مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:بر اساس نتایج سرشماری پاییزه پستانداران جمعیت جانوران علفخوار در طبیعت خراسان رضوی به ۲۰ هزار راس رسیده است.
کد خبر: ۵۵۱۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷ 13 January 2018
به گزارش تابناک : حمید صالحی با بیان اینکه  کسب اطلاعات در مورد اندازه و یا تراکم جمعیت وحوش را نیاز اصلیمدیریت حیات وحش است افزود: اینکه جمعیت وحوش در منطقه‌ای کوچک و یا بزرگ و یا تغییر جمعیت آن‌ها سیر صعودی یا نزولی دارد به برنامه ریزی برای کسب اطلاعات دقیق از تعداد، تراکم و نحوه پراکنش وحوش در مناطق نیاز دارد.
 
وی گفت: از این رو همه ساله برای پایش وضعیت حیات وحش برنامه سرشماری در مناطق تحت مدیریت در این استان اجرا می‌شود که در قالب آن طی سرشماری نیمه نخست سال متولدین سال جدید شمارش می‌شوند و اطلاعاتی در خصوص وضعیت تولیدمثل علفخواران منطقه و چند قلوزایی در بین آن‌ها بدست می‌آید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه در سرشماری نیمه دوم سال به لحاظ امنیت بیشتر در مناطق و تجمععلفخواران بخاطر فصل تولید مثل آن‌ها امکان مشاهده درصد بیشتری از جمعیت فراهم می‌شود معمولا آماری قطعی در مناطق به دست می‌آید؛ بنابراین آمار نیمه دوم سال بطور معمول از اهمیت و دقت بالاتری برخوردار است.

صالحی افزود: پاییز امسال بخاطر وقوع سیل در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست شهرستان کلات سرشماری منطقه حفاظت شده جنگلی ارس سیستان با مسدود شدن راه‌های ارتباطی انجام نشد.
 
وی گفت: حدود ۷۰۰ نفر در سرشماری اخیر علفخواران شرکت کردند که این جمعیت در قالب ۲۸۴ گروه در کل خراسان رضوی ساماندهی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: امسال سرشماری گیاهخواران (Herbivora) نیز مد نظر گروه‌های سرشمارنده بود که طی آن گونه‌های قوچ و میش، اوریال، پازن، بز و آهو شمارش شده اند.
 
صالحی گفت: سایر گونه‌های مشاهده شده از جمله پلنگ، گرگ، شغال، روباه و کفتار نیز دراین ویژه برنامه مشاهده و مستندسازی شدند.
وی افزود: با توجه به وسعت، تعداد مناطق تحت مدیریت و لزوم برآورد سریع جمعیت وحوش و با توجه به محدودیت‌های مالی مناسبترین روش برای سرشماری وحوش مشاهده مستقیم از طریق پیمایش خطی است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بر این اساس مسیر‌های سرشماری هر منطقه برروی نقشه‌های توپوگرافی با تکیه به تجاربمحیط بانان و کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مشخص می‌شود.
 
 
 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار