مسئله ما را اذیت می‌کرد. ما نقشه کشیدیم که او را اذیت کنیم اما چون می‌دانستیم ممکن است ما را بشناسد، از یکی از دوستان فضای مجازی‌مان که در کرج بود، خواستیم او را اذیت کند.
معرفی متهمان به دادسرا
رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوى با بیان اینکه متأسفانه برخی جرائم فضای مجازی از سوی کودکان و نوجوانان صورت می‌گیرد گفت: از این رو، ضرورت دارد والدین نسبت به فعالیت و رفتار کودکان خود در فضای مجازی دقت بیشتری داشته باشند.
سرهنگ جهانشیرى با بیان اینکه متهمان به همراه پرونده برای کسب دستورهای قضایى مناسب به دادسرا معرفى شدند افزود: والدین نباید فرزندان خود را در اینترنت و فضاى سایبرى رها کنند بلکه با ارائه آموزش سواد رسانه‌ای به فرزندان خود، باید آن‌ها را به رعایت اخلاق سایبرى دعوت کنند تا شاهد جامعه‌اى پربار و مملو از انسانیت باشیم. فراموش نکنیم که فضاى سایبرى نیاز به خودآگاهى و خودنظارتى دارد. لذا باید با دادن آگاهى به فرزندان خود، آن‌ها را از مخاطرات فضاى سایبرى مصون نگاه داریم تا از مزایاى این فضا و امکان ارتباطات سریع و آسان به نحو احسن بهره‌بردارى کنیم. 

 

 

 

منبع : شهرآرا آنلاین 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار