آهن جان معاون شهردار اهواز:
شهرداری تلاش کرده تا سازوکارهای شهرداری را به سمت شهروند مداری به پیش برد و برای این امر تاکید بر تقویت ارتباط با شهروندان و توجه به نیازها و خواسته های شهروندان نیاز بوده است که درعین حال با ایده آل های ما فاصله بسیاری دارد
کد خبر: ۵۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳ 29 June 2015
جناب آقای آهن جان راهبرد شهروند محوری و رویکرد اجتماعی را در شهرداری اهواز تاچه حد موفق میدانید؟

-واقعا نمی توان به این سوال جواب قاطعی داد مثل هر پدیده اجتماعی وشهری دیگر باید آن را با توجه به موقعیت ها و براساس فاکتورهایی که مدنظر است سنجید.

حتما شهروندان شاهد بوده اند که شهرداری تلاش کرده تا سازوکارهای شهرداری را به سمت شهروند مداری به پیش برد و برای این امر تاکید بر تقویت ارتباط با شهروندان و توجه به نیازها و خواسته های شهروندان نیاز بوده است که درعین حال با ایده آل های ما فاصله بسیاری دارد. ما هم مثل شهروندان در حوزه های فرهنگی و اجتماعی توقعاتمان از شهروندان در اجرای وظایف شهروندی بالاتر است و دست یاری به سوی همه اهوازی ها برای پیشبرد اهداف شهری دراز کرده ایم. آنچه که ما در برخورد نزدیک با شهروندان می بینیم افزایش تعلق خاطر به اهواز ، افزایش سطح فرهنگ شهروندی و در یک کلام جامعه ای پویاتر است.

چقدر معاونت شما در این پویایی نقش داشته ؟

-ماهمه تلاش خود را برای ایفای نقش در افزایش فرهنگ شهروندی و ارتقای فرهنگ عمومی انجام داده ایم.امروز مفتخرم که بگویم معاونت اموراجتماعی وفرهنگی شهرداری اهواز یکی از اصلی ترین بازیگران عرصه فرهنگ در شهر اهواز است و کمتر رویداد فرهنگی ، اجتماعی ، ورزشی و آموزش شهروندی را سراغ دارید که شهرداری در آن نقش پررنگی ایفا نکند. درعین حال افزایش سطح آگاهی های جامعه ، ارتباط با سایر شهرها و دیگر عوامل اجتماعی را نباید نادیده گرفت. در مجموع می توان گفت که شهر اهواز در دوره گذاری به سر می بردکه شهرداری ناگزیر به تغییر و گام نهادن به سوی آن است .مردم اهواز تغییر در شهر و توسعه همه جانبه آن را می خواهند و هرگامی از سوی مدیریت شهری را رصد کرده و با تشویق های خودشان ما را به خدمت رسانی بیشتر دلگرم می کنند.

شهرداری تا چه اندازه در اجرای پروژه ها نیاز سنجی انجام داده و با چشم اندازی بلند مدت طرح ها را به اجرا در می آرود؟

-شما به دونکته اشاره کردید یکی بحث نیاز سنجی پروژه هاست و یگری برنامه ریزی بلند مدت . همکارانم در شهرداری تلاش می کنند در اجرای هر پروژه ای نیاز و خواست شهروندان را مد نظر قرار دهند .ولی گاهی اوقات طرح ها و پروژه های ما تحت تاثیر مسائلی دیگر واقع می شود. مثلا عمر پایین بهره برداری از فضاها و تاسیسات شهری که بعضا ناشی از شرایط جوی، رفتارهای وندالیستی و کیفیت برخی از تاسیسات است،شهرداری را مجبور به اجرای برخی پروژه ها در فضاهای موجود می کند. در عین حال توجه به راهبرد بلندمدت را نیز می توان توجه به طرح توسعه شهر اهواز و طرح های جامع مرتبط با بخش های شهرداری دید که به باور من شهرداری در آن راه گام برمی دارد و مطمئنم با عزمی که مدیران ارشد شهرداری دارند این امر محقق خواهد شد.

روند توسعه زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی در شهر اهواز چطور پیش می رود؟

 -ما در بودجه سال 1394 تلاش کردیم حداکثر توان خود را برای تدوین پروژه های متناسب با نیازهای شهر اهواز و بر مبنای برنامه پنجساله توسعه شهراهواز انجام دهیم. در عین حال نگاهمان به پروژه های عمرانی در حوزه فرهنگی/اجتماعی کاملا قاطعانه بود و همه پروژه ها اعتبارات پیش بینی شده را مصوب دارند. در همین حال برخی از پروژ ها مانند زمین های چمن چند منظوره در حال اجرا هستند و این مژده را به شهروندان عزیز بدهم که طی روزهای آتی عملیات نصب ده زمین چمن مصنوعی و بهره برداری از آنها به انجام خواهید رسید. شش سرای محله نیز در حال ساخت هستند که امیدواریم تا پایان سال حداقل دو پروژه به بهره برداری برسد. شش خانه سلامت و سه سرای محله نیز در سال جاری کلنگ زنی خواهند شد. امسال تلاشمان بر این است که طرح جامع فرهنگی و اجتماعی و طرح جامع فضاهای فرهنگی را همزمان به پیش ببریم و از نتیجه آن بتوانیم راهبردی هدفمند و شهری با سطح استاندارد از فضاهای فرهنگی را داشته باشیم .

متاسفانه شهر اهواز تبدیل به شهر کار شده و مطالعات نشان می دهد رضایت کامل از کیفیت زندگی شهری در بین شهروندان حاکم نیست  و ما به عنوان مدیران شهری اگر خواهان تغییر در این روند حفظ و جذب سرمایه های انسانی در شهر هستیم بی شک باید به صورت جدی به بهبود کیفیت زندگی توجه کنیم.

از طرح جامع فرهنگی و اجتماعی شهر اهواز گفتید در چه مرحله ای است؟

-پیش از مرحله تدوین و انجام مطالعات طرح جامع ، بررسی نمونه های مشابه در سایر کلانشهرها و تدوین شرح خدمات مورد نیاز در شهر اهواز را باید به انجام برسانیم اگر بخواهم برنامه زمان بندی بدهم امیدوارم تا پایان تابستان به مرحله اجرایی برسیم و البته به طور همزمان باید مطالعه جامعی برای شناسایی فرصت های فرهنگی در محلات شهر اهواز داشته باشیم چرا که مدیریت اجتماعی محلات قطعا مساله ای خواهد بود که در یک راهبرد میان مدت به آن خواهیم رسید و باید بتوانیم در همه محله های شهر اهواز پاسخگوی نیاز شهروندان باشیم.

مدیریت اجتماعی محلات توسط معاونت فرهنگی انجام خواهد شد؟

-امری که مشخص است وظیفه اجتماعی شهرداری با معاونت امور اجتماعی و فرهنگی است و ساماندهی مدیریت اجتماعی محله ها یا شورایاری ها وظیفه ای است که پیش خواهیم برد اما حیطه وظایفی که برای مدیریت اجتماعی محلات اجرا خواهد شد حتما فرا بخشی و به همه بخش های شهرداری مرتبط خواهد شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار