عوامل ابتلا به ام اس را بشناسیم؛
مدیرعامل انجمن ام اس خراسان‌رضوی گفت: دلایلی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، کمبود ویتامین د، آلودگی هوا، عدم کیفیت غذا، استرس‌های زیاد، شوک‌های عصبی، وای فای موبایل و پارازیت‌ها است.
کد خبر: ۵۴۶۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰ 31 December 2017

کمبود ویتامین د، آلودگی هوا،  استرس‌های زیاد، وای فای موبایل و پارازیت‌ها

به گزارش تابناک رضوی؛ سید سعید سیدزادگان در رابطه با انجمن ام اس خراسان‌رضوی اظهار کرد: این انجمن، انجمنی مردم‌نهاد است که به وسیله تعدادی افراد نیکوکار ایجاد شده است و فعالیت‌های حمایتی در سطوح گوناگون انجام می‌دهد. بیماری ام اس از جمله بیماری‌های ناشناخته‌ای است که بر روی تارهای عصبی تأثیر می‌گذارد و به غلاف میلین آسیب می‌زند، درنتیجه عوارضی مانند عدم تعادل در حرکت، خستگی، رخوت و فلج‌شدن برخی از اعضای بدن را ایجاد می‌کند.


وی افزود: از آنجایی که این بیماری، صعب‌العلاج است، بیماران در کنار مصرف دارو، نیازمند انجام یکسری اقدامات دیگر مانند ورزش‌درمانی، آب‌درمانی و کاردرمانی هستند و چون این اقدامات، هزینه‌های بسیاری دربر دارد مشکلاتی را برای بیماران فراهم می‌کند. در همین راستا انجمن ام اس میزانی از این هزینه‌ها را بر عهده می‌گیرد.
وی اداه داد:  در حال حاضر در شهر مشهد، تا ابتدای آذرماه حدود 3448 نفر ثبت بیماری ام اس در انجمن ام اس داشته‌ایم. نکته نگران‌کننده این بیماری، این است که هر ماه حدود 29-30 نفر ورودی مبتلایان جدید به بیماری ام.اس به انجمن است.


سیدزادگان با اشاره به نحوه آشنایی بیماران مبتلا به ام اس با انجمن حمایتی این بیماری در خراسان‌رضوی ادامه داد: پس از شناسایی بیماری به وسیله پزشک مغز و اعصاب، تأیید آن به کمیته ام اس در بیمارستان قائم سپرده می‌شود و پس از بررسی‌های انجام شده به انجمن ام اس خراسان‌رضوی مراجعه می‌کنند. آمارها، نشان‌دهنده این است که تعداد مراجعه مبتلایان این بیماری، به انجمن ام اس خراسان‌رضوی در شش ماه نخستین سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.


هزینه داروهای ام اس برای هر فرد در ماه از 57 تا 940 هزار تومان است
وی تصریح کرد: به صورت مستقیم دولت، بودجه‌ای به ما پرداخت نمی‌کند، اما از جمله کمک‌های دولتی این است که یارانه داروهای ایرانی را به‌طور کامل پرداخت می‌کند؛ مانند آمپول و داروی خاص ام اس که با دفترچه بیمه به صورت رایگان داده می‌شود. برای داروهای خارجی، یارانه‌ای به وسیله دولت پرداخت می‌شود که با هزینه کمتر این دارو را تهیه کنند. متأسفانه به دلیل اینکه هزینه داروهای خارجی بالا است، این میزان یارانه اندک است. هزینه استفاده از داروهای خارجی برای یک ماه، به صورت متوسط از 57 هزار تومان تا 940 هزار تومان است. 


وی ادامه داد: استفاده از داروی ایرانی یا خارجی بسته به وضعیت بیمار است. برخی از بیماران مبتلا به ام اس، بدنشان با داروی ایرانی سازگار است، اما برخی دیگر، داروی خارجی با بدنشان سازگارتر است؛ درنتیجه بسته به وضعیت جسمی بیمار، داروی ایرانی یا خارجی تجویز می‌شود.


سیدزادگان خاطرنشان کرد: از دیگر مسائل مورد توجه این است که مصرف داروهای ام اس عوارضی را به دنبال دارد؛ درنتیجه بیماران نیازمند مصرف داروهای تقویتی هستند که هیچ بیمه‌ای این داروهای تقویتی را نمی‌پذیرد.


مدیرعامل انجمن ام اس خراسان‌رضوی با بیان اینکه «انجمن ام اس خراسان‌رضوی برای کاهش هزینه‌های خدمات درمانی این بیماران، با بخش‌های خصوصی وارد مذاکره شده است» توضیح داد: در حال حاضر در مشهد 11 فیزیوتراپیست از 20 تا 80 درصد تخفیف‌هایی برای بیماران مبتلا به ام اس را در نظر گرفته‌اند. همچنین با 11 درمانگاه تخصصی و فوق‌تخصصی هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم و حدود 50-80 درصد تخفیف‌ برای این بیماران گرفته‌ایم. همچنین از آنجایی که این بیماران، دچار بیماری‌های دیگری نیز می‌شوند، صحبت‌هایی انجام شده است که برای نمونه هشت کلینیک دندانپزشکی پذیرفتند با تعرفه سال 95، تا 45 درصد تخفیف‌هایی را به مبتلایان ام اس ارائه دهند.


تعداد زنان مبتلا به ام اس سه برابر مردان است
سیدزادگان اظهار کرد: متأسفانه یکی از دلایلی که در ابتلای به این بیماری مؤثر است کمبود ویتامین د است. بانوان ما ویتامین د کمتری دریافت می‌کنند، درنتیجه تعداد مبتلایان خانم به بیماری ام اس در استان خراسان‌رضوی سه برابر مبتلایان مرد است. همچنین بیشتر در رده سنی 18تا 40 سال، مبتلا می‌شوند؛ هرچند که گزارش‌هایی در انجمن داشته‌ایم که دختری 9 ساله، به این بیماری مبتلا شده است. استان خراسان‌ضوی، سومین استان در تعداد مبتلایان به بیماری ام اس در کشور است. از جمله دلایلی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، کمبود ویتامین د، آلودگی هوا، عدم کیفیت غذا، استرس‌های زیاد، شوک‌های عصبی، وای.فای موبایل و پارازیت‌ها است.


وی افزود: همچنین در زمینه مشاغل این بیماران با اداره کار و فنی حرفه‌ای صحبت‌هایی صورت گرفته است. درواقع ما هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم که این بیماران به صورت رایگان دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای را پشت سر بگذارند و پس از آن به کمیته امداد معرفی می‌شوند تا بتوانند وام‌های اشتغال کم‌بهره برای اشتغال‌زایی دریافت کنند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار