استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 85 درصد از مردان و زنان ساکن در خراسان رضوی دچار کمبود ویتامین دی هستند. ظرف دو دهه اخیر کمبود ویتامین دی در کشور و جهان رو به گسترش بوده و خراسان رضوی هم اکنون یکی از استانهای ایران با شیوع بالای این کمبود است.
کد خبر: ۵۵۲۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹ 14 January 2018

به گزارش تابناک : دکتر مجید غیور مبرهن روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس بررسیهای صورت گرفته 90 درصد دختران 12 تا 18 ساله مشهدی و همچنین 95 درصد دختران سبزواری در این گروه سنی دچار کمبود ویتامین دی هستند. کمبود ویتامین دی در بین دختران چاق و دارای اضافه وزن بیشتر از سایرین مشاهده شده است.
وی نور آفتاب را یکی از عوامل مهم در تشکیل ویتامین دی عنوان و بیان کرد: شهرنشینی و زندگی در ساختمانهای بلندمرتبه از موانع تابش نور مستقیم آفتاب به بدن افراد است. از سوی دیگر عواملی مانند چاقی و آلودگی هوا جذب ویتامین دی را کاهش می دهد.
این پزشک متخصص تغذیه ادامه داد: کمبود ویتامین دی نقش مهمی در ابتلا به بیماریهای مختلف نظیر استخوانی، سکته مغزی، مغزی، کلیوی، سرطانها، بیماریهای عصبی، امراض قلبی و دیابت دارد.
وی 'طرح مکمل یاری ویتامین دی' در مدارس دخترانه را یکی از اقدامات برای جبران این کمبود در خراسان رضوی و کشور عنوان و بیان کرد: افزودن ویتامین دی به فراورده های غذایی یکی از راهکارهایی است که در کشورهای جهان نهادینه شده و عملیاتی کردن آن با هدف مقابله با کمبود ویتامین دی در ایران نیز دنبال می شود.
دکتر مبرهن در ادامه چاقی را نیز در تمامی گروههای سنی رو به افزایش اعلام و بیان کرد: کمبود ریزمغذیها مانند ویتامین دی، روی، مس و آهن از عوامل تاثیرگذار در چاقی به شمار می روند. در گذشته چاقی کودکان بیشتر بین خانواده های مرفه به دلیل پرخوری مشاهده می شد اما امروزه کودکان چاق در بین خانواده های با درآمد پایین نیز به دلیل مصرف غذاهای ارزان، پرحجم با کالری بالا و ارزش غذایی کم دیده می شوند.

* سن شیوع چاقی رو به کاهش است
رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست خبری گفت: سن شیوع چاقی در جامعه روز به روز درحال کاهش است و در بین کودکان شیوع بالایی دارد.
دکتر محمد صفریان افزود: علت مهم آن رواج مصرف غذاهای پرکالری، پرچرب و همچنین کاهش تحرک، فعالیت فیزیکی مناسب و افزایش استرسها و مسائل خانوادگی می باشد. فضای فیزیکی اندک و نامناسب در مدارس و منازل امروزه تحرک لازم و فعالیت فیزیکی مناسب را در بین کودکان و دیگر افراد جامعه کاهش داده است.
وی مقاومت به انسولین را مهمترین عارضه چاقی ذکر و بیان کرد: مقاومت به انسولین باعث اختلال در چربیهای خون، افزایش فشار خون، ایجاد مرگهای زودرس، بیماریهای قلبی، اختلال در رشد، بلوغ زودرس و سایر عارضه ها می شود. درمان چاقی کودکان کار سختی بوده و در حقیقت درمان مشخصی ندارد لذا پیشگیری و آموزش نقش مهمی در مهار چاقی و اضافه وزن کودکان دارد.
رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: آموزشهای مهار و پیشگیری چاقی در مدارس و جامعه ناکافی است. پرهیز از مصرف بالای فست فودها و غذای چرب، استفاده از تنقلات مفید مانند انواع مغزها در بین کودکان مورد تاکید است.
وی گفت: برنامه های مهار و مقابله با چاقی کار یک نهاد نیست بلکه با همکاریهای دستگاههای مرتبط به ویژه رسانه ها میسر است.
طی چند دهه گذشته به دنبال اقدامات انجام شده بیماریهای واگیردار در بین افراد جامعه کاهش یافته اما بیماریهای غیرواگیر مانند امراض قلبی و عروقی، دیابت و سکته های قلبی و مغزی به دلیل مسائلی مانند چاقی و افزایش فشار خون رو به افزایش است.
خراسان رضوی 6 میلیون و 434 هزار و 501 نفر جمعیت در قالب 2 میلیون و 450 هزار و 916 خانوار دارد. یک میلیون و 733 هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند. 50.4 درصد جمعیت خراسان رضوی را مردان و 49.6 درصد را زنان تشکیل می دهند. قشر جوان یک میلیون و 616 هزار و 861 نفر از جمعیت این استان را تشکیل می دهند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار